Google przedstawia nowe sposoby wyszukiwania

Podczas wydarzenia Search On 22 Google pokazało, jak dzięki rozwijaniu systemów uczących się sprawia, że wyszukiwanie staje się coraz bliższe obecnemu postrzeganiu świata przez ludzi.

Nowe sposoby wyszukiwania Google Search On 22

Google zaobserwowało potrzebę uzyskiwania nowych rodzajów i form informacji – jest to na przykład chęć zrozumienia języka, wyszukiwania obrazem lub bliższego poznania otaczającej nas rzeczywistości. Aby sprostać tym oczekiwaniom, gigant wyszukiwania zaproponował podczas Search On 22 zupełnie nowe sposoby wyszukiwania informacji. Rozwinięto możliwości wyszukiwania wizualnego, które jest teraz bardziej naturalne niż do tej pory. Korzystanie z zasobów informacji ma być także bardziej intuicyjne.

Dzięki Obiektywowi Google można zdobywać informacje o otaczającym nas świecie, korzystając z aparatu lub zrzutów ekranu. Co miesiąc ludzie używają tej funkcji, aby poznać odpowiedzi na ponad 8 mln pytań. Google chce, aby wyszukiwanie wizualne było jeszcze bardziej naturalne, dlatego wprowadza funkcję multiwyszukiwania. Aby skorzystać z multiwyszukiwania, wystarczy zrobić zdjęcie lub zrzut ekranu, a następnie dodać do niego tekst – zupełnie tak, jakby w naturalny sposób wskazać coś palcem i zadać pytanie. Funkcja ta jest dostępna na całym świecie w języku angielskim, a w ciągu kilku najbliższych miesięcy będzie udostępniana w ponad 70 językach. 

Na konferencji Google I/O gigant zapowiedział, że zamierza jeszcze bardziej ulepszyć tę funkcję, wprowadzając „multiwyszukiwanie w pobliżu”. Teraz będzie można zrobić zdjęcie lub zrzut ekranu, np. jakiegoś dania lub przedmiotu, a następnie błyskawicznie wyszukać tę rzecz w swojej okolicy. Ten nowy sposób wyszukiwania umożliwia znalezienie lokalnych firm – można zrobić zakupy w osiedlowym sklepie albo wyszukać coś, czego w danej chwili pilnie potrzebujecie. Multiwyszukiwanie w pobliżu będzie wdrażane w języku angielskim już jesienią tego roku.

Jednym z aspektów rozpoznawania wizualnego, który daje największe możliwości, jest zdolność do przełamywania barier językowych. Dzięki Obiektywowi Google można także tłumaczyć obrazy. Ludzie już teraz używają Google’a do tłumaczenia tekstu na obrazach ponad miliard razy w miesiącu, w ponad 100 językach. 

Dzięki błyskawicznemu rozwojowi systemów uczących się Google jest w stanie łączyć tłumaczony tekst z rozbudowanymi obrazami, co w rezultacie daje jeszcze bardziej naturalny efekt. Zoptymalizowano modele systemów uczących się tak, aby proces ten zajmował zaledwie 100 milisekund – to mniej niż mrugnięcie okiem. Funkcja ta korzysta z generatywnych sieci przeciwstawnych, tak zwanych modeli GAN, czyli technologii, która wykorzystywana jest również do działania magicznej gumki na Pixelu. Ulepszenie to pojawi sie jeszcze w tym roku.

Teraz najbardziej przydatne narzędzia Google’a będą na wyciągnięcie ręki, zaczynając od aplikacji Google na iOS-a. Poniżej paska wyszukiwania znajdziemy skróty do zakupów przy użyciu zrzutów ekranu, tłumaczenia tekstu za pomocą aparatu, wyszukiwania nuconych piosenek i wiele więcej.

Nowe sposoby przeglądania informacji 

Wkrótce będzie można zadać pytanie, używając mniejszej liczby słów (lub bez słów), a Google i tak je zrozumie lub pokaże wyniki, które mogą być przydatne. Informacje będą uporządkowane w logiczny sposób – bez względu na to, czy chcecie stopniowo zgłębiać temat, czy też pragniemy poznać inne punkty widzenia i poszerzyć perspektywę. 

Ważną częścią tego procesu jest możliwość szybkiego znalezienia odpowiednich wyników, dlatego w najbliższych miesiącach pojawią się jeszcze szybsze sposoby na wyszukiwanie potrzebnych informacji. Wystarczy, że zaczniemy wpisywać szukane hasło, a wyszukiwarka od razu wyświetli powiązane treści – nie będzie trzeba nawet kończyć pisania.

Czasami nie wiemy, co dokładnie chcemy znaleźć, dopóki nie zobaczymy wyników. Aby ułatwić wyszukiwanie tematów, gigant wprowadza ulepszoną funkcję wyszukiwania. Gdy zaczniemy pisać w oknie wyszukiwania, Google podpowie słowa kluczowe lub różne opcje sformułowania pytania. Powiedzmy, że szukamy jakiegoś miejsca na pobyt w Meksyku – Google podpowie na przykład hasło „miasta w Meksyku najlepsze dla rodzin”, tak aby wyniki wyszukiwania były jak najbardziej adekwatne.

Ponadto dzięki lepszemu zrozumieniu potrzeb ludzi korzystających z wyszukiwarki Google postanowiło wkrótce umożliwić łatwiejsze przestudiowanie interesującego tematu lub spojrzenie na dane zagadnienie z nowej perspektywy. W trakcie poznawania informacji można na bieżąco dodawać lub usuwać tematy, a także odkrywać rzeczy, które wcześniej nawet nie przyszły nam do głowy.

Google zmienia również sposób wyświetlania wyników wyszukiwania, tak aby użytkownicy mogli przeglądać interesujące ich tematy w sposób bardziej intuicyjny. Zobaczymy zawsze najbardziej trafne wyniki z różnych źródeł, bez względu na to, czy będą miały format tekstu, obrazów czy filmu. Przeglądając te treści, może znajdziemy dodatkową inspirację dzięki powiązanym tematom, które zostana nam zaproponowane.

Nowe sposoby przeglądania informacji będą dostępne już w najbliższych miesiącach. Czy się sprawdzą? Czas pokaże.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Google Polska