Duzi wydawcy pracują nad alternatywą dla AMP Google’a

Kilku dużych wydawców, w tym Vox Media, BuzzFeed i inne osoby pracujące nad alternatywą dla formatu AMP firmy Google.

Ikona AMP (Google)

W 2020 roku Google zaczęło deprecjonować swój format przyspieszonych stron mobilnych na rzecz ogólnej szybkości witryny i wskaźnika „doświadczenia strony”. Najwięksi wydawcy wiadomości planują teraz odejście od formatu AMP (ang. Accelerated Mobile Pages) wspieranego przez Google.

Ta depriorytyzacja rozpoczęła się wewnętrznie dzięki nowym wskaźnikom Google’a służącym do oceniania witryn według szybkości, responsywności/interaktywności i stabilności wizualnej — na przykład w przypadku naciśnięcia niewłaściwego przycisku z powodu nieoczekiwanego przesunięcia witryny podczas ładowania.

Ta funkcja Page Experience jest teraz używana przez systemy rankingowe wyników wyszukiwania Google’a, a w 2021 roku karuzela Top Stories w wyszukiwarce nie wymaga już formatu AMP, aby strona się mogła w niej pojawić. Podobnie serwis Google News wyświetla teraz więcej treści innych niż AMP, a sama ikona błyskawicy ⚡ została usunięta.

Jak informuje The Wall Street Journal, w ślad za tymi ruchami Google’a „kilku dużych wydawców internetowych podejmuje kroki w celu porzucenia” AMP, które Google i inni pierwotnie uznali za próbę przyspieszenia powolnych mobilnych stron internetowych poprzez uczynienie ich lżejszymi i nieco ustandaryzowanymi.

Wśród wydawców są Vox Media (Vox, The Verge, SB Nation), BuzzFeed, Complex Networks i BDG (Gawker, Bustle). Z kolei The Washington Post i niektóre mniejsze witryny zrobiły to już w ciągu ostatniego roku.

Wydawcy ci „rozpoczęli testowanie lub rozważają użycie własnych wersji stron artykułów zoptymalizowanych pod kątem urządzeń mobilnych”. Ma to na celu zapewnienie witrynom większej kontroli nad projektem strony, reklamami zwiększającymi przychody i ofertami subskrypcji.

Dyrektorzy ds. mediów i konsultanci twierdzą, że w większości przypadków strony inne niż AMP przyniosą co najmniej 20% więcej przychodów z reklam niż strony AMP, bez wpływu na szybkość ładowania.

Nie jest jasne, w jaki sposób te nowe formaty zostałyby zaimplementowane, ale prawdopodobnie nie ucierpią z powodu długich i złożonych adresów URL stron związanych z AMP.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: 9TO5Google