Chiński producent smartfonów Xiaomi depcze po piętach firmie Apple i Samsung w globalnym udziale sprzedaży smartfonów w 3. kwartale 2021 roku.
Podczas gdy rynek mobilnych systemów operacyjnych od dawna stał się duopolem iOS i Androida, zapotrzebowanie na większą różnorodność cen i specyfikacji telefonów pozwoliło wielu producentom zabezpieczyć kawałek tortu na rynku smartfonów. Jak pokazuje wykres przygotowany przez serwis Statista, Samsung utrzymał się na szczycie w trzecim kwartale 2021 roku, a jego konkurenci Apple i Xiaomi walczyli o niższe miejsca na podium.
Chiński producent smartfonów najbardziej ucierpiał z powodu zakłóceń w łańcuchu dostaw i niedoborów chipów, tracąc 3,5 proc. udziału w światowym rynku w porównaniu do drugiego kwartału 2021 r. Odzwierciedlają to również opublikowane dzisiaj jego wyniki finansowe. Podczas gdy przychody z segmentów IoT i usług internetowych wzrosły, Xiaomi zarobiło tylko 7,5 miliona dolarów w dziale smartfonów, co oznacza spadek o 19 procent.
Wraz z wypuszczeniem przez Apple nowej linii iPhone’ów pod koniec trzeciego kwartału ( 24 września 2021 roku), amerykański gigant technologiczny może być w stanie jeszcze bardziej zwiększyć swoją obecną przewagę o 1,8 procent w nadchodzących miesiącach. Z drugiej strony nadchodzący flagowy model Xiaomi 12 Ultra prawdopodobnie nie ujrzy światła aż do przyszłego roku, chociaż kilka przecieków i doniesienia eksploratorów danych już rzekomo potwierdziły w specyfikacji urządzenia w sumie cztery 50-megapikselowe aparaty i użycie najnowszego procesora Qualcomm Snapdragon 898.
Obecnie w pierwszej piątce producentów smartfonów pod względem udziału w rynku znajdują się cztery azjatyckie firmy, południowokoreański Samsung i chiński Oppo (wiodąca w Republice Ludowej marka smartfonów, która jest również odpowiedzialna za telefony OnePlus), a także dwie inne marki – Vivo i Xiaomi. W sumie w 2020 roku sprzedano 1,4 miliarda smartfonów, co według statystyk Statista Technology Market Outlook szacuje się na kwotę 450 miliardów dolarów.
producent | 3Q 2021 | zmiana do 2Q 2021 r. (w %) |
Samsung | 20,8% | +2,0% |
Apple | 15,2% | +1,1% |
Xiaomi | 13,4% | -3,5% |
Vivo | 10,1% | — |
pozostali | 30,5% | -1,0% |
źródło: Statista