„After Steve” o tym jak Apple stało się potęgą i straciło duszę

Nowa książka pod tytułem „After Steve” między innymi bada napięcia w firmie, które doprowadziły do ​​odejścia Jony’ego Ive’a z Apple’a.

Okładka książki „After Steve: How Apple Became a Trillion-Dollar Company and Lost Its Soul” Tripp Mickle

Reporter technologiczny Tripp Mickle,, który niedawno przeniósł się z The Wall Street Journal do The New York Times, wydaje w tym tygodniu nową książkę o Apple, zatytułowaną After Steve: How Apple Became a Triillion-Dollar Company and Lost Its Soul (w wolnym tłumaczeniu Po Stevie: Jak Apple stało się firmą wartą bilion dolarów i straciło duszę?). Udostępniono dziś także fragment książki, który pozwala spojrzeć na napięcia między Timem Cookiem i Jonym Ive’em, które ostatecznie doprowadziły do ​​odejścia Ive’a z Apple’a.

Główne anegdoty w tym artykule skupiają się na Apple Watchu, który miał zostać modnym dodatkiem wprowadzonym na rynek z całym blichtrem pokazu na wybiegu wraz z białym namiotem za 25 milionów dolarów. Zespół marketingowy Apple’a zakwestionował koszty i nacisk na modę, preferując bardziej tradycyjne wprowadzenie skoncentrowane na możliwościach Apple Watcha.

Podczas gdy Cook ostatecznie opowiedział się po stronie Ive’a w kwestii wprowadzenia zorientowanego na modę, źródła, z którymi przeprowadzono wywiady do książki, sugerują, że był to początek końca czasu Ive’a w Apple.

Dla wielu obecnych aprobata pana Cooka wydawała się wygraną dla pana Ive’a. Ale projektant później przekształcił to jako zwycięstwo pyrrusowe. Powiedział kolegom, że debata na temat wydarzenia i większa walka o marketing zegarka były jednymi z pierwszych chwil, w których czuł się niewspierany w Apple.

Ponieważ zegarek Apple Watch stał się urządzeniem zorientowanym na fitness z szeroką dystrybucją detaliczną, Ive podobno zaczął się irytować „wzrostem liderów operacyjnych” w firmie i coraz większym naciskiem na usługi, a nie na sprzęt, i ostatecznie zrezygnował z Apple zakładając własną firmę projektową Lovefrom.

Artykuł opisuje bardziej szczegółowo początki Ive’a w Apple, jego relacje ze Stevem Jobsem oraz dodatkowe anegdoty na temat ewolucji Ive’a po śmierci Jobsa.

Bez pana Jobsa przejął znaczną część odpowiedzialności za projekt produktu i jego marketing. Osoby bliskie Ive’owi powiedziały, że walka z kolegami o awans była dla niego wyczerpująca i przytłoczyło go zarządzanie personelem, który liczył setki, wielokrotności 20-osobowego zespołu projektowego, którym kierował przez lata.

Cook i Ive ostatecznie zgodzili się na nową funkcję Chief Design Officer dla Ive’a, która pozwoliłaby mu przerzucić codzienne zarządzanie grupą projektową i przejść do roli w niepełnym wymiarze godzin, skupiającej się na rozwoju produktu.

Udział i obecność Ive’a osłabły wraz z jego nową rolą, a Ive podobno często spędzał tygodnie bez zastanawiania się nad pracą w zespole. Raport zawiera anegdotę z procesu rozwoju iPhone’a X, kiedy Ive zwołał ważne spotkanie poświęcone przeglądowi produktów, na które spóźnił się prawie trzy godziny i ostatecznie zakończył bez podejmowania ostatecznych decyzji.

Pod nieobecność Ive’a Apple nadal koncentrowało się bardziej na usługach, podczas gdy Cook bardziej skupiał się nad wydajnością operacyjną. Ponieważ Apple Park został zasadniczo ukończony w połowie 2019 roku, Ive zdecydował, że nadszedł czas, aby przejść dalej.

Niewielu znało pełny zasięg bitew pana Ive’a. Niewielu wiedziało o jego starciu z zespołem finansowym Apple’a. Niewielu rozumiało, jak wyczerpująca była dla niego walka o marketing zegarka – produktu, który z czasem zwiększył sprzedaż i stał się podstawą wartego 38 miliardów dolarów biznesu firmy. Jednak wielu wyczuwało żmudność corocznego aktualizowania iPhone’ów, iPadów i komputerów Mac firmy.

W recenzji książki After Steve opublikowanej przez The New York Times chwalono Mickle’a za staranne przeprowadzenie wywiadów z ponad 200 byłymi i obecnymi pracownikami oraz doradcami. Problemem jest jednak epilog Mickle’a, w którym obwinia się Cooka za to, że był „zdystansowanym i złym partnerem dla Ive’a” i w dużej mierze odpowiedzialny za niepowodzenie Apple’a w wypuszczeniu kolejnego produktu na skalę iPhone’a. W recenzji argumentowano, że „iPhone” był wyjątkową okazją, o czym świadczy fakt, że partnerstwo Jobs-Ive nigdy nie przyniosło niczego innego na taką skalę, ani przed, ani po tym produkcie.

Książka After Steve zadebiutuje we wtorek 3 maja 2022 roku w Stanach Zjednoczonych i jest dostępna do kupienia w wersji anglojęzycznej (oryginalnej) w serwisie Amazon i innych sklepach.

Jeśli kupisz tę książkę za pośrednictwem powyższego linku, otrzymamy niewielką prowizję.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The New York Times | Macrumors | Amazon