Od kwietnia do czerwca 2023 roku użytkownicy BLIKA zrealizowali 426 mln transakcji o wartości 57,9 mld zł.
Na koniec drugiego kwartału br. z rozwiązania aktywnie korzystało już ponad 14 mln osób. W analizowanym okresie najdynamiczniej rosła liczba przelewów na telefon BLIK. Polacy skorzystali z tej usługi aż 100 mln razy. Rosnącym zainteresowaniem użytkowników cieszyły się również płatności zbliżeniowe BLIK. W drugim kwartale 2023 r. zapłacono w ten sposób 32,5 mln razy – to dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie 2022 r.
Mocne pierwsze półrocze 2023 r.
Drugi kwartał 2023 r. przyniósł ponadprzeciętne wyniki transakcyjne BLIKA. W okresie od kwietnia do czerwca br. użytkownicy zrealizowali 426 mln transakcji, co stanowi wzrost o 46 proc. w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Wartość wszystkich transakcji wzrosła natomiast rok do roku o 49 proc. osiągając poziom 57,9 mld zł. Łącznie w pierwszym półroczu 2023 r. wykonano 800 mln operacji o wartości 108 mld.
Zobacz też: Ponad 370 mln transakcji BLIK w 1Q 2023 roku
Liczba aktywnych użytkowników BLIKA (takich, którzy każdego miesiąca realizują przynajmniej jedną transakcję) wynosiła na koniec czerwca br. 14,1 mln osób – to wzrost o 25 proc. rok do roku.
BLIK chętnie wybieraną metodą płatności w e-commerce
W analizowanym okresie najwięcej transakcji BLIKIEM realizowanych było niezmiennie w e-commerce – ich udział stanowi nieco ponad połowę wszystkich operacji. Między kwietniem a czerwcem br. użytkownicy BLIKA zapłacili w sieci aż 218,6 mln razy – to o jedną trzecią więcej niż rok wcześniej. Wartość transakcji online osiągnęła 29,7 mld zł wobec 20,9 mld rok wcześniej. Średnia wartość pojedynczego zakupu online w drugim kwartale 2023 r. wyniosła 136 zł.
W kontekście decyzji zakupowych w drugim kwartale 2023 r. przewagę utrzymały platformy typu marketplace. To właśnie tam Polacy najchętniej płacili BLIKIEM, generując w okresie od kwietnia do czerwca średnią wartość koszyka zakupowego na poziomie 121,7 zł. Wśród kategorii usług i produktów, za które Polacy chętnie płacili BLIKIEM, znalazły się zakłady bukmacherskie oraz bilety komunikacyjne. W tych segmentach odnotowano wzrost liczby transakcji odpowiednio o 40 i 36 proc.w porównaniu do ubiegłego roku.
Natychmiastowe przelewy mocno w górę
Drugi kwartał przyniósł także znaczący wzrost liczby przelewów na telefon BLIK. Od kwietnia do czerwca było ich aż 100 mln, czyli o 75 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wartość przekazanych w ten sposób pieniędzy wyniosła 13,3 mld zł (wzrost o 98 proc. r/r), a średnia wartość pojedynczej transakcji to 141 zł.
Dalszy wzrost płatności w POS i ATM
Od kwietnia do czerwca br. zauważalnie rosły także płatności BLIK w tradycyjnych terminalach płatniczych. Liczba transakcji wyniosła w tym okresie 92,3 mln, czyli o 67 proc. więcej niż rok temu. Duży wpływ na ten wynik miało rosnące zainteresowanie płatnościami zbliżeniowymi BLIK. Od początku udostępnienia tej usługi przez sześć największych polskich banków aktywowało ją już ponad 2 mln użytkowników. W drugim kwartale zrealizowali oni 32,5 mln transakcji o wartości 1,3 mld zł. Oznacza to wzrost odpowiednio o 111 i 124 proc. w stosunku do wyniku osiągniętego rok wcześniej. Do tej pory z usługi skorzystano w 131 krajach na całym świecie.
Trend zwyżkowy był również widoczny w kontekście transakcji bankomatowych. W drugim kwartale 2023 r. liczba operacji w ATM zwiększyła się o jedną czwartą rok do roku, osiągając poziom 15,5 mln. Średnia wartość pojedynczej wpłaty bądź wypłaty wyniosła w tym kanale 644 zł.
Dzienna liczba transakcji coraz bliżej 5 mln
Od kwietnia do czerwca br. użytkownicy realizowali BLIKIEM średnio 4,7 mln transakcji każdego dnia. To blisko o połowę więcej niż w tym samym okresie 2022 r. W najlepszym dniu drugiego kwartału, który przypadł na 10 maja br., odnotowano blisko 6,7 mln transakcji. Średnia kwota transakcji BLIKIEM to 136 zł.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Polski Standard Płatności (BLIK)