DNA aplikacji „Artifact” odżyło w odnowionej aplikacji Yahoo! opartej na sztucznej inteligencji

Startup Artifact stojący z aplikacją informacyjną od współzałożycieli Instagrama, został zakupiony przez Yahoo na początku tego roku. Następnie gigant internetowy wykorzystał niektóre inteligentne rozwiązania AI apki „Artifact”, aby ulepszyć swoją własną mobilną aplikację z wiadomościami.

Aplikacja „Yahoo! News: Your Smarter News” z funkcjami „Artifact”
Aplikacja „Yahoo! News: Your Smarter News” z funkcjami „Artifact”

W tym tygodniu Yahoo! wypuściło z ulepszoną wersją swojej aplikacji z wiadomościami Yahoo! News: Your Smarter News (Breaking National & Local News). Odświeżona aplikacja Yahoo! News, którą można już pobrać bezpłatnie ze sklepów z aplikacjami, opiera się na kodzie dobrze przyjętej, ale krótko działającej aplikacji Artifact. I oczywiście nowa aplikacja jest wyposażona w funkcje sztucznej inteligencji (AI), dzięki którym można wyświetlać najbardziej interesujące nas artykuły prasowe.

Artifact była świetnym generatorem newsów (RSS) i aplikacją do czytania najnowszych wiadomości. Pierwotnie została uruchomiona w 2023 roku i była rozwijana przez współzałożycieli Instagrama: Kevina Systroma i Mike’a Kriegera. W dużym stopniu wykorzystywała sztuczną inteligencję, algorytmy do przetwarzania zachowań użytkowników i dostarczania czytelnikom wysoce spersonalizowanych treści na podstawie wiadomości, z którymi się zetknęli. Nieco ponad rok po uruchomieniu zespół Artifact zamknął usługę, gdy stało się jasne, że biznesplan się nie do końca spina.

Chociaż aplikacja mogła upaść, jej odrodzenie było szybkie. W kwietniu Yahoo! ogłosiło, że kupiło Artifact w celu zapewnienia użytkownikom Yahoo „więcej treści dostosowanych do ich zainteresowań”. Nieco ponad dwa miesiące później plan ten pojawił się w postaci ulepszonej aplikacji mobilnej Yahoo! News: Your Smarter News.

Gigantyczna platforma newsowa

Informacje z Yahoo! dotyczą niemal wszytskiego. To największa platforma informacyjna w USA, odwiedzana miesięcznie przez ponad 185 milionów osób. Teraz Yahoo! ma nadzieję wykorzystać silnik uczenia maszynowego stojący za Artifactem do ożywienia swojej aplikacji poprzez udoskonalenie jej możliwości personalizacji, co może pomóc Yahoo wskoczyć do pędzącego trendu na AI.

Nowa aplikacja Yahoo! News jest bezpłatna (choć zawiera reklamy), dostępna jest urządzenia z systemami iOS i Androida (linki do pobrania aplikacji znajdziesz na dole tego wpisu) – można z niej korzystać zarówno z kontem Yahoo, jak i bez niego. Użycie AI w aplikacji Yahoo! News następuje kilka dni po tym, jak Yahoo wprowadziło aktualizacje AI do swojej aplikacji pocztowej Yahoo! Mail – Organized Email.

Yahoo dodaje także generatywne streszczenia artykułów prasowych oparte na sztucznej inteligencji. W nowej aplikacji w niektórych artykułach użytkownicy zobaczą monit o wygenerowanie „Kluczowych punktów” (oryg. Key Takeaways). Po dotknięciu monitu użytkownicy zobaczą szybkie podsumowanie. Podsumowania sztucznej inteligencji pojawiają się również w komputerowej wersji Yahoo! News, ale tylko dla niewielkiej części użytkowników, którzy zostali wybrani, a następnie wyrazili zgodę.

Funkcje rekomendacji udostępniane przez algorytmy oparte na artefaktach w aplikacji Yahoo! News są na razie dostępne tylko na urządzeniach mobilnych. Nie obsługują one jeszcze komputerowej wersji Yahoo! News, ale Yahoo twierdzi, że docelowo nowe funkcje będą dostępne na wszystkich platformach.

Kat Downs Mulder, starszy wiceprezes i dyrektor generalny Yahoo! News, twierdzi, że aktualizacja aplikacji newsowej polega na „całkowitym przeprojektowaniu aplikacji od stóp do głów”. Już na pierwszy rzut oka różnica jest natychmiast zauważalna. Aplikacja wygląda schludnie i przejrzyście, a nawigacja po niej jest bardzo prosta. W kodzie kryje się wiele algorytmów sztucznej inteligencji, które pociągają za sznurki, aby pokazać Ci to, co chcesz zobaczyć. Niektóre z tych funkcji opierają się na zastrzeżonej technologii, a inne na rozwiązaniach AI firm, z którymi współpracuje Yahoo, takich jak OpenAI.

Artykuły wyświetlane w aplikacji pochodzą z serwisów informacyjnych i są dostępne bez zapór płatniczych i wymagań subskrypcji. Yahoo! News współpracuje z ponad 1000 wydawcami, którzy otrzymują wynagrodzenie na podstawie umów o podziale przychodów. (To trochę jak Spotify, ale z wiadomościami.)

Rozpoczęcie korzystania z apki wymaga minimalnego wysiłku. Po uruchomieniu aplikacja poprosi Cię o wybranie pięciu lub więcej tematów, które Cię interesują, takich jak polityka, nauka, gry i klimat. Od tego momentu połączenie algorytmicznej selekcji i ludzkich przemyśleń ze strony osób zajmujących stanowiska redakcyjne w Yahoo! News decyduje o tym, co zobaczysz w aplikacji. Dodatkowe opcje dostosowywania pozwalają blokować poszczególne publikacje lub słowa kluczowe, jeśli nie chcesz już nigdy więcej widzieć ich w swoim kanale. (Na przykład coś w rodzaju „Elon”).

Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)
Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)

Downs Mulder twierdzi, że to, co widzisz w nowej aplikacji Yahoo! News, jest wynikiem starannego wyważenia sztucznej inteligencji i procesu podejmowania decyzji redakcyjnych. Jest dostosowany do Twoich zainteresowań, a jednocześnie zawiera sekcję Najważniejsze artykuły, która wyświetla najważniejsze artykuły danego dnia, według Yahoo. Decyduje się o nich w procesie symbiotycznym, podczas którego sztuczna inteligencja oznacza historie, które wydają się mieć większą wagę lub zainteresowanie użytkowników, a redaktorzy Yahoo! News decydują się na uwzględnienie historii, które wydają się najważniejsze. Zespół chce także, aby aplikacja nie była irytująca, a Yahoo twierdzi, że celowo określa, które powiadomienia mogą być uciążliwe.

Nagłówki jutra

Jednak głównym problemem związanym z algorytmami rekomendacji, które agresywnie śledzą zachowania użytkowników i promują wiadomości z dużym zaangażowaniem, jest to, że często wzmacniają one stronniczość i mogą prowadzić do rozprzestrzeniania się dezinformacji. Jeśli możesz dokładnie wybrać źródła wiadomości i rodzaje historii, które chcesz czytać, istnieje ryzyko, że zostaniesz zamknięty w wyizolowanym klastrze. Downs Mulder twierdzi, że Yahoo stara się bardzo ostrożnie stąpać po etycznej linie polegającej na dostarczaniu użytkownikom tego, co chcą przeczytać, bez powodowania kłopotliwych skutków ubocznych.

Naprawdę podoba mi się sposób, w jaki ta aplikacja została połączona, ponieważ równoważy najważniejsze artykuły z informacjami „dla ciebie” w sposób, który zapewnia świadomość tego, co muszę i czego chcę wiedzieć. To właśnie powstrzyma czytelnika przed zbyt głębokim wpadnięciem do króliczej nory.

— mówi Downs Mulder

Kolejną funkcją Artifact pozwalającą na walkę z uprzedzeniami, która pojawiła się po przeprojektowaniu aplikacji Yahoo, jest możliwość przepisywania nagłówków w czasie rzeczywistym. Użytkownicy, którzy zobaczą nagłówek przypominający clickbait, mogą go zgłosić, a gdy zgłosi go wystarczająca liczba osób, nagłówek zostanie zastąpiony w aplikacji jaśniejszą, często bardziej bezpośrednią wersją. Nowe nagłówki są tworzone przez generatywny silnik AI i dopracowywane przez żywych kuratorów wiadomości Yahoo.

Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)
Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)

Aby zachęcić ludzi do klikania, aplikacja Yahoo! News zawiera również element grywalizacji, który śledzi liczbę przeczytanych artykułów i zapewnia zabawne tytuły, aby ocenić poziom wysiłku. Przeczytaj wystarczająco dużo historii, a otrzymasz odznakę. Na przykład przeczytanie jednej historii daje Ci tytuł Ucznia, a przeczytanie maksymalnie 250 oznacza Cię jako Mędrca, co według Yahoo oznacza Cię jako „jednego z najlepszych czytelników Yahoo! News” w aplikacji.

Rozwiązania aplikacji Artifact w aplikacji Yahoo! News mogą również utorować drogę przyszłym funkcjom w Yahoo. Downs Mulder przewiduje przyszłość, w której osoby czytające będą promowane w różny sposób. Jeśli ktoś zostanie zaklasyfikowany jako Mędrzec, może być traktowany jako osoba posiadająca większy autorytet lub wiarygodność w szerszej społeczności Yahoo.

Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)
Ekrany zaktualizowanej aplikacji „Yahoo! News: Your Smarter News” (czerwiec 2024)

Niektóre znane i lubiane funkcje aplikacji Artifact nie trafiły jeszcze do nowej apki Yahoo! News. Wersja Artifact sprzed Yahoo zawierała funkcję, która wykorzystywała głosy sztucznej inteligencji do czytania artykułów, w tym głosy generowane przez sztuczną inteligencję, które brzmiały między innymi jak raper Snoop Dogg i nie-raperka Gwyneth Paltrow. Ta opcja nie jest jeszcze dostępna w Yahoo! News, chociaż Downs Mulder zapytany o nią twierdzi, że w najbliższej przyszłości w aplikacji Yahoo! News pojawi się więcej funkcji, a niektóre z nich będą pochodziły z zakupionej aplikacji.

Aplikację Yahoo! News: Your Smarter News można pobrać bezpłatnie z amerykańskiego sklepu App Store i Google Play:

Oficjalny opis aplikacji:

Yahoo News dostarcza najświeższych wiadomości! z bezpłatnym, nieograniczonym dostępem do historii i tematów, które są dla Ciebie najważniejsze. Gromadząc wiadomości od wydawców premium, możesz być na bieżąco ze swoim światem za pośrednictwem kanału spersonalizowanego pod kątem Twoich zainteresowań i preferencji. Nigdy nie przegap najświeższych aktualności ze świata, kraju lub lokalnych, a także przeczytaj o rozrywce, stylu życia i nie tylko.

Yahoo News od ponad 20 lat dostarcza czytelnikom najnowsze nagłówki i najgorętsze trendy z zaufanych źródeł. Dołącz do milionów ludzi, którzy otrzymują spersonalizowane aktualizacje wiadomości z Yahoo News i uzyskaj dostęp do następujących korzyści.

Funkcje wiadomości Yahoo: 

  • PERSONALIZACJA: Bądź na bieżąco z ważnymi dla Ciebie wiadomościami dzięki spersonalizowanemu kanałowi, który dopasowuje się do Twoich zainteresowań, jednocześnie pomagając Ci być na bieżąco z najważniejszymi, przełomowymi nagłówkami. Natychmiast uzyskaj dostęp do artykułów, tematów i wydawców, którzy są dla Ciebie najważniejsi, i w dowolnym momencie dostosuj swoje preferencje, aby ulepszyć swój kanał i powiadomienia. Zablokuj słowa kluczowe lub konkretnych wydawców, od których nie chcesz otrzymywać wiadomości, i spraw, aby Twój kanał wiadomości był wyjątkowy. 
  • WYBIERAJ Z WIELU ŹRÓDEŁ WIADOMOŚCI PREMIUM: Yahoo News gromadzi treści od najlepszych światowych wydawców — od CNN i Time po Business Insider, People i Esquire — dzięki czemu możesz mieć pewność, że masz dostęp do najlepszych i najbardziej wszechstronnych dostawców wiadomości. Poznaj opinie szerokiego grona wydawców i zdecyduj się na aktualizacje od swoich ulubionych.
  • NAJNOWSZE WIADOMOŚCI Z CAŁEGO ŚWIATA: Otrzymuj najświeższe informacje z całego świata, które są dla Ciebie ważne, gdziekolwiek jesteś. Yahoo News współpracuje z międzynarodowymi organizacjami informacyjnymi, takimi jak Associated Press, Reuters i The Washington Post, które relacjonują najważniejsze wydarzenia i bieżące wydarzenia ze świata. Nigdy nie przegapisz żadnego rytmu.
  • WIADOMOŚCI LOKALNE: Wiemy, jak ważne jest, aby być na bieżąco z wiadomościami lokalnymi, dlatego nawiązaliśmy współpracę z wieloma lokalnymi wydawcami, takimi jak Miami Herald, Charlotte Observer, NY Post i nie tylko, dzięki czemu możesz być na bieżąco z lokalnymi polityka, aktualności, wydarzenia, aktualizacje pogody, przestępczość i inne ważne rozmowy w Twojej okolicy.
  • BEZ PŁAT: Yahoo News jest całkowicie darmowe. Uzyskaj dostęp do nieograniczonej liczby artykułów od wydawców premium, dzięki czemu zawsze będziesz na bieżąco z interesującymi Cię tematami.
  • ZRÓŻNICOWANY ZAKRES TEMATU: Yahoo News z dumą gromadzi treści od szerokiego grona wydawców. Oprócz naszego zastrzeżonego serwisu Yahoo zawierającego wiadomości, rozrywkę i treści związane ze stylem życia, uzyskasz także dostęp do innych ulubionych tematów, takich jak: gwiazdy, sport, filmy i telewizja, muzyka, technologia, zdrowie i dobre samopoczucie, rodzicielstwo, styl i uroda , podróże, dom i ogród, samochody, zakupy, horoskop, nauka, pogoda i nie tylko.
  • SZYBKIE WSKAZÓWKI AI: generowane przez sztuczną inteligencję, możliwe do zeskanowania, wypunktowane wnioski dotyczące artykułów ułatwiają błyskawiczne uzyskanie najważniejszych elementów historii. Wykorzystując moc sztucznej inteligencji, użytkownicy mogą szybko przeglądać najważniejsze punkty historii i być na bieżąco.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Yahoo! | WIRED