Czy wkrótce uściśniemy sobie dłonie w wirtualnym świecie?

Uścisk dłoni na odległość? SoftServe pracuje nad rozwiązaniem, które umożliwi doświadczanie dotyku w świecie wirtualnym.

Ultraleap Ultrahaptics
Ultraleap Ultrahaptics

Firma SoftServe pracuje nad neurokognitywnymi modelami doświadczania dotyku w środowisku wirtualnym. Dzięki nim interakcje z drugim człowiekiem oraz przedmiotami w sferze online, zostaną wzbogacone o jeden z tych ludzkich zmysłów. I umożliwią one użytkownikom tworzenie i utrzymanie więzi na odległość oraz poczucie sprawczości – np. w kontakcie w produktem. Rozwiązanie TouchlessAI firma tworzy w oparciu o najnowsze technologie – sztuczną inteligencję, uczenie maszynowe i algorytmy cyfrowego przetwarzania sygnałów. 

Interakcje społeczne w świecie wirtualnym 

Projekt TouchlessAI¹ realizowany jest w ramach unijnego programu Horyzont 2020 i jest odpowiedzią na dużo większą niż jeszcze kilka lat temu popularność pracy zdalnej, a co za tym idzie – wideokonferencji. Zadaniem SoftServe jest stworzenie oprogramowania, dzięki któremu użytkownik będzie w stanie, w świecie wirtualnym, poczuć dotyk drugiej osoby, dla przykładu, podczas uściśnięcia dłoni. Umożliwi to specjalny pulpit, konstruowany przez firmę Ultraleap, również biorącą udział w projekcie. Prototyp urządzenia jest właśnie testowany. 

Co więcej, w ramach projektu TouchlessAI, SoftServe wraz z organizacjami biorącymi w nim udział, pracują także nad wykorzystaniem technologii haptycznych do nieinwazyjnego przekazywania biosygnałów. Oznacza to, że podczas wirtualnej rozmowy, urządzenie odczytywać będzie puls rozmówcy i przekazywać go do drugiej osoby, co sprawi, że dotyk ten będzie bardziej realny. Wyniki badań oraz prezentacja przekazywania biosygnałów zostały przedstawione na konferencji EuroHaptics 2022 w Hamburgu. 

Podczas trwania wydarzenia, pokazane zostało również rozwiązanie „Touch The Story”. Stworzono je w osobnym projekcie — E-Texture² — zrealizowanym przez SoftServe, pod kierownictwem Anny Sheremetievej, R&D Product Manager w SoftServe, we współpracy z Ultraleap i CNRS. To audiobook wykorzystujący haptykę i stworzoną w jej ramach technologię o tej samej nazwie – tak, by słuchacz mógł odczuwać wrażenia opisywane w opowiadaniu. Rozwiązanie to może mieć też zastosowanie w muzeach, handlu detalicznym i służbie zdrowia, łącząc technologię haptyczną z wizualizacją oraz dźwiękiem. W ten sposób użytkownik może znaleźć się w danym miejscu wszystkimi zmysłami – móc je zobaczyć i w pełni poczuć wrażenia z tym związane, dotykając przy tym np. eksponatów czy produktów. 

Zastosowanie technologii w wielu branżach  

Opracowane technologie, jak z kolei podkreśla Maciej Szymkowski, R&D Engineer w SoftServe, może w przyszłości znaleźć zastosowanie nie tylko w przypadku nawiązywania relacji międzyludzkich, ale także w wielu branżach, takich jak m.in. retail, w którym to przedsiębiorstwa często działają wielokanałowo – zarówno offline, w placówkach fizycznych, jak i online. Dodaje także, iż jednym z największych obszarów, w którym coraz częściej wykorzystuje się haptykę, jest gaming. Według Newzoo, liczba graczy stale rośnie i w 2022 roku przekroczy 3 miliardy. 

¹ Projekt ten otrzymał dofinansowanie z unijnego programu badań i innowacji Horyzont 2020 w ramach umowy o grant nr 101017746. Realizowany jest wraz z University College London, Ultraleap, UCL, Uniwersytetem w Kopenhadze, Uniwersytetem Nawarry, Crowdhelix (IE, UK). 
² Projekt realizowany przez SoftServe, Ultraleap i CNRS i dofinansowany w ramach programu Horyzont 2020.  

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: SoftServe