Joysticki, pady, kierownice, pistolety, instrumenty muzyczne i innego typu kontrolery – sprawdź, jak zmieniały się te akcesoria na przestrzeni lat?
Z każdą nową generacją kontrolery do gier wideo stawały się coraz bardziej złożone, a jednocześnie wygodniejsze w trzymaniu i łatwiejsze w użyciu. Sprawdź tę ciekawą infografiką przedstawiająca ewolucję kontrolerów do gier wideo, aby zobaczyć jak zmieniała się ich funkcjonalność oraz ergonomia.
Kontroler gier wideo na przestrzeni lat przybierał różne formy. Najbardziej kultowym kontrolerem, który przychodzi na myśl, gdy myślisz o standardowym kontrolerze do gier wideo, jest taki z ruchomym elementem po lewej stronie (joystickiem lub czterema przyciskami kierunku) i kilkoma przyciskami akcji po prawej stronie. Projektowanie gamepadów rozpoczęło się już w 1985 roku i od tego czasu jest stale ulepszane. Już oryginalna konsola Nintendo i Super NES wykorzystały ten projekt.
W połowie lat 90. wprowadzono sterowanie analogowe wraz z dodaniem joysticków do gamepada. Nintendo 64 w 1996 roku miało jeden z najbardziej kultowych kontrolerów, z centralnie umieszczonym joystickiem, oprócz tradycyjnych komponentów gamepada.
W miarę jak konsole zyskiwały na popularności i zmieniały się rodzaje gier, stało się oczywiste, że joystick jest najlepszym narzędziem do sterowania w grach. Oryginalne Playstation wyszło z podwójnym kontrolerem analogowym w 1997 roku, co znacznie wyprzedzało swoje czasy. To przygotowało grunt pod kolejne dwie dekady projektowania tych urządzeń
Xbox pojawił się w 2001 roku z przesunięciem joysticka, który dla wielu wydawał się bardziej intuicyjny. W dzisiejszych czasach rzadko można znaleźć jakąkolwiek formę kontrolera do gier bez podwójnej konfiguracji analogowej, której pionierem była konsola Playstation firmy Sony. Nawet konsole podręczne były produkowane przez wiele lat z konfiguracją dwóch kontrolerów analogowych.
Na poniższej wizualizacji przedstawiono również szereg specjalistycznych urządzeń peryferyjnych używanych w określonych grach. Najbardziej kultowym jest Nintendo Zapper, używany do Duck Hunt i kontroler Guitar Hero.
Postęp projektowania kontrolerów do gier to jeden z elementów innowacji technologicznych, funkcjonalnego projektu i zmieniających się wymagań graczy na całym świecie.
➔ Obserwuj nas w Google News, aby być na bieżąco!
źródło: Daily Infographic