Rok 2022 był już kolejnym dobrym rokiem dla branży muzycznej i wszystko wskazuje na to, że streaming wcale nie prowadzi do upadku branży muzycznej.
Według najnowszego raportu Global Music Report od IFPI (International Federation of the Phonographic Industry), światowe przychody z nagrań muzycznych wyniosły w zeszłym roku 26,2 miliarda dolarów, co stanowi wzrost o 9 procent w porównaniu z 24 miliardami dolarów z poprzedniego roku. Oznacza to ósmy rok z rzędu wzrostu światowego przemysłu muzycznego po prawie dwóch dekadach stopniowego spadku. (Zobacz też dane z 2019 roku)
Co ciekawe, przejście na dystrybucję cyfrową zarówno podsyciło upadek przemysłu muzycznego, jak i pomogło go zatrzymać. Po złotym wieku płyt CD, który w latach 90. XX wieku spowodował, że światowe przychody z muzyki osiągnęły niespotykany dotąd poziom, nadejście formatu MP3 i udostępniania plików uderzyło w przemysł muzyczny jak trzęsienie ziemi.
W latach 2001-2010 sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych spadła o ponad 60 procent, pozbawiając branżę 14 miliardów dolarów rocznych przychodów. W tym samym okresie sprzedaż muzyki cyfrowej wzrosła z zera do prawie 4 miliardów dolarów, co nie zdołało wówczas zrekompensować spadek sprzedaży płyt CD. Dopiero pojawienie się i rozpowszechnienie usług strumieniowego przesyłania muzyki (takich jak Spotify, Apple Music, Tidal, Deezer, Amazon Music, YouTube Music i innych) sprawiło, że losy branży muzycznej zaczęły się odwracać.
Według danych opublikowanych przez IFPI, branża muzyczna osiągnęła najniższy poziom w 2014 roku, kiedy przychody były najniższe od 20 lat i wyniosły 13,1 miliarda dolarów, czyli o 9 miliardów mniej niż 15 lat wcześniej, kiedy sama sprzedaż muzyki na nośnikach fizycznych wyniosła 22,3 miliarda dolarów — był to szczyt ery płyt CD.
Po początkowych wahaniach przemysłu muzycznego co do korzystania z usług przesyłania strumieniowego, wydaje się, że wytwórnie płytowe i artyści poszli w ślady konsumentów, akceptując fakt, że przyszłość muzyki leży w dystrybucji cyfrowej.
W ubiegłym roku muzyka cyfrowa odpowiadała za lwią część światowych przychodów z muzyki, a same usługi przesyłania strumieniowego stanowiły 67 procent całkowitej sprzedaży w branży. Według IFPI do końca 2022 roku 589 milionów ludzi na świecie korzystało z płatnej subskrypcji muzycznych serwisów streamingowych, a przychody ze strumieniowego przesyłania są obecnie znacznie większe niż kiedykolwiek wcześniej.
Wszystkie stwierdzenia w tym artykule, które można przypisać IFPI, reprezentują interpretację danych, opinii badawczych lub punktów widzenia firmy Statista opublikowanych w ramach IFPI Global Music Report w marcu 2023 roku i nie zostały zweryfikowane przez IFPI. Każda publikacja IFPI mówi o swojej pierwotnej dacie publikacji (a nie o dacie publikacji tego artykułu).
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Statista | IFPI