Ponad 1 mld transakcji i blisko 13 mln aktywnych użytkowników BLIKA na koniec 2022 r.

BLIK kończy właśnie 8 lat i jest jedną z najczęściej wybieranych metod płatności w Polsce – w ciągu tego czasu jego użytkownicy zrealizowali prawie 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł.

BLIK: podsumowanie 2022 roku

W 2022 roku odnotowano ponad 1,2 mld operacji, o wartości 163,9 mld zł. BLIK najchętniej wykorzystywany jest w e-commerce – w ubiegłym roku zapłacono nim w tym kanale aż 714,2 mln razy. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy bardzo dynamicznie rosła liczba przelewów na telefon BLIK i płatności w POS – w 2022 r. zanotowano w tych kanałach wzrost odpowiednio o 110 i 162 proc. rok do roku. Na koniec grudnia 2022 r. liczba zarejestrowanych aplikacji mobilnych z dostępem do BLIKA wynosiła 25,9 mln, z kolei liczba aktywnych użytkowników niemal 13 mln.

Duża dynamika wzrostów w ostatnim kwartale – 4 mln transakcji każdego dnia

Od stycznia do grudnia 2022 r. użytkownicy aktywnie korzystali z BLIKA, wykonując rekordową liczbę transakcji. W całym roku było ich ponad 1,2 mld, z czego 371 mln zostało zrealizowanych w czwartym kwartale 2022 r. W tym czasie Polacy wykonywali średnio 4 mln transakcji BLIKIEM dziennie. 

Rekordowa dzienna liczba transakcji wynosząca 5,9 mln została odnotowana 9 grudnia 2022 roku. Średnia kwota transakcji BLIKIEM w ostatnim kwartale roku wynosiła 134 zł. Natomiast wartość wszystkich transakcji zrealizowanych nim w ostatnich trzech miesiącach 2022 roku wyniosła blisko 50 mld zł, czyli o 53 proc. więcej niż rok wcześniej.

BLIK - rozliczanie za usługi online w 2022 roku

Dominująca pozycja BLIKA w e-commerce

BLIK jest z dużą częstotliwością wykorzystywany przez użytkowników w e-commerce. Ze wszystkich transakcji nim realizowanych, blisko 60 proc. stanowią właśnie te w kanale online. Między październikiem a grudniem 2022 r., czyli w najgorętszym okresie sprzedażowym w roku, liczba płatności BLIKIEM w e-sklepach przekroczyła granicę 212 mln. To o 32 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2021 r. Natomiast w całym 2022 r. Polacy zrealizowali w tym kanale 714,2 mln transakcji o wartości 89,2 mld zł. Rok wcześniej takich operacji było o 37 proc. mniej, czyli 522,5 mln, a ich kwota wyniosła 61,6 mld.

Silną pozycję BLIKA w e-handlu potwierdzają również cykliczne dane Narodowego Banku Polskiego. Od czwartego kwartału 2018 roku BLIK wyprzedza karty pod względem liczby transakcji realizowanych w krajowym e-commerce. Polscy użytkownicy e-handlu płacą nim zdecydowanie częściej niż kartami. Porównując wyniki pierwszego półrocza 2022 r. można odnotować, że liczba transakcji BLIKIEM była wyższa od liczby transakcji kartami aż o 215 proc.

BLIK: liczba użytkowników w 2022 roku

Co 5. transakcja BLIKIEM to przelew na numer telefonu

Z kwartału na kwartał dynamicznie rośnie również liczba przelewów na telefon BLIK. Między październikiem a grudniem użytkownicy zlecili aż 76,6 mln takich transakcji, czyli o 94 proc. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że płatności P2P stanowią obecnie blisko jedną piątą wszystkich operacji BLIKIEM. Ich wartość w czwartym kwartale osiągnęła poziom 9,7 mld zł (o 115 proc. więcej niż rok wcześniej), natomiast średnia wartość przelewu na telefon BLIK to 126 zł. W całym 2022 r. Polacy rozliczyli się w ten sposób 243 mln razy. Wartość wszystkich przelewów na telefon BLIK zrealizowanych przez użytkowników w 2022 r. wyniosła 29,7 mld wobec 13 mld rok wcześniej. 

Płatności zbliżeniowe nabierają rozpędu

W ubiegłym roku sporą popularnością wśród użytkowników BLIKA cieszyły się również transakcje w tradycyjnych terminalach płatniczych. W całym 2022 r. zapłacono w ten sposób 228 mln razy (wzrost o 162 proc. w stosunku do całego 2021 r.), z czego 68,2 mln transakcji zarejestrowano między październikiem a grudniem (wzrost o 133 proc. w stosunku do czwartego kwartału 2021 r.).

Płatności zbliżeniowe BLIK w 2022 roku

W omawianym okresie Polacy coraz częściej sięgali także po wygodne i bezpieczne płatności zbliżeniowe BLIK. W 2022 r., czyli pierwszym pełnym roku od startu tej usługi, wykonali za jej pomocą blisko 70 mln transakcji o wartości 2,7 mld. Jedną trzecią tego wyniku stanowiły płatności zrealizowane w czwartym kwartale ubiegłego roku. Od października do grudnia 2022 r. zarejestrowani użytkownicy, których jest obecnie już 1,8 mln, wykonali aż 23,4 mln operacji na kwotę blisko 1 mld zł. Od momentu uruchomienia BLIKA zbliżeniowego zapłacono nim w 117 krajach na 6 kontynentach. 

W czwartym kwartale br. obserwowano także stabilny wzrost wypłat gotówki w ATM. W tym czasie zrealizowano w bankomatach 13,6 mln transakcji. Liczba wpłat i wypłat wzrosła rok do roku o 29 proc. Ich wartość osiągnęła 8,9 mld zł, a średnia pojedyncza transakcja wyniosła 655 zł. Udział operacji realizowanych BLIKIEM w bankomatach w stosunku do ogólnej ich liczby stanowił na koniec grudnia 2022 r. – 3,7 proc. W ciągu dwunastu miesięcy ubiegłego roku w systemie odnotowano 49,7 mln tego typu transakcji.

Marka, którą uwielbiają miliony 

Przez 8 lat obecności na rynku BLIK zdołał zgromadzić sporą grupę aktywnych i lojalnych użytkowników. Od 2015 r. do końca 2022 r. w systemie zarejestrowano blisko 2,8 mld transakcji o wartości 371,4 mld zł. W tym odpowiednio 1,8 mld operacji zrealizowano w e-commerce, 382 mln na terminalach płatniczych, jednocześnie zlecono 427 mln natychmiastowych przelewów na telefon i 165 mln razy wpłacono lub wypłacono gotówkę z bankomatu.

BLIK transakcje o wartości 400 mld zł w 8 lat

Niezwykłą popularność BLIKA wśród różnych grup użytkowników potwierdzają jednak nie tylko dane transakcyjne, ale także cykliczne pomiary prowadzone przez firmę KANTAR. Zgodnie z nimi BLIK to najbardziej znana marka płatności bezgotówkowych w Polsce, która utrzymuje wysoki poziom znajomości z dużą przewagą nad konkurencją.

BLIK: 2,8 mld transakcji w 8 lat
BLIK: 2,8 mld transakcji w 8 lat

Na koniec grudnia 2022 r. aż 96 proc. użytkowników aplikacji bankowych wskazało, że zna BLIKA, a 49 proc. wybiera go najczęściej jako formę rozliczeń. W ubiegłym roku BLIK zanotował najwyższy wskaźnik indeksu siły marki Brand Power na poziomie 44 proc. – to dwukrotnie więcej niż inne dobrze znane firmy w kategorii płatności. Działania w popularyzowaniu i dbaniu o pozytywne doświadczenia użytkowników BLIKA, poskutkowały również wysokim współczynnikiem polecania marki wśród użytkowników. W 2022 r. wskaźnik NPS BLIKA wynosił aż 64 punktów, podczas gdy średni wynik NPS dla branży finansowej to 34 punkty.

BLIK 4 mln transakcji dziennie w 2022 roku

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: BLIK