Sony wciąż na szczycie zestawienia najbardziej dochodowych firm zajmujących się grami – sprawdź ranking firm gamingowych z największymi przychodami w 2023 roku.
Przy przychodach na poziomie 4,3 biliona jenów japońskich, czyli 27,4 miliarda dolarów, co stanowi 17-procentowy wzrost w walucie rodzimej firmy rozrywkowej w porównaniu rok do roku i sprzedaży około 21 milionów konsol PlayStation 5, segment gier Sony w roku finansowym 2023 osiągnął dobre wyniki – przynajmniej na papierze.
➔ ZOBACZ TEŻ: Oto najbardziej lukratywne firmy zajmujące się grami (2022)
Przyglądając się bliżej, wyraźnie widać oznaki spowolnienia wzrostu branży gier Sony. Na przykład liczba dostarczonych 20,8 milionów konsol w dalszym ciągu była niższa od prognozy wynoszącej 21 milionów. Liczba ta została już znacznie obniżona w stosunku do pierwotnego celu wynoszącego 25 milionów, wyznaczonego w kwietniu 2023 roku, według wyników finansowych z lutego 2024 roku, w którym wspomniano również, że PlayStation 5 znajduje się w drugiej połowie cyklu życia.
W nadchodzącym roku finansowym firma spodziewa się spadku przychodów związanych z grami o 68 miliardów jenów, czyli 440 milionów dolarów, ze względu na brak głównych tytułów na wyłączność i malejące zainteresowanie obecną iteracją PlayStation 5.
Mimo to Sony w przyszłym roku nadal może znaleźć się na szczycie zestawienia najbardziej dochodowych firm zajmujących się grami, ponieważ tylko Tencent osiągnął porównywalne wyniki. Chińska firma zajęła drugie miejsce w zeszłym roku finansowym z przychodami z gier wynoszącymi 25 miliardów dolarów. Przychody z gier międzynarodowych i krajowych stanowiły około 29 procent całkowitych przychodów Tencent.
Pomimo przeprowadzenia najdroższego jak dotąd przejęcia w świecie gier wideo, Microsoftowi nie udało się dorównać przychodom Sony i Tencent. Amerykańska firma będąca właścicielem Xbox, jednej z najbardziej znanych marek w branży gier, w swoim ostatnim raporcie rocznym odnotowała sprzedaż w segmencie gier na poziomie około 15,5 miliarda dolarów, co oznacza spadek o 700 milionów dolarów w porównaniu z rokiem poprzednim. Może się to zmienić w bieżącym roku finansowym firmy technologicznej, który rozpoczął się w lipcu 2023 roku.
- Sony — 27,4 mld USD
- Tencent — 25,0 mld USD
- Microsoft — 15,5 mld USD
- NetEase — 11,3 mld USD
- Nintendo — 11,1 mld USD
- Activision Blizzard — 9,0 mld USD
- EA (Electronic Arts) — 7,4 mld USD
- T2 — 5,3 mld USD
Jeśli przychody generowane przez Activision Blizzard, której przejęcie Microsoft sfinalizował w październiku ubiegłego roku, w okresie od lipca 2022 roku do czerwca 2023 roku, są jakimkolwiek wskaźnikiem, może ona wyprzedzić swojego chińskiego rywala Tencent. Zależy to również od tego, czy plany Xbox dotyczące usługi subskrypcji Game Pass się sprawdzą. Drastyczne cięcie kosztów poprzez zamknięcie uznanych przez krytyków studiów, takich jak Tango Gameworks, których najnowsze gry Hi-Fi Rush i Ghostwire: Tokyo podobno przyciągnęły ponad milion graczy każde, sugeruje, że ścieżka od subskrypcji do zakupu nie działa jeszcze zgodnie z oczekiwaniami.
Google i Apple zostały wykluczone z tego rankingu, ponieważ nie raportują osobno przychodów z segmentu gier, mimo że według różnych szacunków oba te podmioty przekraczają granicę 10 miliardów dolarów w tym segmencie. Powiązane przychody na ogół nie są generowane z ich produktów, ale z opłat sklepowych za zakupy w aplikacji i płatne gry mobilne.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Statista