iTunes Store po 20 latach już nie jest pierwszym wyborem

Serwisy streamingowe z muzyką i treściami wideo (VOD) wyparły sklep iTunes Store w USA, tak jak kiedyś iTunes sklepy muzyczne i wypożyczalnie filmów.

Zakupy w serwisach z cyfrową muzyką i treściami wideo (w USA w okresie kw 2022 do mar 2023)
Zakupy w serwisach z cyfrową muzyką i treściami wideo (w USA w okresie kw 2022 do mar 2023) | fot. Statista

Kiedy Apple uruchomił iTunes Music Store (później iTunes Store) 28 kwietnia 2003 roku, było to wynikiem długich i trudnych negocjacji między dyrektorem generalnym Apple’a Stevem Jobsem, a pięcioma głównymi wytwórniami płytowymi. Widząc, jak popularne było nielegalne pobieranie utworów, Jobs naciskał na legalny, a jednocześnie prosty sposób kupowania singli online. Ostatecznie skłonił wytwórnie do uzgodnienia modelu 99 centów za piosenkę, który zrewolucjonizował przemysł muzyczny i zapoczątkował koniec formatu płyt CD i albumów.

Zobacz także: Apple coraz bliżej miliarda płatnych subskrypcji

Pięć lat po uruchomieniu, sklep iTunes Store stał się największym detalicznym sprzedawcą muzyki w Stanach Zjednoczonych, a w lutym 2010 roku Apple ogłosił, że pobrano 10 miliardów utworów z ówczesnego „sklepu muzycznego numer jeden na świecie”.

Po udostępnieniu filmów i seriali telewizyjnych w sklepie iTunes Store w 2006 roku, przez wiele lat pozostawał numerem 1 wśród Amerykanów, którzy chcą kupować cyfrową muzykę, programy telewizyjne lub filmy online.

20 lat później już tak nie jest, ponieważ usługi przesyłania strumieniowego zrobiły ze sklepem iTunes Store to, co kiedyś zrobiły z tradycyjnymi sprzedawcami detalicznymi. Transakcyjna sprzedaż muzyki, filmów i seriali (programów) telewizyjnych spada od lat, ponieważ usługi przesyłania strumieniowego, takie jak Netflix, Spotify, Apple Music i Amazon Prime Music/Video, stały się głównym źródłem cyfrowej rozrywki konsumentów.

Według ustaleń Statista Consumer Insights, tylko 25 procent Amerykanów, którzy zapłacili za cyfrową muzykę w ciągu ostatnich 12 miesięcy, zrobiło to w sklepie iTunes Store. Jeśli chodzi o wideo, konkurencja jest jeszcze bardziej do przodu, ponieważ tylko 13 procent użytkowników cyfrowych wydało pieniądze na wideo w sklepie iTunes Store w ciągu ostatnich 12 miesięcy.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Statista Consumer Insights