To pierwszy na świecie superjacht napędzany wodorem

Luksusowy superjacht jest poligonem doświadczalnym dla technologii ekologicznego wodoru – statek, formalnie znany jako Project 821, zostaje zwodowany w porcie Feadship w Amsterdamie.

Superjacht wodorowy (Project 821)
Superjacht wodorowy (Project 821)

Ten superjacht wodorowy będzie największym jachtem motorowym, jaki kiedykolwiek zwodowano w Holandii. Wodór jest często postrzegany jako główny surowiec w dziedzinie energii alternatywnej, jednak potrzeba rzeczywistych zastosowań, aby pokazać nie tylko jego mocne strony, ale także wady, które należy pokonać, jeśli ma on mieć szerokie zastosowanie, a tym bardziej stanowić podstawę dla całej gospodarki.

Rozpoczęty 4 maja 2024 roku Project 821 ma na celu maksymalne wykorzystanie technologii wodorowej w superjachtach. Jest to szczególnie ważne, ponieważ nie ma żadnych przepisów dotyczących przechowywania wodoru ani systemów ogniw paliwowych na poziomie klasy, państwa bandery, a nawet IMO. W rezultacie firma Feadship musiała współpracować z brokerami superjachtów Edmiston i Lloyd’s Register, aby opracować nie tylko skalowaną technologię dla statków o długości powyżej 100 m (328 stóp), ale także przyszłe protokoły i przepisy.

Wodorowe ogniwa paliwowe są obecne na rynku od czasu, gdy wykorzystano je w misjach Apollo Moon podczas wyścigu kosmicznego, ale nigdy nie miały większego zastosowania w sektorze morskim – przynajmniej nie na dużą skalę.

Project 821 ujawnia niektóre przeszkody, które należy jeszcze pokonać. Nawet na tak dużym statku trudno jest sobie poradzić z wodorem. Chociaż gaz jest bardzo wydajnym źródłem energii, ma jedną dziesiątą gęstości oleju napędowego i musi być przechowywany pod ciśnieniem w temperaturze -253 °C (-423 °F).

Superjacht wodorowy (Project 821) na wodzie, wypływający z Feadship
Superjacht wodorowy (Project 821) na wodzie, wypływający z Feadship

W przypadku Project 821 statek musi przewieźć ponad cztery tony wodoru, aby uruchomić 16 ogniw paliwowych przez specjalne rozdzielnice w celu dostarczenia prądu stałego. Nie dotyczy to nawet problemów takich jak kruchość wodorowa metali, na którą podatne są takie systemy, czy specjalne kominy wentylacyjne do odprowadzania pary wodnej, które wymagały wydłużenia kadłuba. Co więcej, statek musi być w stanie łatwiej przewozić metanol do zasilania ogniw paliwowych, gdy wodór nie jest dostępny.

➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: Ludzkie włosy zaskakująco skutecznie wchłaniają wycieki oleju

Nawet przy tym wszystkim wodór nie jest w stanie zapewnić całej mocy, jakiej potrzebuje statek. Zamiast tego jest w stanie obsługiwać tylko bardzo krótkie rejsy z prędkością poniżej 10 węzłów (11 mil na godzinę, 18 km/h), na przykład podczas wchodzenia i wychodzenia z portu lub podczas przejazdu przez obszary wrażliwe ekologicznie.

Superjacht wodorowy (Project 821) na wodzie
Superjacht wodorowy (Project 821) na wodzie

Zamiast tego wodór jest wykorzystywany głównie do tak zwanego obciążenia hotelowego. Oznacza to, że zagospodarowuje wszystkie inne wymagania dotyczące mocy poza napędem, takie jak ogrzewanie i klimatyzacja. Według Feadship wodór może przejąć aż 78% tego ładunku. Może to wydłużyć o tydzień cichej i czystej pracy na kotwicy.

„Celem było opracowanie nowej, czystej technologii nie tylko dla tego projektu, ale dla świata” – powiedział Jan-Bart Verkuyl, dyrektor naczelny i dyrektor generalny stoczni Royal Van Lent. „Wartość badań, a także opracowania przepisów bezpieczeństwa klasy i flagi dla zupełnie nowego rodzaju wytwarzania energii to postęp, z którego jesteśmy dumni, że udostępniliśmy go wszystkim”.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Feadship | New Atlas