Film generatywny może być za każdym razem inny… dzięki AI

Wkrótce filmy generatywne będą mogły wykorzystywać sztuczną inteligencję do zmiany historii za każdym razem, gdy je będziesz oglądać!

Kadr z generatywnego filmu dokumentalnego (AI) pt. ENO (reż. Gary Hustwit)
Kadr z generatywnego filmu dokumentalnego (AI) pt. ENO (reż. Gary Hustwit)

A co by było, gdyby za każdym razem, gdy oglądasz jakiś film, jego przebieg byłby inny? Taka jest idea filmu generatywnego –nowego gatunku, z którym niektórzy filmowcy zaczynają już eksperymentować. Pomysł polega na wykorzystaniu sztucznej inteligencji (AI) do mieszania scen i tworzenia zupełnie różnych wersji tego samego filmu za każdym razem, gdy jest odtwarzany.

Jak dotąd powstał tylko jeden taki film – przynajmniej taki, o którym wiemy – i jest to nowy dokument zatytułowany ENO. Ten film jest „dokumentem generatywnym”, którego celem jest głębokie zanurzenie się w karierze legendarnej ikony przemysłu muzycznego – Briana Eno. Najlepsze jest to, że nikt nigdy nie obejrzy tego samego filmu co Ty, chyba że ogląda go w tym samym pokoju.

Film generatywny, który stworzył Gary Hustwit, ma mieć premierę jeszcze w tym roku, a Hustwit twierdzi, że ma zdumiewające 52 tryliony odmian. Szaleństwem jest myśleć, że film może mieć tak wiele różnych wersji i że wszystkie te wersje będą tworzone przez sztuczną inteligencję za każdym razem, gdy film się rozpocznie.

Oczywiście są tu pewne naprawdę poważne implikacje. I jest prawdopodobne, że tego rodzaju wykorzystanie sztucznej inteligencji nie sprawdzi się w innych typach filmów – nie mogę sobie wyobrazić czegoś takiego jak Avengersi współgranych tak bardzo dobrze ze sztuczną inteligencją, która po prostu komponuje sceny tam, gdzie chce.

Jednak dokument taki jak ENO, w którym mamy do czynienia głównie z wywiadami i klipami, prawdopodobnie ma nieco więcej swobody i zdecydowanie widzę atrakcyjność stojącą za stworzeniem czegoś wyjątkowego i interesującego, co pomoże wyróżnić tak rewolucyjną ikonę w przemyśle muzycznym.

Wciąż jednak rosną obawy co do roli, jaką sztuczna inteligencja i film generatywny będą odgrywać w przyszłości w przemyśle filmowym. Jak dotąd jednak film dokumentalny spotkał się z dobrym przyjęciem. Myślę, że tylko czas pokaże, jak daleko sztuczna inteligencja wniknie do przemysłu filmowego i czy jest to dobre rozwiązanie.

Obejrzyj zapowiedź generatywnego filmu dokumentalnego zatytułowanego „ENO”:

Po światowej premierze na Sundance w tym roku Groovescooter z radością ogłosił na festiwalu Vivid australijską premierę tego przełomowego nowego filmu dokumentalnego o Brianie Eno w reżyserii Gary’ego Hustwita.

Wizjonerski muzyk i artysta Brian Eno — znany między innymi z: produkcji Davida Bowiego, U2, Talking Heads, pionierskiego gatunku muzyki ambient; wydania ponad 40 albumów solowych i albumów współpracujących — ujawnia swoje procesy twórcze w przełomowym generatywnym dokumencie ENOfilmie, który za każdym razem jest inny.

Uznany reżyser Gary Hustwit (Helvetica, Rams, Moog, Skate Dreams) postanowił rozszyfrować strategie twórcze Eno i przyjrzeć się jego trwającym całe życie poszukiwaniu znaczenia muzyki w pierwszym obejmującym całą karierę dokumentalną legendarnego i płodnego artysty. Zamiast opartego na liczbach biodokumentu, Hustwit i jego współpracownicy wymyślili podejście pasujące do wykorzystania przez ikonoklastę nowych technologii. Nowy film ENO jest zatem pierwszym na świecie generatywnym filmem dokumentalnym i niczym występ muzyczny, który każdego wieczoru jest inny, ENO zapewnia każdemu widzowi wyjątkowe wrażenia wizualne. Wykorzystując zastrzeżony system oprogramowania opracowany przez Hustwita i artystę cyfrowego Brendana Dawesa, film zawiera miliony możliwych odmian scen i materiałów zaczerpniętych z oryginalnych wywiadów Hustwita oraz bogatego archiwum Eno zawierającego setki godzin nigdy wcześniej nie widzianych materiałów filmowych i niepublikowanej muzyki.

W rezultacie powstał film, który rezonuje z praktyką artystyczną Eno, jego metodami wykorzystywania technologii do komponowania muzyki i jego niekończącym się głębokim zanurzaniem się w rtęciową istotę kreatywności.

Ponieważ Brian Eno był główną gwiazdą pierwszego w historii festiwalu Vivid w 2009 roku, gdzie był kuratorem zespołu muzycznego Luminous, gospodarze są bardzo podekscytowani możliwością zaprezentowania Eno na ekranie, co jest swego rodzaju powrotem do Opery w Sydney około 15 lat później.

Oficjalny opis generatywnego filmu dokumentalnego „ENO”

Przez ostatnie 50 lat Brian Eno stał na czele kreatywności muzycznej, technologii i innowacji artystycznych. Niezwykle wpływowy brytyjski muzyk, producent, aktywista, artysta wizualny i samozwańczy „twórca krajobrazu dźwiękowego” rozpoczął swoją karierę jako oryginalny członek legendarnej Roxy Music na początku lat 70. Opuścił zespół, aby wydać serię solowych płyt, a później zapoczątkował gatunek muzyki ambient wydając album Ambient 1: Music for Airports z 1978 roku.

Jako producent Brian Eno pomógł zdefiniować i odkryć na nowo brzmienie niektórych z najważniejszych artystów muzycznych, w tym Davida Bowiego, U2, Talking Heads, Coldplay i dziesiątek innych. Skomponował także prawdopodobnie najczęściej słyszany utwór muzyczny na świecie: dźwięk startowy systemu Microsoft Windows. Niezaprzeczalnie Eno zmienił sposób, w jaki tworzy się współczesną muzykę.

Bogaty w dostęp do setek godzin nigdy wcześniej nie widzianych materiałów filmowych i niewydanej muzyki, nadchodzący film dokumentalny Gary’ego Hustwita pt. Eno wykorzystuje przełomową technologię, aby osiągnąć coś, czego nigdy wcześniej nie zrobiono: film fabularny, który nigdy nie jest taki sam dwa razy.

Hustwit i kreatywny technolog Brendan Dawes opracowali dostosowane do potrzeb oprogramowanie generatywne, przeznaczone do sekwencjonowania scen i tworzenia przejść na podstawie oryginalnych wywiadów Hustwita z Eno oraz bogatego archiwum Eno zawierającego setki godzin nigdy wcześniej nie widzianych materiałów filmowych i niepublikowanej muzyki. Każdy pokaz „Eno” jest wyjątkowy, prezentuje inne sceny, porządek, muzykę i można go doświadczyć na żywo. Generatywna i nieskończenie iteracyjna jakość Eno poetycko rezonuje z własną praktyką twórczą artysty, jego metodami wykorzystania technologii do komponowania muzyki i jego niekończącym się głębokim zanurzeniem w rtęciową esencję kreatywności.

Współpraca Hustwita z Eno rozpoczęła się w 2017 roku, kiedy Eno stworzył oryginalną ścieżkę dźwiękową do filmu Hustwita Rams, opowiadającego o niemieckim projektantze Dieterze Ramsie.

Większa część kariery Briana polegała na umożliwianiu kreatywności sobie i innym poprzez swoją rolę producenta, ale także współpracę przy projektach takich jak karty Oblique Strategies czy aplikacja muzyczna Bloom. Myślę o Eno jako o filmie artystycznym o kreatywności, którego surowcem jest dorobek 50-letniej kariery Briana. Staram się stworzyć kinowe doświadczenie równie innowacyjne, jak podejście Briana do muzyki i sztuki.

— powiedział Hustwit

„Eno” miał swoją światową premierę na Festiwalu Filmowym w Sundance w 2024 roku, a obecnie jest pokazywany na specjalnych wydarzeniach na żywo na całym świecie. Przeczytaj o filmie w VarietyLA TimesThe WrapIndiewireScreen DailyRolling Stone, oraz Forbes

Ogłoszone zostaną kolejne miasta i seanse kin oraz premiera strumieniowa… Będzie można zatem obejrzeć ten wyjątkowy film także na VOD online.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: BGR | Gary Hustwit na Instagramie (2gary_hustwit) | Groovescooter