Łatwiejsze wnioskowanie o paszport już za chwilę!

Od 13 listopada 2022 roku formalności związane z wnioskowaniem o paszport mają być jeszcze prostsze – sprawdź, co się zmienia.

Paszporty w Polsce – zmiany od 13 listopada 2022

Jak podkreśla pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński odchodzimy od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie. O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje SMS-em lub na nasz adres e-mail, jeśli podamy swoje dane kontaktowe. Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu. Wszystko to dzięki usprawnieniu centralnych rejestrów, które mają funkcjonować od 13 listopada. Wprowadzeniu nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych towarzyszy kampania informacyjna.

Sprawdź też: Lokalne dokumenty elektroniczne w mObywatelu!

Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca.

Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie – wyjaśnia minister Cieszyński. 

Dzięki nowym e-usługom sprawdzisz również:

  • swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
  • czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
  • ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
  • a osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.

Jak zgłosić online utratę paszportu?

Jednym z udogodnień będzie możliwość zgłoszenia online uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach:

  1. Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
  2. Wejdź na portal gov.pl w zakładkę Usługi dla Obywatela. Znajdź e-usługę Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego.
  3. Kliknij Wyślij zgłoszenie i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Kiedy punkty paszportowe będą nieczynne?

W związku z wdrożeniem nowego systemu, przez 5 dni, od 8 listopada (godz. 14.00) do 13 listopada 2022 roku (godz.00) czasu środkowo-europejskiego organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.

Jeśli więc dostałeś powiadomienie, że odbiór paszportu przypada w tym terminie, udaj się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada 2022 roku do godz. 14.00. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Cyfryzacja RP