Meta wspiera wykorzystanie technologii VR w edukacji

Meta nawiązała współpracę z VR Heroes, jednym z największych studiów produkcyjnych VR w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma przekazała zestawy gogli Meta Quest 2, które zostaną wykorzystane w szeregu projektów edukacyjnych.

Meta | VR Heroes Studio

Firma technologiczna Meta oraz jedno z największych studiów wirtualnej rzeczywistości w Europie Środkowo-Wschodniej VR Heroes ogłosiły współpracę, której celem jest przybliżenie polskim nauczycielom możliwości jakie daje wirtualna rzeczywistość w procesie nauczania. Z kolei uczniowie będą mieli możliwość poznania realiów historycznych w zupełnie nowy i angażujący sposób.

Firmy będą współpracować przy ogólnopolskim projekcie edukacyjnym Innowacyjna Historia, którego celem jest zaprezentowanie filmów historycznych VR 25 tysiącom uczniów ze 150 szkół podstawowych. Dzięki doświadczeniu w wirtualnej rzeczywistości, młodzi widzowie będą mogli pełniej niż kiedykolwiek poznać i zrozumieć niezwykłe wydarzenia z historii Polski. Dodatkowo planowane są warsztaty dla trzech tysięcy nauczycieli, którzy będą mogli przetestować gogle VR oraz dostępne aplikacje, zyskując wiedzę na temat możliwości jakie niesie wirtualna rzeczywistość w edukacji. 

Kolejnym elementem współpracy jest stała i otwarta dla wszystkich edukacyjna wystawa VR Kartka z Powstania – Virtual Reality Exhibition, działająca w warszawskiej Hali Koszyki od poniedziałku do piątku w godzinach 12:00 – 19:00. Ekspozycja upamiętnia wydarzenia Powstania Warszawskiego poprzez prezentację filmu VR “Kartka z Powstania” na goglach Meta Quest 2. Produkcja ta została nagrodzona na festiwalach filmowych na całym świecie, m.in. w Los Angeles, Barcelonie, Buenos Aires czy Kalkucie. Wystawa jest jednocześnie laboratorium badań nad wdrażaniem VR w procesie edukacji. 

Tomasz Dobosz, reżyser filmu “Kartka z Powstania” i współzałożyciel studia VR Heroes podkreśla potencjał wirtualnej rzeczywistości jako sposobu na głębsze i bardziej osobiste poznawanie historii: – Już nie musimy wyobrażać sobie co byśmy zrobili, gdyby to nam przyszło żyć w tamtych czasach. Czujemy swoją fizyczną obecność w miejscu akcji, co sprawia, że przy odpowiedniej wrażliwości widz jest w stanie poczuć, jakich życiowych wyborów by dokonał.

Meta zapowiedziała również udostępnienie Meta Przestrzeni, centrum społeczności firmy w Warszawie, na potrzeby przeprowadzenia dodatkowych praktycznych warsztatów dla nauczycieli z pracy z zestawami VR Meta Quest 2. To odpowiedź na stale rosnące zainteresowanie wykorzystaniem innowacyjnych narzędzi do prowadzenia zajęć.

Jak podkreśla Jakub Turowski, Dyrektor ds. Polityki Publicznej Meta w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, VR i AR pozwolą uczniom nie tylko lepiej przyswoić informacje, ale lepiej zrozumieć realia ważnych wydarzeń historycznych: – Technologie rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości dają niespotykaną wcześniej możliwość wczucia się w sytuację innych ludzi, na zrozumienie ich perspektywy i realiów historycznych, w jakich żyli. Produkcja VRheroes świetnie to pokazuje. Dlatego bardzo się cieszę, że możemy wspierać ich działalność edukacyjną.

Kartka z powstania (VR)
Kartka z powstania (VR)

Nowe technologie w edukacji

Internet już zmienił sposób, w jaki się uczymy. Wyszukiwarki sprawiają, że znajdowanie informacji jest praktycznie natychmiastowe. Książki można czytać na ekranach. Zajęcia mogą być prowadzone w formie wideokonferencji lub transmisji na żywo. Kolejnym etapem będzie metaverse, który jest też obietnicą bardziej angażującej nauki. Będziemy mogli uczyć się poprzez działanie, a nie tylko bierne przyswajanie informacji. Możliwe będą zajęcia w 3D – ożywiając naukę architektury, historii czy nawet podstawowej geometrii w sposób, w jaki białe tablice i płaskie ekrany nigdy nie mogły tego zrobić. Dzięki takim projektom jak Kartka z Powstania uczniowie mają możliwość niemal fizycznie przenieść się i doświadczyć życia w Warszawie 1944 roku czy w przypadku innych projektów np. w starożytnych Pompejach.

Wsparcie dla VRheroes to element programu Meta Immersive Learning, którego celem jest pomoc w rozwoju następnej generacji twórców, wspieranie wysokiej jakości immersyjnych doświadczeń zmieniających to, w jaki sposób się uczymy oraz zwiększanie dostępu do nauki poprzez technologię.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Meta