„Milton Glaser: POP” przybliża psychodeliczny świat legendarnego ilustratora

Ponad 1100 prac Miltona Glasera w bogato ilustrowanej książce „Milton Glaser: POP”, która pojawi się w sprzedaży 29 marca 2022 roku.

Okładka książki Milton Glaser: POP, autorzy: Steven Heller, Mirko Ilić, Beth Kleber (Monacelli, 2023)
Okładka książki Milton Glaser: POP, autorzy: Steven Heller, Mirko Ilić, Beth Kleber (Monacelli, 2023)

W przyszłym miesiącu Monacelli wyda bogato ilustrowana książkę zatytułowaną Milton Glaser: POP, która jest obszernym przeglądem prac legendarnego ilustratora Miltona Glasera, jego dorobku stworzonego między 1954 a późnymi latami 70. minionego wieku. Chociaż artysta jest najbardziej znany ze swojego rozpoznawalnego na całym świecie logo I NY i okładki albumu Boba Dylana, to książka zawiera ponad tysiąc ilustracji i innych prac z jego całej kariery, zapewniając dogłębne zanurzenie się w jego proces twórczy i wpływ, jaki wywarł na świat designu na długo przed śmiercią w 2020 roku.

Milton Glaser, absolwent New Yorker i Cooper Union, był jednym z najbardziej wpływowych ilustratorów i projektantów połowy XX wieku. Karierę rozpoczął w 1954 roku, kiedy wraz z Seymourem Chwastem założył Push Pin Studio — rewolucyjną grupę zajmującą się projektowaniem graficznym, która wywróciła do góry nogami podejście do ilustracji, reklamy i projektowania krojów pisma, wprowadzając coś, co „niechętnie przyjęte, było psychodelicznym gatunkiem, inspirowanym LSD”.

Jego prace, obejmujące wiele branż i wszystkie media drukowane, charakteryzowały się charakterystycznym stylem z miękkimi, zabawnymi kształtami, odważnymi rysunkami liniowymi wypełnionymi płaskimi kolorami — a wszystko to przepojone jego kapryśnym poczuciem humoru.

Ponad 1100 ilustracji powstałych w latach 50. i 70. XX wieku

Książka Milton Glaser: POP udowadnia jak ogromny wpływ miał ten artysta na świat designu — począwszy od okładek albumów muzycznych, książek, magazynów czy reklam. Książka zawiera ponad 1100 obrazów w żywych kolorach, obejmujących wszystko, od okładek albumów i książek po czasopisma, reklamy i logo. Twórczość Glasera była integralną częścią lat 60. i 70. minionego wieku, a książka jest dokładnym uhonorowaniem jego rewolucyjnej spuścizny.

Przeczytaj też: Pobierz publikację „Dydaktyka typografii. Uczyć litery / uczyć literą”

Zdjęcie zawartości książki „Milton Glaser: POP” z logo „I ♥ NY”
Zdjęcie zawartości książki „Milton Glaser: POP” z logo „I ♥ NY”

W książce najpierw omówiono jego wczesne prace i współpracę z Seymourem Chwastem. Zamiast chronologicznie, Praca sa prezentowanie według sekcji, a nie chronologicznie. Została podzielona na następujące działy:

  • Portraits and Faces (pol. Portrety i twarze)
  • Silhouettes and Shadows (pol. Sylwetki i cienie)
  • Rays and Rainbows (pol. Promienie i tęcze)
  • Outlines and Strokes (pol. Kontury i obrysy)
  • Frames and Geometries (pol. Ramki i geometrie)
  • Type and Symbols (pol. Kroje pisma i symbole)
  • Die-cuts and Collages (pol. Wykroje i kolaże)

W ten sposób jego najczęściej używane komponenty wizualne i koncepcyjne zostaną skompilowane i zaprezentowane według usystematyzowanego podziału.

Dziedzictwo Miltona Glasera

Milton Glaser: POP zostanie wydane prz wydawnictwo Monacelli, w języku angielskim. Nie wiemy, kiedy pojawi się polskie tłumaczenie, ale mam nadzieję, ze to tylko kwestia czasu. Autorami pracy są Steven Heller, Mirko Ilić i Beth Kleber, którzy należą do najbardziej cenionych ekspertów w tej dziedzinie, a także byli przyjaciółmi i współpracownikami samego Glasera.

Oprócz dogłębnej analizy twórczości Glasera na przestrzeni ponad dwudziestu lat, książka szczegółowo opisuje wpływy artysty, jego filozofię oraz osobiste poglądy i ubolewanie z powodu własnej spuścizny.

Autorzy piszą: Pomijając datę powstania dzieła, czym tak naprawdę jest Glaser Pop? Styl? Postawa? Ruch? Wszystkie powyższe? Właśnie to bada ta książka.

Oficjalny opis książki „Milton Glaser: POP”:

Przegląd twórczości ilustratora i projektanta Miltona Glasera z lat 60. i 70. XX wieku., którego prace zdobiły niezliczone okładki książek i albumów, plakaty, okładki czasopism i reklamy, zarówno te mniej jak i bardziej znane. Glaser w dużej mierze zdefiniował międzynarodowy styl wizualny ilustracji, reklamy i projektowania krojów pisma, a zainteresowanie jego dziedzictwem nie słabnie. Współcześni twórcy uznają jego wpływ —na przykład w 2014 roku twórca Mad Men Matthew Weiner, zatrudnił Glasera do zaprojektowania kampanii reklamowej i brandingu ostatniego sezonu serialu.

Jego słynne prace były prezentowane na indywidualnych wystawach w Centre Georges Pompidou w Paryżu i Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Twórca kultowego logo „I love NY” — I NY (z symbolem serca zamiast słowa „love”) i współzałożyciel nowojorskiego magazynu, Glaser otrzymał liczne wyróżnienia i nagrody za całokształt twórczości.

W tysiącach prac we wszystkich mediach drukowanych wynalazł graficzny język jasnych, płaskich kolorów, rysunków i kolaży, nasyconych dowcipem. Ta kolekcja prac Glasera z okresu popu zawiera setki przykładów jego projektów, których nie widziano od czasu ich pierwotnej publikacji, pokazując rewolucję graficzną, która zmieniła design i kulturę popularną.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: DesignBoom | Amazon | Monacelli
grafiki: wszystkie obrazy ©Estate of Milton Glaser