Jakich podcastów słuchają Polacy w 2022 roku?

Polacy słuchają podcastów popularno-naukowych i o zdrowiu, wynika z badania „Jakich podcastów słuchają Polacy?” od LoveBrands Group.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez LoveBrands Group i SW Research, ponad 40 proc. Polaków słuchało lub słucha regularnie podcastów. Ilość słuchaczy spada wraz ze wzrostem wieku. Według badania najchętniej słuchają ich osoby młode (do 24 roku życia) bo aż 63 proc., zaś najmniejszy odsetek stanowią słuchacze powyżej 50 roku życia, stanowiąc 28 proc. w grupie badawczej. Co jeszcze wiemy o polskim słuchaczu podcastów? Czego i w jakich okolicznościach słucha?

Podcasty królują wśród osób z wyższym wykształceniem

Jak wskazują badania, aż 43 proc. słuchaczy stanowią osoby z wyższym wykształceniem. Najmniejszy odsetek słuchaczy stanowi grupa z wykształceniem zawodowym, 24 proc., co i tak jest zaskakująco wysokim wynikiem. Dlaczego podcasty stają się tak popularne?

Kiedy i jak często słuchamy podcastów?

Codziennie lub prawie codziennie podcastów słucha 7 proc. słuchaczy. Więcej, bo 20 proc. respondentów słucha ich 3-4 razy w tygodniu. Co trzecia osoba (30 proc.) robi to raz lub dwa w ciągu tygodnia. Kilka razy w miesiącu słucha 27 proc., a raz w miesiącu 15 proc. 

Największa część respondentów (38 proc.) słucha podcastów w weekendy, święta i dni wolne od pracy, dla co trzeciego  słuchacza (30 proc.) rodzaj dnia nie ma znaczenia a w dni robocze podcastów słucha 23 proc. Podczas urlopu tylko 10 proc. sięga po podcasty. Największa grupa respondentów (70 proc.) słucha podcastów w domu, w czasie wolnym od obowiązków. Prawie co trzecia osoba włącza podcast w czasie wykonywania obowiązków domowych np. sprzątania, gotowania czy prasowania. 

Nauka i zdrowie na szczycie listy

Ponad 57 proc. respondentów badania wskazało, że słucha podcastów o tematyce zdrowotnej lub popularno-naukowej. Wśród kolejnych, najchętniej słuchanych są podcasty o tematyce sportowej (39 proc), kryminalnej i detektywistycznej (35 proc) oraz finansowej (34 proc.) Respondenci bez problemu wskazują tematykę i obszary najczęściej słuchanych podcastów, jednak ciężko jest im przypomnieć sobie wszystkie nazwy lub twórców słuchanych podcastów o tematyce zdrowotnej, medycznej lub popularno-naukowej. Tylko jedna osoba na cztery (27 proc.) pamięta nazwę lub twórcę słuchanych podcastów.

Na co zwracają uwagę słuchacze?

Polacy zostali zapytani o to, co jest najważniejsze w podcaście o tematyce zdrowotnej i popularnonaukowej. Respondenci mieli uporządkować dane elementy według ich ważności, gdzie, 1 to „najmniej ważne” a 6 „najważniejsze”. Prosty, zrozumiały język jest najważniejszy dla 33 proc. słuchaczy.

Żaden z respondentów nie uważa, że jest to najmniej ważny faktor podcastu. Co czwarty Polak (24 proc.) uważa, że aspekt „Informacje, których nie podaje się na co dzień nigdzie indziej (np. w TV, radio, itd.)” jest najważniejszą cechą podcastu. Niemal taka sama liczba respondentów (23 proc.) uważa, że udział ekspertów (np. specjalistów, lekarzy, naukowców) w rozmowie jest równie ważny. Jakość nagrania  znalazła się w pierwszej trójce najważniejszych cech podcastu na co wskazywało 20 proc. słuchaczy. 

Korzyści płynące z podcastów

Polacy zauważają wiele korzyści płynących ze słuchania podcastów o tematyce medycznej, zdrowotnej lub popularno-naukowej. Zapytani o kilka tych, które dostrzegają najczęściej wymieniają przede wszystkim (64 proc.) edukację społeczeństwa i wzrost świadomości na temat profilaktyki zdrowotnej. Kolejną wartością dodaną podcastów to umożliwienie słuchaczom zdobywania wiedzy, której nie wyniesie się ze szkoły (62 proc.).

Jakich podcastów słuchają Polacy? (2022)

Ponad połowa respondentów (57 proc.) uważa, że dzięki podcastom zwiększa się szansa na wcześniejsze wykrycie symptomów choroby u siebie lub swoich bliskich, a podobna ilość słuchaczy (56 proc.) uważa, że podcasty skłaniają do wykonania badań profilaktycznych. Połowa respondentów (50 proc.) myśli, że dzięki podcastom wzrasta zrozumienie i empatia wobec chorujących osób. Jedynie 34 proc. słuchaczy uważa, że korzyścią podcastów jest rozrywka, relaks i spędzenie czasu w przyjemny sposób.

*Badanie „Jakich podcastów słuchają Polacy?” zostało zrealizowane przez agencję SW Research w dniach 27-28.07.21 techniką CAWI, na reprezentatywnej próbie n=1013 dorosłych Polaków.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: LoveBrands Group | SW Research