W ramach nowojorskiego Segal Film Festival odbędzie się premiera mockumentu biograficznego „Maria Klassenberg” w reżyserii Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego. Film oparty jest na rejestracji projektu Katarzyny Kalwat, zrealizowanym w TR Warszawa, a dostępny będzie online na stronie Festiwalu od 16 maja do 6 czerwca.
Film Magdy Hueckel i Tomasza Śliwińskiego jest biograficznym mockumentem o Marii Klassenberg – zapomnianej pionierce sztuki performatywnej, która swoje prace przez całe życie tworzyła i prezentowała we własnym mieszkaniu w Warszawie. Akcja filmu rozgrywa się podczas otwarcia wystawy, na której radykalne prace artystki z lat 70. i 80., do tej pory oglądane jedynie przez rodzinę i przyjaciół, po raz pierwszy prezentowane są szerszej publiczności. Moment, w którym zostają wreszcie odkryte przez świat sztuki, jest również kulminacją osobistego konfliktu Marii Klassenber z córką i jednocześnie kuratorką wystawy – Anetą Klassenberg. Dla Anety wystawa Marii jest rekompensatą za utracone dzieciństwo i jedynym sposobem na odbudowanie bliskiej relacji z matką. Nierozliczona wspólna przeszłość staje się ostatnim dziełem artystki.
➔ PRZECZYTAJ TAKŻE: „Bieguni” Olgi Tokarczuk na VOD i w Teatrze Powszechnym
Maria Klassenberg nigdy nie istniała, co nie oznacza, że nie jest prawdziwa. Reprezentuje wszystkie artystki, które nie miały szansy zaistnieć na rynku sztuki zdominowanym przez mężczyzn.
Postać Marii Klassenberg została stworzona przez reżyserkę Katarzyna Kalwat, wspieraną przez kuratorki Andę Rottenberg i Joannę Zielińską. Prace z archiwum Marii Klassenberg z zrealizowali Aneta Grzeszykowska i Jan Smaga. W filmie wykorzystane zostały także fragmenty historycznych performansów, rezonujących z twórczością artystki.
Zafascynowała mnie możliwość stworzenia biografii nieobecnej, nieistniejącej artystki wykluczonej z obiegu sztuki i przekształcenie jej milczenia w projekt artystyczny (…). Kiedy kilka lat temu postanowiłam zrealizować projekt „Maria Klassenberg” wydawało mi się, że jest to przede wszystkim próba wprowadzenia wykluczonej postaci do archiwum sztuki i zawirusowania systemu serią jej performansów. Dzisiaj myślę, że jest to w równym stopniu próba obnażenia instytucjonalnego systemu sztuki, który w artystach upatruje żyrantów tego systemu. Być może dlatego Maria Klassenberg milczy. – Katarzyna Kalwat.
Mockument „Maria Klassenberg” jest artystycznym zapisem spektaklu w reżyserii Katarzyny Kalwat, który został zaprezentowany w warszawskiej Galerii Raster 14 listopada 2020. Ze względów pandemicznych obejrzała go niewielka grupa osób – podobnie jak niewiele osób oglądało wystawy Marii Klassenberg.
Twórcy i twórczynie
- Film mockumentalny „Maria Klassenberg”
- reżyseria: Magda Hueckel, Tomasz Śliwiński
- zdjęcia: Tomasz Śliwiński, Magda Hueckel, Robert Gajzler, Bartosz Zawadka
- montaż: Tomasz Śliwiński
- scenografia, kostiumy, światło: Anna Tomczyńska
- muzyka: Wojtek Blecharz
- udźwiękowienie: Mateusz Adamczyk
- dźwięk na planie: Mateusz Adamczyk, Kuba Kozłowski
- opracowanie graficzne: Magda Hueckel
- kolorkorekcja: Lunapark
W filmie wykorzystano fragmenty: „Archiwum Marii Klassenberg, 1970-1980 (MIRRORING / DRAWING CLASSES / NO / CONSUME / TRANSFER / CHEW / JAM SESSION / NO BODY)” koncepcja, scenariusz, opracowanie „Archiwum”: Aneta Grzeszykowska osoby performerskie (archiwum): Anna Rutkowska, Wojciech Żera współpraca: Jan Smaga.
Wystawa „Maria Klassenberg” prezentowana w filmie
- reżyseria i koncepcja: Katarzyna Kalwat
- tekst i dramaturgia: Beniamin Bukowski
- obsada: Natalia Kalita, Urszula Kiebzak
- performans w ramach wystawy: Tomasz Tyndyk, Justyna Wasilewska
- scenografia, kostiumy, światło: Anna Tomczyńska
- ze specjalnym udziałem: Andy Rottenberg
- tłumaczenie konsekutywne na język angielski: Artur Zapałowski
- kierowniczki produkcji: Maria Herbich, Magda Igielska
- współpraca produkcyjna: Karolina Pająk
- producentki i producenci: Małgorzata Cichulska, Magda Igielska, Agata Kołacz, Roman Pawłowski
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!