Jeśli chodzi o wyszukiwarki internetowe, produkt firmy macierzystej Alphabet – Google – jest trudny do pobicia, szczególnie w segmencie mobilnym.
Wyszukiwarka Google od dziesięcioleci jest liderem rynku wyszukiwania online. „Google” stało się nawet powszechnie akceptowanym terminem będącym synonimem wyszukiwarki. Według danych Statcounter, Google miał udział w rynku smartfonów na poziomie około 96 procent w 2022 roku. Yahoo! był używany przez 0,8 procent wszystkich zapytań, rosyjski serwis Yandex osiągnął jeden procent, a chiński dostawca Baidu około 1,1 procenta.
Może Cię zainteresować także: Jak wygląda dominacja Google’a na rynku wyszukiwarek w USA?
Sytuacja rynkowa w sektorze komputerów stacjonarnych jest jednak nieco inna. Tam zarówno Yahoo! i Yandex odgrywają większą rolę. Inny amerykański konkurent, który jest słabo reprezentowany, jeśli chodzi o korzystanie z telefonów komórkowych, może tutaj osiągnąć udział w rynku na poziomie około 9% – chodzi o wyszukiwarkę Bing Microsoftu.
Rywal Google’a, jest dostępny dla ogółu społeczeństwa od stycznia 2012 roku, ale pomimo jego rosnącego wykorzystania, w ostatnich latach był raczej graczem marginalnym. To wszystko może się teraz zmienić. W styczniu Microsoft ogłosił, że przez kilka lat zainwestuje dziesięć miliardów dolarów w startup OpenAI.
W zamian produkty firmy, która została założona jako organizacja non-profit i finansowana m.in. przez Elona Muska i Petera Thiela, mają być wszechstronnie zintegrowane z aplikacjami Microsoftu. Na przykład wersja Bing obsługiwana przez generator tekstu ChatGPT jest od początku tygodnia w zamkniętej wersji beta.
Tymczasem Google wciąż wydaje się borykać z problemami z implementacją swojego konkurenta ChatGPT – Bard AI. W klipie promocyjnym prezentującym produkt AI aplikacja zawierała błędne informacje dotyczące m.in. teleskopu Jamesa Webba. Cena akcji Alphabet spadła następnie o około dziesięć procent między popołudniem 7 lutego a rankiem 8 lutego 2023 roku.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Statista | StatCounter