Zmalały dostawy komputerów w 1Q 2022 roku

Globalne dostawy komputerów osobistych spadły o 4,3% r/r w pierwszym kwartale 2022 roku – ale w 2. połowie roku niedobory komponentów nie powinny już być problemem.

Dostawy komputerów osobistych na świecie w 1Q 2022 roku
Dostawy komputerów osobistych na świecie w 1Q 2022 roku (wg producentów) | Counterpoint

Dostawy komputerów na świecie spadły o 4,3% r/r w 1. kwartale 2022 roku – według Counterpoint Research Global PC tracker wyniosły one w sumie 78,7 mln sztuk. Wchodząc w 2022 rok, łańcuch dostaw komputerów PC doświadczył złagodzenia niedoborów komponentów i problemów logistycznych w porównaniu z drugą połową 2021 roku. Zaległości w zamówieniach z 2021 r. nadal znacząco przyczyniały się do spadku dostaw komputerów osobistych na początku 2022 roku.

Łańcuch dostaw komputerów osobistych stał się stosunkowo konserwatywny w odniesieniu do perspektyw wysyłek w połowie pierwszego kwartału 2022 roku, w dużej mierze za sprawą globalnej inflacji i konfliktom regionalnym, które wprowadziły niepewność w popycie na komputery osobiste i osłabiły ogólną dynamikę dostaw tych urządzeń. Oczekuje się, że całkowita liczba dostaw komputerów osobistych w 2022 roku nie dotrzyma prognoz stawianych przez analityków pod koniec 2021 r.

Ponadto pandemia COVID-19 w Chinach, zwłaszcza w Szanghaju i Kunshan, gdzie znajduje się wiele linii produkcyjnych laptopów, spowodują korektę wysyłki w kwietniu. W porównaniu z producentami OEM, producenci ODM napotykają obecnie więcej problemów związanych z alokacją zasobów produkcyjnych niż ze skutkami niedoboru komponentów.

Lenovo utrzymało swoją pozycję lidera na światowym rynku komputerów osobistych w 1. kwartale 2022 roku z udziałem 23,1%, co stanowiło niewielki spadek w porównaniu z 2021 rokiem. Łączna sprzedaż 18,2 mln sztuk marki spadła o 9,5% r/r. Lenovo radziło sobie dobrze podczas pandemii, głównie dzięki własnej produkcji i kontroli operacyjnej. Ta przewaga będzie nadal pomagać firmie w czasach niepewności popytu lub problemów z dostawami komponentów.

HP zdobyło 20,2% udziału i zajęło drugie miejsce. Firma odnotowała spadek dostaw o 16% r/r, głównie z powodu spowolnienia tempa rozwoju Chromebooka i osłabienia popytu konsumentów. Z drugiej strony firma Dell odnotowała niewielki wzrost dostaw w pierwszym kwartale 2022 roku, kierując się strategią dotyczącą produktów komercyjnych/premium. Udział firmy Dell w rynku wzrósł o około 100 punktów bazowych w 1. kwartale 2022 r.

producent1Q 20221Q 2021zmiana r/r
Lenovo18,2 mln20,1 mln-10% ⬇
HP15,9 mln18,8 mln-16% ⬇
Dell13,8%13,6%+1% ⬆
Apple7,6%6,6%+8% ⬆
inni23,8%23,1%+3% ⬆

Apple kontynuował swój sukces z serią MacBooka (M1), odnotowując wzrost dostaw o 8% r/r w pierwszym kwartale 2022 roku, co zwiększyło udział firmy w rynku o 100 punktów bazowych r/r. Asus odnotował wzrost wysyłek o 4% r/r dzięki ekspansji produktów gamingowych i komercyjnych. Acer nadal borykał się z problemami z powodu spadku sprzedaży Chromebooków i zakończył kwartał ze spadkiem liczby przesyłek o 1%. Asus i Acer miały w tym kwartale ok. 7% udziału w rynku.

Niedobory komponentów prawdopodobnie ulegną zmniejszeniu w II połowie 2022 r.

W ciągu ostatnich dwóch lat łańcuch dostaw komputerów PC musiał radzić sobie z niepewnością popytu spowodowaną przez COVID-19 i niedobory komponentów. Jednak od końca 2021 roku różnice między popytem a podażą zmniejszyły się, sygnalizując zbliżający się koniec ograniczenia podaży w szerszym ekosystemie.

Szacunkowa dostępność komponentów dla PC
Szacunkowa dostępność komponentów dla PC

Wśród wszystkich komputerów stacjonarnych i laptopów zmniejszyła się luka w dostawach najważniejszych komponentów, takich jak układy scalone do zarządzania energią, Wi-Fi i układy scalone interfejsu I/O. Widzieliśmy, jak producenci OEM i ODM nadal gromadzą zapasy komponentów, aby poradzić sobie z niepewnościami wynikającymi z pandemią COVID-19. W połączeniu ze wspomnianą wyżej słabością popytu konsumentów i Chromebooków można się spodziewać, że niedobory komponentów ulegną złagodzeniu w drugiej połowie 2022 roku.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Counterpoint Research