Ridley Scott: reklama „1984” była „niesamowicie skuteczna”

Słynny reżyser Ridley Scott nie miał pojęcia, kim jest Steve Jobs, kiedy został zatrudniony do wyreżyserowania reklamy „1984” na premierę Macintosha firmy Apple’a.

Kadr ze spotu „1984” w reżyserii Ridleya Scotta

Około 38 lat po premierze oryginalnego Maca Ridley Scott wciąż jest znany z wyreżyserowania popularnej reklamy 1984. Sławę przyniosło mu także wyreżyserowanie Thelmy i Louise Callie Khouri oraz Łowcy androidów Hamptona Fanchera i Davida Peoplesa.

W nowym wywiadzie dla The Hollywood Reporter powiedział że to dzięki tworzeniu reklam nauczył się maksymalizować budżety i pracować zgodnie z harmonogramami. W 1983 roku ówczesna firma PR Apple’a Chiat/Day poprosiła go o wyreżyserowanie reklamy komputera Mac i początkowo myślał, że „Apple” oznacza „The Beatles”.

„Powiedzieli »nie, nie, nie. Apple to ten facet o imieniu Steve Jobs«” – wspomina Scott. „Pomyślałem: »Kim, do cholery, jest Steve Jobs?«”

Ridley Scott mówi, że Chiat/Day wyjaśniło mu czym jest Maca i powiedziano, że „prawdopodobnie to będzie coś wielkiego”. Więc przeczytał scenariusz.

„Mój Boże [pomyślałem], że nie mówią, czym jest [Mac], nie pokazują, co to jest” – mówi Scott. „Nie mówią nawet, co robi”.

„To była reklama jako forma sztuki” – kontynuuje. „To było dewastująco skuteczne”.

Tak więc to scenariusz spotu reklamowego 1984 autorstwa Steve’a Haydena, Brenta Thomasa i Lee Clow’a wciągnął Ridleya Scotta. Ale przez te wszystkie lata Scott twierdzi, że reklama stała się trudniejsza z powodu jednego z rezultatów wprowadzenia Maca — iPhone’a.

„Reklama zmienia się dramatycznie” – powiedział Scott w wywiadzie dla The Hollywood Reporter. „Problem polega na tym, że trafiło na tego [iPhone], który był zarówno geniuszem, jak i wrogiem”. Martwi go, że reklama włamuje się teraz do tego, co ludzie próbują przeczytać, że staje się destrukcyjną rozrywką – i to bardzo krótką.

„Teraz reklama jest wszędzie – w segmentach, gdzie próbujesz znaleźć artykuł i jest 19 krótkich fragmentów… Czy to jest skuteczne? Bardzo w to wątpię.”

Firma produkcyjna Ridleya Scotta, Scott Free, podpisała umowę z Apple TV+ w 2020 roku. Obecnie reżyseruje dla Apple’a film zatytułowany Kitbag o Napoleonie.

➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!

źródło: The Hollywood Reporter | Apple Insider