Dźwięk przestrzenny jest przyszłością przemysłu muzycznego, nawet jeśli go nie znosisz

Nie ma znaczenia, czy dźwięk przestrzenny z Dolby Atmos jest dobry, ponieważ to już przyszłość Apple Music i większego przemysłu muzycznego, na dobre lub na złe. Pozwól nam wyjaśnić.

Rozrywka od Apple
Apple

Firma Apple ogłosiła dźwięk przestrzenny (Spatial Audio) jako część Apple Music w maju 2021 roku. W ciągu niespełna dwóch lat firma już świętuje swój sukces w ramach specjalnego komunikatu prasowego. Eddy Cue powiedział w nim: Od debiutu tej funkcji miesięczna liczba osób słuchających utworów z dźwiękiem przestrzennym wzrosła ponad trzykrotnie, a liczba odtworzeń utworów z dźwiękiem przestrzennym – o ponad 1000 procent. Nowa jakość odtwarzania jest już znana ponad 80 procentom subskrybentów na świecie.

Wzrost liczby słuchaczy prawdopodobnie ma związek z tym, jak bardzo Apple włącza format audio na swoich urządzeniach. Wbudowane głośniki w iPhonie z czasów XS automatycznie obsługują dźwięk przestrzenny z Dolby Atmos. AirPods, nowoczesne słuchawki Beats, a nawet wszystkie słuchawki Bluetooth (o których iPhone wie, że to słuchawki). Słuchawki przewodowe również obsługują tę funkcję, jeśli dźwięk przestrzenny jest wyraźnie włączony w ustawieniach, a nie ustawiony na „automatyczny”.

Apple stawia na dźwięk przestrzenny. Do tego stopnia, że ​​połączył go z bezstratnym dźwiękiem i podarował tę funkcję swoim subskrybentom bez dodatkowych kosztów – mimo że Apple płacił więcej opłat licencyjnych za te formaty audio.

Dźwięk przestrzenny w branży muzycznej

Prawie wszystkie wydawnictwa dużych wytwórni w Apple Music mają obecnie dostępny miks dźwięku przestrzennego. Co więcej, starsze wersje są nadal wydawane co tydzień i podświetlane w aplikacji.

Format audio rośnie i rozwija się, ale nie rozprzestrzenił się jeszcze tak szeroko, jak bezstratny. Głównie wynika to z kosztów związanych z produkcją miksów przestrzennych. Na przykład Dolby Atmos Production Suite kosztuje 299 USD. Pakiet Dolby Atmos Mastering Suite kosztuje około 1000 USD. W zależności od konfiguracji nagrywania mogą wystąpić inne koszty.

Ogólnie rzecz biorąc, bardziej znaczący wydatek wynika z budowy systemu monitorowania 7.1.4 zalecanego przez Dolby. Byłoby to siedem głośników surround, jeden subwoofer i cztery głośniki górne. Zestaw produkcyjny obsłuży jednak do 22 głośników, jeśli ktoś ma na to ochotę.

Gdy te koszty w jakiś sposób spadną, powinniśmy zobaczyć jeszcze szerszą adaptację.

Nawiasem mówiąc, Lyrah jest artystką muzyczną, która ma ponad 250 000 słuchaczy miesięcznie na Spotify i zdecydowała, że nie inwestuje jeszcze w dźwięk przestrzenny. Wyjaśniła: „Są dwa powody, dla których nie miksuję moich piosenek z dźwiękiem przestrzennym. Koszt i moja baza odbiorców to głównie Spotify, który nie oferuje przestrzennego odsłuchu. Na dłuższą metę bardzo bym chciała, ale ponieważ staram się utrzymywać koszty produkcji na jak najniższym poziomie, nie ma to teraz sensu” – powiedziała. „Prawdopodobnie zainwestowałbym więcej w występy na żywo, niż w dźwięk przestrzenny”.

Ciel Eckard-Lee, inżynier miksowania/masteringu i współpracownik Lyrah, dodał: „Dźwięk przestrzenny może zapewnić niezwykle emocjonalne doznania we właściwym kontekście, ale większość konsumentów nie ma systemu odtwarzania, który pozwoliłby mu się naprawdę zanurzyć w ten dźwięk. Podczas gdy słuchawki Apple dobrze radzą sobie z przybliżeniem przestrzenności, nie są w stanie w pełni odtworzyć obecności w zestawie głośników, a głównie wydaje się, że jest to taktyka marketingowa, aby sprzedawać więcej słuchawek i różnicować Apple Music” – powiedział.

AirPods 3. generacji z dźwiękiem przestrzennym

„Myślę też, że nie wszystkie rodzaje muzyki dobrze dostosowują się do przestrzeni, ponieważ tak wiele dźwięków miksowania i produkcji, które pokochaliśmy, zostało opracowanych dla stereo” – powiedział Eckard-Lee. „Przy odpowiednim środowisku odsłuchowym i produkcji może to być niesamowite, ale to, co jest dostępne dla przeciętnego konsumenta, nie było jak dotąd tak przekonujące”.

Inne dźwięki przestrzenne

Chociaż Apple z pewnością naciska najmocniej na froncie dźwięku przestrzennego, nie jest to jedyny gracz na rynku.

Amazon Music Unlimited oferuje katalog „tysięcy” utworów Spatial Audio zmasterowanych w Dolby Atmos i Sony 360 Reality Audio. Tidal, w ramach swojego poziomu HiFi Plus oferuje dostęp do miksów przestrzennych Dolby Atmos i Sony 360 Reality Audio.

Do tej pory (momentu publikacji tego wpisu) Spotify nie oferuje bezstratnych ani przestrzennych utworów audio w swoich usługach przesyłania strumieniowego.

Dolby Atmos w całej innej rozrywce

Cofając się od muzyki Spatial Audio, szerszym obrazem może być rozpowszechnienie Dolby Atmos w filmach i programach telewizyjnych. Konsumenci są szkoleni, aby kojarzyć tę markę Dolby z wciągającymi i przestrzennymi treściami audio.

Przeczytaj także: Dźwięk przestrzenny w serwisie Netflix już wszędzie

Tak naprawdę nie ma znaczenia, żz Dolby Atmos dla muzyki to nie to samo — w tym szczegół, że wydania kinowe muszą być miksowane i masterowane w studiu Dolby Certified, podczas gdy wydania muzyczne nie. Dolby Atmos po prostu zaczyna być kojarzony z lepszym dźwiękiem, nawet jeśli konsumenci nie potrafią dokładnie określić, co to jest.

Dźwięk przestrzenny to przyszłość muzyki

Jesteśmy na tyle daleko w przypadku Spatial Audio, że nie zanosi się na to, aby ta technologia miała zostać porzucona w najbliższym czasie. Apple prawdopodobnie poświęciło dużo czasu i pieniędzy na zainwestowanie w to, ponieważ jest to ważne dla wirtualnej rzeczywistości, w której musisz słyszeć dźwięki w przestrzeni 360 stopni. Ale przede wszystkim jest to wyróżnik Apple Music, którego klienci nie odrzucają.

Anegdotycznie subskrybenci Apple Music wydają się obojętni na tę funkcję. Jest to wliczone w ich miesięczny koszt subskrypcji, a Apple ponosi wszelkie zwiększone opłaty związane z licencjonowaniem tych utworów.

Bezstratny dźwięk był trudny do sprzedania, ponieważ niewielu słuchaczy potrafi odróżnić wyższą jakość tylko powyżej pewnego progu – a wiele osób nie ma ochoty próbować.

Spatial Audio oferuje bardziej praktyczny i potencjalnie namacalny punkt widzenia marketingowego. Dlatego jest to przyszłość dla Apple, Amazon, Sony, Tidal, Dolby i mnóstwa innych firm z branży muzycznej.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Apple Insider

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *