WebGPU w przeglądarce Google Chrome 113

Firma Google wprowadza technologię WebGPU dla gier nowej generacji w przeglądarce internetowej Chrome 113.

Logo Chrome z wkomponowanymi stykami procesora

Dzięki Chrome 113 aplikacje internetowe będą mogły wycisnąć znacznie więcej z karty graficznej twojego komputera Google ogłosiło, że WebGPU — interfejs API, który zapewnia aplikacjom internetowym większy dostęp do możliwości karty graficznej, będzie domyślnie włączony w przeglądarce Chrome 113, która ma się ukazać za około trzy tygodnie. WebGPU będzie dostępne na komputerach z systemem Windows obsługujących Direct3D 12, urządzeniach macOS i ChromeOS obsługujących Vulkan.

Sprawdź też: Jak włączyć funkcje Chrome oszczędzające baterię?

Zgodnie z wpisem firmy, WebGPU może pozwolić programistom osiągnąć ten sam poziom grafiki co obecnie, przy znacznie mniejszej ilości kodu i zapewnia „ponad trzykrotną poprawę zapytań modelu uczenia maszynowego”.

To ostatnie jest prawdziwym hitem — ulepszona wydajność uczenia maszynowego była interesująca w 2021 roku, kiedy funkcja została dodana do Chrome’a w ramach eksperymentu, ale teraz, gdy jesteśmy w epoce generatywnej sztucznej inteligencji i dużych modeli językowych, może to przynieść nawet więcej dobrodziejstwa.

Podczas gdy usługi takie jak Google Bard i Microsoft Bing tak naprawdę nie wykorzystują lokalnego sprzętu użytkownika, jest mnóstwo miejsca na fajne aplikacje do uczenia maszynowego, które to robią.

Mogłoby to oczywiście pozwolić programistom na pisanie lepiej wyglądających gier dla przeglądarki. Babylon.js ma całkiem imponujące demo, które możesz uruchomić, jeśli używasz przeglądarki Chrome Beta.

Google twierdzi, że wydanie z tego miesiąca „służy jako element konstrukcyjny dla przyszłych aktualizacji i ulepszeń”, obiecując „bardziej zaawansowane funkcje graficzne” i „głębszy dostęp do rdzeni cieniujących” w przyszłości, wraz z ulepszeniami dotyczącymi faktycznego tworzenia treści, które działają na WebGPU.

API działa już od jakiegoś czasu. Zostało zaprojektowane w 2017 roku i od tego czasu trwa jego rozwój. Nie jest to również standard tylko dla Chrome’a — w przyszłości funkcja powinna być również dostępna w przeglądarkach Firefox i Safari. Google twierdzi, że pracuje nad rozszerzeniem swojej implementacji, aby obsługiwała więcej systemów operacyjnych, takich jak Linux i Android.

Z innych nowości na temat Chrome’a, wczoraj Google ogłosiło, że postara się szybciej udostępniać przyszłe wersje przeglądarki. Podczas gdy wersje stabilne nie pojawią się wcześniej (a tak naprawdę ich harmonogram wydawniczy został przesunięty o tydzień), Google planuje „zamrozić” je, skracając czas, w którym programiści przestają dodawać nowe rzeczy do kompilacji i użytkownicy ją otrzymają wcześniej. Powinno to pomóc w usprawnieniu procesu rozwoju.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The Verge | Google Chrome Developers