Jak sobie radzą alternatywy dla Twittera?

Zobacz ranking liczby użytkowników platform mikroblogowych, które są potencjalnymi konkurentami dla Twittera?

Liczba aktywnych użytkowników platform mikroblogowych (3Q 2022 r.)
Liczba aktywnych użytkowników platform mikroblogowych (3Q 2022 r.)

Według doniesień medialnych Elon Musk zmniejszył (celowo lub w wyniku swoich działań) siłę roboczą swojej nowo nabytej platformy mediów społecznościowych Twitter z prawie 7400 do około 2700 stałych pracowników od czasu przejęcia 28 października 2022 roku. Masowe zwolnienia są między innymi wynikiem nowej kultury pracy, która wymaga od potencjalnych pracowników tego, co Musk nazywa „niezwykle hardcorowym” podejściem do wydajności i gotowości do pracy w nadgodzinach. Ta zmiana strukturalna może jednak spowodować wszystko, od przestojów do całkowitego upadku witryny, ponieważ wiele zespołów, które nadzorowały podstawowe elementy platformy, zostało poważnie zdziesiątkowanych lub w ogóle nie istnieje. Jednak pomimo exodusu pracowników, Twitter znacznie wyprzedza swoich bezpośrednich konkurentów pod względem liczby użytkowników, jak pokazuje nasz wykres.

Zobacz także: Nowy szary znacznik Twittera będzie oznaczał konta „Oficjalne”

Według danych firmy, Twitter miał 238 milionów aktywnych użytkowników dziennie w lipcu 2022 roku. Serwis blogowy Tumblr, który został założony w 2007 roku, kupiony przez Yahoo za 1,1 miliarda dolarów w 2013 roku i sprzedany gospodarzowi blogów WordPress za 3 miliony dolarów w 2019 roku, odnotował znaczny wzrost popularności w ciągu ostatnich dwóch lat. Chociaż usługa nie dorównuje Twitterowi ze 135 milionami aktywnych kont, jest obecnie najczęściej używaną bezpośrednią alternatywą.

Usługi Mastodon i Cohost, które są wyraźnie uważane za alternatywy dla Twittera, wciąż są mało istotne. Choć dzień po ogłoszeniu przejęcia Twittera przez Muska, Mastodon odnotował 70 tys. nowych rejestracji – serwis, który powstał w 2016 roku wciąż nie ma globalnej strony głównej, ale jest zorganizowany w tzw. zdecentralizowane instancje, które są prowadzone przez osoby lub zespoły i często nie zbierają szczegółowych statystyk. Członkowie różnych instancji mogą się ze sobą komunikować, ale poszczególni administratorzy mogą na przykład umieścić niektóre instancje na czarnej liście, co uniemożliwia wyświetlanie treści i komunikację z użytkownikami z odpowiednich instancji.

Mieszanka Twittera-Tumblra, czyli Cohost, który jest rozwijany od 2020 roku i został udostępniony wąskiemu kręgowi użytkowników w lutym 2022 roku, według własnych informacji ma obecnie około 9000 aktywnych użytkowników. Usługa ma na celu zaoferowanie wolnej od reklam i śledzenia alternatywy dla standardowych portali społecznościowych i chronologicznych, a nie algorytmicznych ram czasowych. To, czy portale takie jak Cohost, Mastodon czy Tumblr mogą w dłuższej perspektywie stanowić alternatywę dla Twittera, dopiero się okaże.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Statista