Apple „nie jest odporne” na globalny kryzys sprzedażowy

Powołując się na silne przeciwności kursowe, ograniczoną podaż iPhone’a 14 Pro i iPhone’a 14 Pro Max oraz trudne otoczenie makroekonomiczne, Apple ogłosiło słabsze niż oczekiwano wyniki za kwartał świąteczny.

Sprzedaż firmy Apple za 1Q fiskalny 2023 r.

Niska sprzedaż iPhone’ów i komputerów Mac przyczyniła się do 5,5-procentowego spadku ogólnej sprzedaży, co oznacza pierwszy spadek Apple’a rok do roku od 2019 roku. Przy całkowitej sprzedaży na poziomie 117 miliardów dolarów, był to nadal drugi co do wielkości kwartał Apple’a w historii, ale to nie wystarczy aby uspokoić Wall Street, która zaczęła oczekiwać od Apple nieustannych wzrostów.

Przeczytaj także: Apple ma już 2 mld aktywnych urządzeń

Sprzedaż iPhone’a, który wciąż jest sercem biznesu Apple’a, spadła o 8 procent do 65,8 miliarda dolarów w ważnym świątecznym kwartale 2022 roku (1Q fiskalny 2023 r.), ponieważ najnowsze flagowe modele, iPhone 14 Pro i 14 Pro Max, były ograniczone podażami przez większą część grudnia.

Sprzedaż komputerów Mac spadła o prawie 30 procent do 7,7 miliarda dolarów, ponieważ silny dolar, trudne warunki makroekonomiczne i wprowadzenie na rynek niezwykle popularnego MacBooka Pro M1 w porównywalnym kwartale przyczyniły się do tego gwałtownego spadku. Tymczasem działalność usługowa Apple nadal rosła, choć w wolniejszym tempie niż wcześniej. Jednak sprzedaż usług po raz pierwszy przekroczyła 20 miliardów dolarów, po prawie dwukrotnym wzroście w ciągu ostatnich czterech lat.

Jestem dumny ze sposobu, w jaki radziliśmy sobie z okolicznościami, widzialnymi i nieprzewidzianymi, w ciągu ostatnich kilku lat, i pozostaję niesamowicie pewny naszego zespołu, naszej misji oraz pracy, którą wykonujemy każdego dnia. Wiemy, że Apple nie jest odporne. (powiedział Tim Cook w odniesieniu do wyzwań makroekonomicznych, takich jak inflacja, wojna na Ukrainie i trwały wpływ pandemii). Szybko dostosowujemy się do okoliczności, na które nie mamy wpływu, jednocześnie dostarczając doskonałe rzeczy, na które możemy.

— powiedział podczas telekonferencji z inwestorami dyrektor generalny Apple – Tim Cook

Fakt, że przychody Apple’a nigdy nie spadły podczas pandemii Covid, świadczy o tej zdolności. Jak pokazuje powyższy wykres, przygotowany przez serwis Statista – iPhone odpowiadał za 56 procent przychodów Apple’a w ostatnim kwartale, a usługi firmy miały drugi największy udział w ogólnej sprzedaży ze znaczną marżą.

Wyniki sprzedaży firmy Apple za świąteczny kwartał 2022 roku, kończący się 31 grudnia – 1Q fiskalny (wg kategorii produktów):

1Q fiskalny 20221Q fiskalny 2023wzrost r/r
iPhone71,6 mld $65,8 mld $-8,2%
usługi19,5 mld $20,8 mld $+6,4% ⬆
wearables, dom i akcesoria14,7 mld $13,5 mld $-8,3%
iPad7,2mld $9,4 mld $+29,6% ⬆
Mac10,9 mld $7,7 mld $-28,7% ⬇

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Apple | Statista