Pawilon Polski „Datament” pozwoli doświadczyć danych w ich „fizycznej” postaci

Pawilon Polski Datament na La Biennale 2023 w Wenecji postara się pokazać, jakie są relacje ludzkości z danymi.

Polski Pawilon Datament na Międzynarodowym Biennale Architektury 2023
Polski Pawilon Datament na Międzynarodowym Biennale Architektury 2023

Monumentalna instalacja Datament , która zostanie zaprezentowana od 20 maja do 26 października 2023 roku w Pawilonie Polskim na 18. Międzynarodowej Wystawie Architektury w Wenecji, pozwoli doświadczyć danych w ich „fizycznej” postaci. Wystawa ma stać się punktem wyjścia do dyskusji o tym, że choć nowe technologie nie są w stanie zaproponować nam gotowych rozwiązań, mogą pomóc w stawianiu lepszych pytań.

W architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym analizy danych statystycznych i wykorzystanie algorytmów w projektowaniu znacząco wpływają na to, jak mieszkamy i jak będziemy to robić w przyszłości. Coraz rzadziej mamy jednak do czynienia z danymi w surowej postaci. Przetwarzane za pomocą nowych technologii informacje tworzą skrzywiony obraz rzeczywistości. Na podstawie tej cyfrowej iluzji podejmowane są jednak decyzje, których konsekwencje są jak najbardziej realne.

Głównym celem wystawy jest pokazanie, jak powszechne stały się dane, kształtujące rzeczywistość, w której żyjemy i tworzymy. Stworzony przez Annę Barlik, Marcina Strzałę i Jacka Sosnowskiego Datament jest punktem wyjścia do dyskusji o tym, jak dane i nowe technologie będą odgrywać kluczową rolę w przyszłości.

Pawilon wypełnią profile czterech domów naturalnej wielkości. Te chaotyczne i satyryczne struktury symbolizują oryginalną formę danych, odtwarzając „dane źródłowe”. Instalacja składać się będzie z replik w skali 1:1 form przestrzennych domów z czterech różnych krajów. Konstrukcje, wykonane z około 2000 metrów kolorowych profili stalowych, powstały w oparciu o uśrednione, uogólnione dane dotyczące wielkości, kształtu i układu funkcjonalnego domów w różnych strefach geograficznych.

Instalacja umożliwi odwiedzającym interakcję z tymi informacjami, służąc jako punkt wyjścia do rozmowy o nowych technologiach. Co więcej, chociaż te znaczące ilości danych mogą nie zapewnić ludzkości gotowych rozwiązań, wystawa zachęca odwiedzających do zobaczenia, w jaki sposób te infrastruktury mogą poprawić zadawane pytania.

Wystawa sugeruje, że analiza danych statystycznych i wykorzystanie algorytmów w projektowaniu znacząco wpływają na to, jak będziemy żyć w teraźniejszości i przyszłości w architekturze, urbanistyce i planowaniu przestrzennym. Jednak surowe dane stają się coraz mniej ważne dla ludzkości. Ze względu na tę wypaczoną rzeczywistość procesu informacyjnego przez nową technologię, wystawa kwestionuje osąd cywilizacji w tym cyfrowym mirażu.

Datament to zapis rozmowy architekta z artystą. Prace Anny Barlik skupiają się na kolorze, kompozycji i lokalnych sytuacjach w sztukach wizualnych. Architekt Marcin Strzała bada związek między danymi cyfrowymi a ich fizyczną reprezentacją poprzez projektowanie. Wspólnie z kuratorem Jackiem Sosnowskim stworzyli strukturę opartą na cyfrowej analizie danych.

Tytułowy neologizm Datament oznacza wszechobecny „establishment danych” nieustannie kształtujący rzeczywistość, w której przyszło nam żyć, tworzyć i mieszkać.

Dzielimy świat z danymi. Wierząc w ich nieomylność, pozwalamy algorytmom obliczać i projektować domy i miasta. Z pominięciem wrażliwego i świadomego projektanta cyfrowo przetworzone dane tworzą jednak wypaczone rozwiązania, takie jak te prezentowane w Pawilonie Polskim.

— zauważają autorzy instalacji

Wiele innych krajów ogłosiło swoje plany dotyczące nadrzędnego tematu Lesleya Lokko w tej edycji La Biennale di Venezia, Laboratorium Przyszłości. Australijski pawilon „Niespokojne Queenstown” porusza tematy dekolonizacji i wyobrażonej przyszłości. Pawilon fiński zaprezentuje „Huussi”, nurkowanie w przyszłość urządzeń sanitarnych, architekturę wody i obieg składników odżywczych. Pawilon Stanów Zjednoczonych „Everlasting Plastics” planuje wypełnić przestrzeń pracami z tworzywa sztucznego, badając rolę tego materiału dosłownie iw przenośni.

Plakat Polskiego Pawilonu „Datament” na La Biennale di Venezia Venice
Plakat Polskiego Pawilonu „Datament” na La Biennale di Venezia Venice

Zespół autorski Datamentu

Anna Barlik, artystka wizualna, bada relacje między człowiekiem a otaczającą go rzeczywistością, wykorzystując rzeźbę, instalacje site-specific, rysunek i kompozycję. Przy użyciu prostych form, wykonanych przeważnie z malowanej proszkowo stali, wkracza w istniejącą przestrzeń, zwracając uwagę na obecne w niej napięcia i problemy społeczne. Czerpie z indywidualnych historii, które opowiada za pomocą płaszczyzn, linearności i barw. W 2017 roku uzyskała tytuł doktora sztuki w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Odbyła rezydencje artystyczne w Finlandii i na Islandii. Wykładowczyni Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych, gdzie uczy kompozycji i struktur wizualnych oraz prowadzi pracownię rzeźby.

Marcin Strzała, projektant, architekt eksplorujący transdyscyplinarny charakter architektury cyfrowego paradygmatu. W swojej pracy naukowej zajmuje się procesami cyfrowego wytwarzania i relacjami między danymi a ich fizyczną manifestacją w architekturze. W pracy dydaktycznej dąży do wykorzystania potencjału syntezy narzędzi cyfrowych z nurtem wernakularnym.Był wykładowcą Monash Art, Design and Architecture w Melbourne oraz nauczycielem wizytującym na Xi’an University of Architecture and Technology w Chinach. Obecnie wykłada w School of Form Uniwersytetu SWPS i na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej, gdzie od początku kariery związany jest z programem Architecture for Society of Knowledge.

Jacek Sosnowski, kurator i psychoanalityk, specjalizuje się w sztuce współczesnej skupionej na zagadnieniach związanych z wyobrażonymi strukturami społecznymi, tożsamością czy transformacją poprzez traumę i proces leczenia. Twórca wystaw, projektów w przestrzeni publicznej oraz strategii art-brandingowych. Założyciel i prowadzący PRPGND (wcześniej Galeria Propaganda); obszarem działania tej organizacji jest wytwarzanie i promocja sztuki. Współorganizator Warsaw Gallery Weekend, członek Sinthome – Szkoły Psychoanalizy Lacanowskiej.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: labiennale.art.pl | Arch Daily