Spotify stara się w pełni wykorzystać przepisy Komisji Europejskiej, które wymusiły na firmie Apple wprowadzenie zmian pod systemem iOS w krajach UE.
Spotify nie zamierza, przynajmniej na razie, wprowadzić zakupów w aplikacji na iPhonie, które wcześniej planował w Unii Europejskiej. Zamiast tego, jeśli Apple zatwierdzi nowo przesłaną aktualizację, spróbuje zrobić następną najlepszą rzecz: podać informacje o cenach w aplikacji i przedstawić użytkownikom opcje subskrypcji. Spotify planuje wprowadzić tę zmianę w odpowiedzi na poniedziałkowe orzeczenie Komisji Europejskiej, która nałożyła na Apple karę w wysokości 1,84 miliarda euro (około 2 miliardów dolarów) za „nadużycie pozycji dominującej” w branży dystrybucji aplikacji do strumieniowego przesyłania muzyki.
➔ ZOBACZ TEŻ: App Store, Spotify i prężny europejski rynek muzyki cyfrowej
Komisja Europejska stwierdziła, że zasady przeciwdziałające sterowaniu Apple’a uniemożliwiają programistom informowanie użytkowników o „alternatywnych i tańszych usługach subskrypcji muzyki dostępnych poza aplikacją”.
Margrethe Vestager, szefowa ds. konkurencji w Komisji Europejskiej, powiedziała podczas konferencji prasowej, że taka praktyka jest „nielegalna” i nakazała firmie Apple usunięcie przepisów zapobiegających sterowaniu w aplikacjach do strumieniowego przesyłania muzyki. Powiedziała, że Apple „będzie musiał umożliwić twórcom aplikacji strumieniowego przesyłania muzyki swobodną komunikację z własnymi użytkownikami”, pozwalając im na dostarczanie użytkownikom informacji o cenach w aplikacjach. Apple zapowiedziało odwołanie się od tej decyzji i oskarżył Spotify o chęć „przepisania regulaminu sklepu App Store”.

Spotify w pełni wykorzystuje to orzeczenie. Jeśli Apple zatwierdzi tę zmianę, Spotify będzie mogło udostępniać użytkownikom urządzeń z systemem iOS w UE informacje o cenach subskrypcji Premium oraz różnych oferowanych przez nie funkcjach. Będzie również zawierać linki kierujące użytkowników do witryny internetowej firmy, w której mogą kupić wybrane subskrypcje. Możesz zobaczyć, jak to będzie wyglądać na poniższym obrazku.
Na początku tego roku Spotify ogłosiło plany umożliwienia zakupów w aplikacji pod iOS-em w UE, ale zdecydowało się nie wprowadzać zmian od razu po tym, jak Apple ujawniło swoje plany zapewnienia zgodności z unijną ustawą o rynkach cyfrowych (DMA). (Termin DMA na zapewnienie zgodności upływa jeszcze w tym tygodniu).
Część planu Apple’a obejmuje nowy zestaw warunków biznesowych, które umożliwiają programistom umieszczanie aplikacji w alternatywnych sklepach z aplikacjami i płacenie Apple niższej prowizji – ale tylko pod warunkiem, że aplikacje zapłacą 50 eurocentów za każdą roczną instalację aplikacji po 1 milionie pobrań. Opłata ta może zostać doliczona w przypadku większych aplikacji freemium, takich jak Spotify.
W 2022 roku firma Apple zaczęła umożliwiać aplikacjom takim jak Spotify, Netflix i Kindle, umieszczanie w aplikacjach linków do swoich witryn internetowych. Jednak Apple nadal sprawuje kontrolę nad językiem, jakiego mogą używać aplikacje, wskazując użytkownikom link, uniemożliwiając im informowanie użytkowników o opcjach zakupów subskrypcji.
Spotify wysłało już firmie Apple swoje plany wprowadzenia informacji o cenach w swojej aplikacji. Do Apple należy zaakceptowanie lub odrzucenie propozycji, a tym razem Komisja Europejska będzie w pobliżu, aby przeanalizować tę decyzję.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Spotify | The Verge