VR stosowana w leczeniu lęku u dorosłych niepełnosprawnych

Przestrzeń sensoryczna VR oferuje szereg doświadczeń w pokoju sensorycznym, które pozwalają leczyć zaburzenia lękowe u dorosłych osób z niepełnosprawnościami.

Przestrzeń sensoryczna VR
Przestrzeń sensoryczna VR | Everness

Pierwsze tego rodzaju badanie wykazało, że osoby dorosłe z zaburzeniami neurorozwojowymi mogą odczuwać poprawę objawów lęku i depresji po korzystaniu ze specjalnie zaprojektowanych pokoi sensorycznych w rzeczywistości wirtualnej (VR). Pokoje sensoryczne są wykorzystywane od dziesięcioleci do pomocy w radzeniu sobie ze stresem, zachowaniem i regulacją emocjonalną u osób z zaburzeniami neurorozwojowymi. Dzięki urządzeniom wizualnym, słuchowym i dotykowym pokoje te przyniosły obiecujące ulepszenia różnym użytkownikom pomimo braku jednolitego podejścia.

Przeczytaj również: Inteligentne okulary AR – Arges stworzono specjalnie dla osób niedowidzących

Chociaż w literaturze istnieje pewien konsensus co do postrzeganych korzyści płynących z tradycyjnych pokoi sensorycznych, wymagania dotyczące przestrzeni fizycznej stwarzają problemy logistyczne – piszą naukowcy w nowym badaniu. Potencjalnie ogranicza to dostęp dla szeregu użytkowników, zwłaszcza osób niepełnosprawnych, które mogą mieć ograniczony dostęp do wymaganych zasobów.

Tak więc potencjalnym rozwiązaniem tej przeszkody w dostępności są wirtualne pokoje sensoryczne, do których można uzyskać dostęp za pomocą technologii VR. W ramach tych nowych badań przestrzeń sensoryczna VR o nazwie Everness została przetestowana na 31 osobach dorosłych z różnymi poziomami niepełnosprawności rozwojowej.

Wyniki ilościowe wykazały poprawę w zakresie lęku i depresji w okresie przed i po, ze zmianami w przetwarzaniu sensorycznym, ale bez znaczących zmian w zachowaniu adaptacyjnym lub samopoczuciu – stwierdzili naukowcy. Wyniki jakościowe wykazały, że uczestnicy zauważyli pozytywny wpływ na lęk, a także zwiększoną partycypację społeczną.

Odkrycia te są oczywiście wstępne i ograniczone przez niewielką liczebność próby. Badanie dotyczyło również tylko jednego, stosunkowo krótkiego doświadczenia z systemem VR i nie obejmowało grupy kontrolnej.

Współprowadząca autorka badania Danielle Tracey powiedziała, że więcej prac w przyszłości pozwoli lepiej zbadać, jak zastosować tego rodzaju technologię VR w kontekstach klinicznych. Ale według Tracey wczesne dane są obiecujące.

Biorąc pod uwagę wstępny charakter tego badania, pracujemy nad bardziej solidnymi przyszłymi projektami badań, aby lepiej zrozumieć korzyści i upewnić się, że program może być używany w rzeczywistych środowiskach, aby wspierać ludzi, którzy tego potrzebują – dodał Tracey.

To nowe badanie jest tylko jednym z kilku obecnie badanych zastosowań klinicznych rzeczywistości wirtualnej. Początkowo naukowcy badali VR głównie do celów psychoterapeutycznych, takich jak terapia ekspozycyjna w przypadku lęków przed pająkami lub wysokością. Niedawno VR została uznana za potencjalnie przydatną jako zamiennik środków uspokajających podczas operacji lub jako nowy sposób diagnozowania ADHD.

Nowe badania zostały opublikowane w Scientific Reports.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Western Sydney University | New Atlas