Serial „Fatal Attraction” równie intryguje jak oryginał?

Chociaż brakuje gotowanych króliczków, „Fatal Attraction” może zaintrygować wielbicieli oryginalnego filmu z 1987 roku.

Fatal Attraction – serial Paramount+

UWAGA – wpis zawiera spoilery!

Zaciekawiona Anne Archer podnosi pokrywkę gotującego się garnka i odkrywa ciało zmasakrowanego i nadętego króliczka swojej córki. To scena filmowa, która wciąż odbija się echem w umysłach kinomanów i entuzjastów thrillerów fizjologicznych. Jednak w przeciwieństwie do filmu z 1987 roku, w którym wystąpili Anne Archer, Michael Douglas i niezrównany Glenn Close, nowy serial Paramount+ Fatal Attraction (pol. Fatalne zauroczenie) jest pozbawiony gotowanych ssaków. To, co ma, to bardziej zawiła narracja pompatycznego i ambitnego prokuratora okręgowego Dana Gallaghera (Joshua Jackson), którego tandetny romans z młodą kobietą Alexandrą Forrest (Lizzy Caplan), szybko wymyka mu się spod kontroli.

Przeczytaj też: Serial „Warszawianka” już w czerwcu na SkyShowtime

Serial autorstwa Alexandry Cunningham i scenarzysty Kevina J. Hynesa, twórcy Dirty John, dzieje się w dzisiejszych czasach w Los Angeles, gdzie oszołomiony i brodaty Dan błaga o zwolnienie warunkowe. Odsiedział 15 lat za zabicie Alex — zbrodnię, do której się przyznał, gdy wyszedł na wolność. Młoda kobieta, o której widzowie później dowiadują się, że jest córką Dana — Ellen (Alyssa Jirrels), wysłuchuje wyznania ojca, zaintrygowana, ponieważ zawsze utrzymywał, że jest niewinny. Równie nagle, gdy widzowie zaczynają się orientować, serial przenosi nas z powrotem do 2008 roku.

Fatal Attraction przedstawia gładko ogolonego Dana, który kończy 40 lat i czeka go duży awans. Z młodą córką (Vivien Lyra Blair) i oddaną żoną Beth (Amanda Peet) w domu Dan pozornie wiedzie idealne życie. Jednak, jak to zwykle robią potężni mężczyźni, gdy mają wszystko, czego chcą na wyciągnięcie ręki, Dan zaczyna samosabotować.

Alex (Caplan), obrońca ofiary przydzielony do jednej ze spraw Dana, pojawia się w jego życiu jak sen. Jest tylko pokusą i odwróceniem uwagi, których szukał. Para rozpoczyna gorący, ale szybki romans, który urywa się, gdy Dan zauważa niestabilność emocjonalną Alex i próbuje się od niej zdystansować. Jednak, jak wiedzą fani filmu, Alex nie jest kobietą, którą można zignorować.

Pomimo obsady – i pracy z oryginalnym scenariuszem scenarzysty Jamesa Deardena w celu stworzenia ekspansywnego świata w tej adaptacji – pierwsze dwa odcinki Fatalnego zauroczenia to przeciąganie akcji. Seria przeskakuje bez ostrzeżenia z przeszłości do teraźniejszości, jest wiele postaci, za którymi trzeba nadążyć, a utytułowana postawa i działania Dana są nudne i przewidywalne. Kiedy zaczyna się chwiać, staje się jasne, że Beth i Ellen odczują skutki jego złych wyborów.

Świat, który Beth myślała, że zbudowała z Danem, rozpada się, chociaż desperacko próbuje go utrzymać, a wrażliwa młoda Ellen otrzymuje cenną lekcję na temat zaufania. Co więcej, przeniesienie scenerii z Nowego Jorku do Los Angeles początkowo pozbawia tej historii trochę szorstkości. Jednak gdy zaczyna się trzeci odcinek, tempo, ton i kierunek serii harmonijnie się łaczą, tworząc szalenie przyjemne widowisko na pozostałe sześć odcinków.

Główną różnicą między odcinkiem 3, „Czujnym sercem”, a początkowymi odcinkami serialu Fatalnego zauroczenia jest to, że punkt widzenia zmienia się z Dana na Alex. Serial zaczyna podążać za Alex od dzieciństwa, przez czas studiów prawniczych, a nawet miesiące przed jej przeprowadzką do Los Angeles, co stawia ją na orbicie Dana. Trzeci odcinek rozgrywa się na tej samej osi czasu, co poprzednie, ale motywacje i wewnętrzne myśli Alex nagle stają się jasne. Nie jest już zredukowana do niezrównoważonej kobiety zafiksowanej na punkcie żonatego mężczyzny, który próbował się jej pozbyć. Z przebiegłym Caplanem za kamerą, Cunningham i Hynes stworzyli kobietę o wiele bardziej pociągającą.

Co więcej, ponieważ cały sezon trwa osiem godzin, widzowie mogą spędzić czas z ludźmi z życia Dana, w tym z Beth; jego najlepszym przyjacielem Mikiem (Mike Gerard), który również jest śledczym; partnerem biznesowym i przyjacielem Beth – Arthurem (Brian Goodman) i dorosłą Ellen, która próbuje uporać się z mężczyzną, którego znała jako dziecko, próbując jednocześnie odbudować więź z ojcem w teraźniejszości.

Mimo to serial Fatalne zauroczenie nie jest pozbawione pewnych zacięć. Fabuła i postacie stają się zawiłe, seria trwa zbyt długo, aby nabrać tempa, a charakteryzatorzy naprawdę powinny pozwolić Jacksonowi zachować brodę jako Danowi w teraźniejszości. (Nikt przy zdrowych zmysłach nie będzie przekonany, że Pacey Witter zbliża się do 60.) Poza tym nie ma tu nikogo, komu można by kibicować. Wszyscy, z wyjątkiem Beth i Ellen, są dość nikczemni.

Gdy seria zbliża się do końca, wydaje się, że wszystkie elementy układanki prowadzące do śmierci Alex i późniejszego skazania Dana za morderstwo wydają się wracać na swoje miejsce. Jednak w ostatniej godzinie obraz się rozpada i odsłania się coś zupełnie innego. Co więcej, gdy wszystko dochodzi do punktu kulminacyjnego, pozostaje kilka pytań, które pozostawiają otwarte drzwi na jeszcze bardziej chaotyczny drugi sezon.

W przeciwieństwie do filmu, serial Fatal Attraction (Fatalne zauroczenie) od Paramount+ nie jest po prostu opowieścią o obsesyjnej kobiecie, która nie chce, aby jej romans z żonatym mężczyzną się skończył. Jest to studium postaci o tym, jak przeszłość (w tym dzieciństwo) kształtuje teraźniejszość i ludzkie pragnienie bycia zauważonym. Seria jest opowieścią o kilku osobach, które mają jedną misję — nie dać się zniszczyć innym: nawet jeśli oznacza to zgodę, aby ich wściekłość wypatroszyła ludzi wokół nich.

Premiera serialu Fatal Attraction (nie wiemy jeszcze, czy dystrybutor zdecyduje się na polskie tłumaczenie – Fatalne zauroczenie) zadebiutował 30 kwietnia na antenie Paramount+, a w Polsce pojawi się w serwisie SkyShowtime 22 maja 2023 roku.

Pierwsze trzy odcinki będą dostępne w dniu premiery, a kolejne 6 ośmioodcinkowego sezonu będą udostępniane co tydzień w poniedziałek.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: SkyShowtime | Paramount+ | The Variety