Zakaz targetowanych reklam w Europie?

Parlament Europejski zatwierdził wstępną propozycję zakazu niektórych targetowanych reklam internetowych.

Zakaz reklam targetowanych w Unii Europejskiej

W czwartek Parlament Europejski przegłosował zatwierdzenie wstępnego projektu ustawy, która ma na celu ograniczenie inwazyjnych praktyk reklamowych stosowanych przez Big Tech (za pośrednictwem Bloomberg). Parlament przyjął projekt 530 głosami, przy 78 głosach przeciw i 80 wstrzymujących się. Prawo ma uniemożliwić gigantom technologicznym wykorzystywanie poufnych informacji o użytkownikach do prezentowania im ukierunkowanych reklam.

Ustawa o usługach cyfrowych(Digital Services Act), która została po raz pierwszy wprowadzona w 2020 roku, uniemożliwi platformom, takim jak Google, Amazon czy Facebook (należącemu do Meta), wykorzystywanie poufnych informacji, takich jak orientacja seksualna, rasa i religia w celu targetowania spersonalizowanych reklam. Będzie to wymagało wdrożenie usług dających użytkownikom możliwość łatwego zrezygnowania ze śledzenia i wywierania nacisku przez platformy, aby usuwały nielegalne treści i produkty online, w tym mowę nienawiści lub podrabiane towary.

„Zdecydowaną większością Parlament Europejski przyjął ustawę o usługach cyfrowych”, napisał na Twitterze holenderski polityk i członek parlamentu UE Paul Tang. „Wielka wygrana, przy wsparciu od lewej do prawej”.

Zatwierdzony wniosek zawiera również dwie zasady, które parlament uzgodnił w zeszłym miesiącu:

  • zakaz zarówno reklam skierowanych do nieletnich,
  • zakaz stosowania praktyk przez niektóre platformy w celu nakłonienia użytkowników do wyrażenia zgody na udostępnianie ich danych.

Każda firma naruszająca te zasady może zostać ukarana grzywną w wysokości do sześciu procent jej globalnych przychodów.

Jak zauważył Bloomberg, ustawa o usługach cyfrowych wciąż ma dużo przeszkód do pokonania, a negocjacje z Radą Europejską rozpoczynają się 31 stycznia 2022 roku. Demokraci amerykańscy przedstawili w zeszłym tygodniu podobny projekt ustawy, który w przypadku uchwalenia miałby również zakazać targetowanych reklam.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: Parlament Europejski | The Verge