Nowy gatunek rośliny z La Manchy, nazwano na cześć Don Kichota

Wiedza o różnorodności biologicznej rzekomo dobrze znanych miejsc nie jest tak kompletna, jak można by się spodziewać, a jej szczegółowe badanie przez naukowców wciąż zaskakuje.

Zbliżenie na nowo opisany gatunek Carex quixotiana
Zbliżenie na nowo opisany gatunek Carex quixotiana | fot. Pensoft Publishers

Hiszpańscy botanicy z Uniwersytetu Pablo de Olavide (Sewilla w Hiszpanii) opisali nowy gatunek rośliny z rodziny papirusów (Cyperaceae) ograniczony do regionu La Mancha w południowo-środkowej Hiszpanii. Region ten jest w rzeczywistości dobrze znany miłośnikom klasycznej literatury, którzy mogą rozpoznać tę nazwę jako główną scenerię arcydzieła Miguela de Cervantesa (1547–1616) zatytułowanego Don Kichot.

Zobacz też: Zrób zdjęcie roślinie i dowiedz się, jak o nią dbać!

Epicka powieść, opowiadająca o życiu i podróżach Alonso Quijano, hiszpańskiego hidalgo (szlachcica), który staje się błędnym rycerzem Don Kichotem z La Manchy, jest powszechnie uważana za jedno z największych dzieł literackich, jakie kiedykolwiek napisano, z liczbą wydań i tłumaczeń, które uważa się za przewyższające jedynie Biblię.

Nowy gatunek, obecnie naukowo znany jako Carex quixotiana, należy do turzyc z rodzaju Carex, grupy ziół należących do rodziny papirusów (Cyperaceae). Klasyfikacja (taksonomia) tych roślin jest trudna, ponieważ jest to bardzo zróżnicowany i szeroko rozpowszechniony rodzaj, którego gatunki są często trudne do odróżnienia. W rzeczywistości sama C. quixotiana przez dziesięciolecia unikała wzroku doświadczonych botaników ze względu na bliskie podobieństwo do pokrewnych gatunków.

Reprezentatywne zdjęcie siedliska nowo opisanego gatunku Carex quixotiana. Jest to las łęgowy (Ciudad Real, Solana del Pino, rzeka Robledillo). Zwróć uwagę na trawiaste rośliny C. quixotiana w prawym dolnym rogu. Źródło: Santiago Martín-Bravo. Licencja: CC-BY 4.0

Po tym, jak wstępne badania genetyczne wykazały coś dziwnego w okazach tego, co później było znane jako Carex quixotiana, autorzy wyruszyli na wyczerpujące kampanie zbierania w terenie w całej La Manchy. Badając bardziej szczegółowo dodatkowe populacje rośliny, wykorzystując morfologię, filogenetykę i liczbę chromosomów, naukowcy potwierdzili, że przyglądają się gatunkom wcześniej nieznanym nauce. Co zrozumiałe, zasięg występowania nowo odkrytych gatunków, ograniczony do pasm górskich otaczających La Manchę (Sierra Madrona i Montes de Toledo), skłonił autorów do zastanowienia się nad arcydziełem Cervantesa.

Znany dotychczas tylko z 16 populacji Carex quixotiana preferuje siedliska o dużej dostępności wody, takie jak małe strumienie, podmokłe łąki i nadrzeczne (łęgi).

Ponieważ niewiele wiadomo na temat danych demograficznych gatunku, w tym liczby dojrzałych osobników w przyrodzie, konieczne są dalsze badania w celu określenia jego stanu ochrony. Jednak na podstawie tego, czego do tej pory dowiedzieli się o gatunku, autorzy badania zakładają, że „jest to endemit iberyjski o stosunkowo niewielkiej liczbie populacji i zasięgu występowania, który skorzystałby z ochrony prawnej i włączenia do programów ochrony situ/ex situ”.

Reprezentatywne zdjęcie siedliska nowo opisanego gatunku Carex quixotiana. Jest to las łęgowy (Ciudad Real, Solana del Pino, rzeka Robledillo). Zwróć uwagę na trawiaste rośliny C. quixotiana w prawym dolnym rogu | fot. Santiago Martín-Bravo. Licencja: CC-BY 4.0

Podsumowując, naukowcy wskazują na swoje wyniki jako kolejny dowód na to, jak wiele pozostaje jeszcze do odkrycia na temat różnorodności biologicznej Ziemi, nawet jeśli chodzi o organizmy rzekomo dobrze znane, takie jak rośliny kwitnące, oraz kraje, których florę prawdopodobnie w pełni udokumentowano. Na przykład „Flora Iberica”, która obejmuje Hiszpanię i Portugalię, została sklasyfikowana dopiero niedawno.

„W obecnym scenariuszu kryzysu różnorodności biologicznej niezwykle ważne jest, abyśmy nie zaniedbywali podstawowych dyscyplin naukowych, takich jak taksonomia, ponieważ katalogowanie różnorodności biologicznej jest fundamentalnym krokiem w kierunku jej zachowania, a tym samym zrównoważonego zarządzania” – przypominają naukowcy.

źródło: Phys.org | PhytoKeys (2023). DOI: 10.3897/phytokeys.221.99234