Dual Coincidence to prawdopodobnie najbardziej złożona gra elektromechaniczna na świecie

Wieloosobowa gra Dual Coincidence od Andy Cavatorta Studio składa się z pięciu połączonych ze sobą torów do gry w pinballa.

Dual Coincidence od Andy Cavatorta Studio

W porównaniu z dzisiejszymi systemami do gier wideo, automaty do gry w pinballa mogą wydawać się osobliwe i proste. Z pewnością nie jest tak w przypadku instalacji Dual Coincidence (co można przetłumaczyć jako Podwójny zbieg okoliczności) autorstwa nowojorskiego artysty Andy’ego Cavatorty, ponieważ jest to prawdopodobnie najbardziej złożona gra elektromechaniczna, jaką kiedykolwiek stworzono. Pracujący w swoim w studio na Brooklynie, Cavatorta określa siebie jako „rzeźbiarza pracującego z dźwiękiem i robotyką”. Posiada tytuł magistra z MIT Media Lab, a wcześniej był zatrudniony jako muzyk i inżynier oprogramowania.

Przeczytaj też: „Stormbound” to kolejna produkcja twórców Momonga Pinball Adventures!

Obecnie większość czasu spędza na pracy z klientami, którzy zlecają mu projektowanie i tworzenie dzieł sztuki użytkowej. W jednym ze swoich bardziej znanych projektów stworzył instrumenty muzyczne dla islandzkiej piosenkarki i autorki tekstów Björk, których użyła w swoim albumie Biophilia.

Dual Coincidence zostało zbudowane dla Museo Banco de Mexico (Muzeum Banku Centralnego Meksyku), aby zilustrować zasady sytuacji gospodarczej zwanej „podwójną” zbieżnością potrzeb. W tym scenariuszu opartym na systemie barterowym, dwie strony posiadają dobro lub usługę, których chce druga strona.

Gra dla pięciu graczy składa się z pięciu „torów gry” w pinballa, które promieniują jak szprychy z centralnego koncentratora. To centrum nazywa się Exchange Matrix i wykorzystuje sześć obracających się karuzel do przenoszenia piłek z jednego pola gry na drugie. Nad macierzą wymiany znajduje się moduł, który wyświetla wynik każdego gracza za pomocą podświetlanych paneli akrylowych, a także odtwarza muzykę za pomocą 25 dostrojonych metalowych dzwonków.

Zdecydowałem się na pinballa, ponieważ myślę, że wszyscy wiedzą, jak grać w pinball, nawet jeśli nigdy w to nie grali. Ponadto samo muzeum jest pełne interaktywnych ekranów dotykowych, a ja chciałem czegoś, co byłoby bardzo fizyczne i dotykowe.

— mówi Cavatorta

W oryginalnej koncepcji gry Andy’ego pięciu graczy reprezentuje członków małej społeczności, z których każdy odgrywa określoną rolę – jeden robi buty, drugi uprawia kukurydzę, jeden prowadzi ciężarówkę transportową itp. Gdy indywidualnie grają w pinball, gromadzą piłki reprezentujące towary, które dostarczają.

Dual Coincidence od Andy Cavatorta Studio

Aby jednak kontynuować grę, okresowo potrzebują niektórych towarów dostarczonych przez wszystkich innych graczy. Gra ostrzega ich o tym fakcie, podświetlając przycisk „Wymień teraz” na polu gry.

Uprawiam kukurydzę i w pewnym momencie będę potrzebował nowych butów – wyjaśnia Cavatorta. A teraz muszę wymienić część mojej kukurydzy – która jest reprezentowana jako jednoręki bandyta – z osobą, która robi buty. Ale oni są w środku swojej gry i mogą jej nie potrzebować [kukurydzy] w tym samym czasie, co ja. W końcu to zrobią, ale muszę skłonić ich do zaprzestania produkcji tego, co robią. To staje się dynamiką, w której musisz przekonać ludzi do zaangażowania się w twoje potrzeby.

W Dual Coincidence można grać w ten sposób, chociaż z powodu niepowodzeń, takich jak Covid-19, globalny niedobór mikroczipów i poważne trzęsienie ziemi w Meksyku, projekt wciąż czeka na pełny zestaw funkcji – mogą one zostać wprowadzone w ciągu roku.

W każdym razie jest to nadal niezwykle złożona konfiguracja. Według Cavatorty, Dual Coincidence obsługuje 17 komputerów (obsługujących około 12 000 linii kodu), sześć serwosilników, 10 czujników optycznych, 12 enkoderów obrotowych, 35 czujników indukcyjnych, 75 przełączników, 115 siłowników elektromagnetycznych i 704 kanały oświetlenia.

Dual Coincidence od Andy Cavatorta Studio

Na budowę całej instalacji wydano około 300.000 USD. Jeśli chcesz spróbować zagrać w nią, jest ona wystawiana przez czas nieokreślony w Museo Banco de Mexico w Mexico City.

Chcę, żeby obcy ludzie rozmawiali ze sobą i żeby istniał ten nieprzewidywalny element społeczny, w którym do gry wchodzą osobowości ludzi — mówi Cavatorta. Właściwie chciałem, żeby to było trochę chaotyczne – tak naprawdę nie możesz zagwarantować, jak to się potoczy. Jeśli ktoś nie mówi tym samym językiem co ty, a ty próbujesz koordynować z nim handel… cóż, teraz ty” masz ciekawe doświadczenie, o którym możesz coś powiedzieć.

Grę w akcji możecie zobaczyć na poniższym filmie.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Andy Cavatorta Studio | New Atlas