Coraz większe wydatki na influencer marketing na TikToku

TikTok wyprzedzi w USA Facebooka pod względem wydatków na influencer marketing w tym roku, a z YouTube’em poradzi sobie do 2024 r.

Wydatki na influencer marketing wg platform społecznościowych w USA (2022)
Wydatki na influencer marketing wg platform społecznościowych w USA (2022)

Serwis społecznościowy Instagram może być zaniepokojony zagrożeniem ze strony TikToka dla jego biznesu, ale w najbliższym czasie młodsza platforma ma jeszcze sporo do zrobienia, jeśli chodzi o pieniądze wydawane przez marketerów na influencerów w USA. Według nowego raportu, Instagram jest na dobrej drodze do przechwycenia prawie trzykrotności wydatków na influencer marketing w porównaniu z TikTokiem w 2022 roku — czyli 2,23 miliarda dolarów wydanych na Instagramie w porównaniu z 774,8 miliona dolarów wydanych na TikToku.

Jednak podczas gdy Instagram radzi sobie dobrze z TikTokiem na tym froncie, inna aplikacja Meta, Facebook, nie ma tyle szczęścia.

Nowe dane, które pochodzą od analityków Insider Intelligence (wcześniej eMarketer), wskazują, że TikTok jest teraz na dobrej drodze, by w Stanach Zjednoczonych wyprzedzić Facebooka pod względem wydatków na influencer marketing w tym roku i wyprzedzi platformę nr 2 – YouTube do końca 2024 roku.

Obecnie na YouTubie wydawanych jest w USA ok. 948,0 mln dolarów na influencer marketing. Dla porównania na Facebooku 739,0 mln dolarów.

Instagram stale dostosowuje swój algorytm i kanał, aby wyróżniać treści twórców, polecane posty i reklamy, pomimo skarg użytkowników, którzy chcą zobaczyć więcej zdjęć i filmów swoich znajomych. Jednak gdy Instagram zmienia pozycję treści w głównym kanale, niektórzy twórcy obawiają się, że ciągłe zmiany mogą negatywnie wpłynąć na ich zasięgi.

W zeszłym tygodniu Instagram zgodził się na wycofanie niektórych ostatnich aktualizacji, w których aplikacja przekształciła się niemal w TikToka z pełnoekranowym kanałem głównym i zwiększoną liczbą polecanych postów, po tym jak Kardashianki opublikowały skargę na swoich profilach na Instagramie. Oczywiście mega-influencerowe gwiazdy, takie jak Kardashians, mogą stracić na rzecz mniejszych twórców, jeśli Instagram zmieni swój algorytm.

W raporcie wskazano również, że może to być ostateczny plan dla Instagrama, dodając, że mieszanka influencerów czerpiących korzyści z tej formy zarabiania zmienia się z biegiem czasu.

Mówi się, że dostosowania kanałów na Instagramie pozwoliłyby mniejszym wpływowym „mikro” i „nano” twórcom, jak się ich nazywa, wziąć duży kawałek tortu. Nanoinfluencerów definiuje się jako osoby mające od 1000 do 4999 obserwujących, podczas gdy mikroinfluencerzy to osoby mające od 5000 do 19999 obserwujących. Ci wpływowi ludzie już korzystają z TikToka, który jest kolejną częścią ich formy dotarcia do użytkowników.

Raport zauważa również, że wydatki marketingowe na mniejsze partnerstwa z influencerami szybko rosną. Analitycy przewidują, że w tym roku wydatki na influencerów „nano” wzrosną o 220,5%, podczas gdy wydatki na „mega” influencerów wzrosną tylko o 8,0% (według tej definicji mega influencerzy mają co najmniej 1 milion obserwujących)

Marketerzy mogą również preferować współpracę z mniejszymi twórcami z różnych powodów, między innymi dlatego, że ich stawki są niższe, ale ich posty mogą mieć wyższe wskaźniki zaangażowania.

Może też być mniej prawdopodobne, że ich liczba wyświetleń zostanie sztucznie podniesiona przez użycie fałszywych wyświetleń lub botów.

Udział marketerów wykorzystujących daną platformę społecznościową do influencer marketingu (2019-2024)
Udział marketerów wykorzystujących daną platformę społecznościową do influencer marketingu (2019-2024*)
*dane i prognozy

TikTok jest często oskarżany o zawyżoną liczbę wyświetleń i wiadomo, że ma niższe limity na to, co kwalifikuje się jako wyświetlenie dla celów marketerów. Mówi się, że platforma liczy wyświetlenie zaraz po odtworzeniu filmu i liczy ponowne obejrzenie jako wyświetlenia. (Ponadto niektórzy zadają pytania, w jakim stopniu sam TikTok może być współwinny w zawyżaniu odsłon, biorąc pod uwagę, że jego właściciel ByteDance bezpośrednio zaangażował się w tworzenie fałszywych kont w poprzedniej aplikacji, która była swego rodzaju prekursorem TikToka).

„TikTok zyskuje na popularności w influence marketingu, ale nadal nie zbliża się do Instagrama pod względem wydatków lub zaufania marketerów” – powiedziała główna analityk Insider Intelligence, Jasmine Enberg. „Jest to częściowo spowodowane wyższymi cenami, jakie twórcy na Instagramie pobierają za treści, ale także z powodu szerokiej gamy formatów treści, z których większość można teraz kupować. Mimo to Instagram stara się być bardziej podobny do TikToks, aby mógł przyciągać mniejszych twórców, z których TikTok jest znany. Jest to klucz do utrzymania przez Instagrama swojej wiodącej pozycji w przestrzeni marketingu influencerów, zwłaszcza że wielu twórców na TikToku chwali się teraz liczbą obserwujących, które są porównywalne lub przewyższają te na Instagramie i YouTubie.

W sumie raport szacuje, że 74,5% amerykańskich marketerów będzie korzystać z influencer marketingu w 2022 roku, a wydatki na influencer marketing wzrosną o 27,8% do 4,99 miliarda dolarów w tym roku.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: TechCrunch | Insider Intelligence