Od 8 listopada 2021 r. nowe dowody z odciskiem palca

Od poniedziałku 8 listopada będzie można składać wnioski o e-dowody osobiste z drugą cechą biometryczną – w warstwie elektronicznej dowodu znajdą się odciski palców właściciela.

Nowy-e-dowód wydawany po 7 listopada 2021 r.
Nowy-e-dowód wydawany po 7 listopada 2021 r. (wzór)

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, najbliższego poniedziałku 8 listopada 2021 roku Polacy będą mogli składać w urzędach wnioski o dowody osobiste z drugą cechą biometryczną (odciski palców). Odpowiednie rozwiązania techniczne są wdrażane dzień wcześniej – w niedzielę 7 listopada.

Należy tez pamiętać, że związku z wdrożeniem nowych dowodów osobistych nie ma już możliwości zawnioskowania online o nowy dokument tożsamości. Można to będzie robić tylko podczas osobistej wizyty w urzędzie. Od niedzieli 7 listopada będzie można składać wnioski online, ale tylko dla dzieci do 12. roku życia. 

Wdrożenie nowych dowodów osobistych wymaga też aktualizacji środowiska produkcyjnego Systemu Rejestrów Państwowych (SRP).

Nowe dowody z odciskami palców i podpisami

Odciski palców i odwzorowanie podpisu właściciela dowodu osobistego – to nowe elementy, które znajdą się w warstwach elektronicznej i graficznej wydawanych w Polsce od 7 listopada dowodów osobistych.

Rozwiązania dotyczące nowych dowodów wynikają z dostosowania prawa polskiego do wymogów prawa unijnego. Nowe dokumenty tożsamości będą wydawane na 10 lat dla osób powyżej 12. roku życia (z odciskami palców). Dla osób do 12. roku życia dowód będzie wydawany na 5 lat, bez pobierania odcisków palców.

W nowym dowodzie – poza odciskami palców (w warstwie elektronicznej) i odręcznym podpisem właściciela dowodu (w warstwie graficznej) – będzie też kilka innych dostrzegalnych na pierwszy rzut oka zmian. Pojawi się miedzy innymi oznaczenie państwa członkowskiego (na tle flagi Unii Europejskiej).

⚠️ WAŻNE! W związku z wprowadzeniem w Polsce nowych dowodów NIE będzie konieczności obowiązkowej wymiany ważnych dokumentów. Z dotychczasowego dowodu będzie można korzystać do czasu, aż minie jego ważność.

Usługa wydania nowego dowodu jest bezpłatna, a czas wydania dowodu będzie wynosił maksymalnie 30 dni. Dowód odbierzesz w urzędzie, który przyjął twój wniosek. Pamiętaj, że musisz odebrać dowód osobiście. Jeśli masz dotychczasowy dowód osobisty, weź go ze sobą do urzędu.

Podczas odbioru dowodu w urzędzie możesz ustalić kody PIN (możesz też to zrobić później, w dowolnym urzędzie gminy):

  • do logowania – 4-cyfrowy kod PIN 1,
  • do podpisu osobistego – 6-cyfrowy kod PIN 2 (jeśli we wniosku zaznaczono odpowiednie pole).

Czym będą się różnić nowe dowody od dotychczasowych?

Różnice między dotychczasowym a nowym dowodem osobistym w Polsce (2021)
Różnice między dotychczasowym a nowym dowodem osobistym w Polsce

Jakie dane będzie zawierał e-dowód wydawany po 7 listopada 2021 r.?

Dowód wydawany po 7 listopada 2021 roku (e-dowód), będzie zawierał następujące dane obywatela:

  • imię lub imiona i nazwisko,
  • nazwisko rodowe,
  • imiona rodziców,
  • datę i miejsce urodzenia,
  • płeć,
  • zdjęcie,
  • podpis (jeżeli masz ukończone 12 lat, chyba że nie możesz złożyć podpisu),
  • numer PESEL,
  • obywatelstwo.

W e-dowodzie są też następujące informacje na temat samego dokumentu:

  • jego seria i numer,
  • data wydania,
  • data ważności,
  • kto go wydał,
  • numer CAN.

CAN — numer zapisany na awersie oraz rewersie (jako kod kreskowy) e-dowodu. Musisz go podać, by korzystać z elektronicznych funkcji e-dowodu. Chroni też twój e-dowód, by osoba niepowołana zdalnie nie odczytała twoich danych z warstwy elektronicznej dowodu.

E-dowód (w warstwie elektronicznej) dodatkowo zawiera dane:

  • powtórzone twoje dane i dane dowodu zapisane w postaci elektronicznej (z wyjątkiem numeru CAN),
  • odciski palców (jeżeli masz ukończone 12 lat),
  • aplikację ICAO, która pozwala odprawić się automatycznie, gdy przekraczasz granice państwa,
  • miejsce na certyfikat kwalifikowany podpisu elektronicznego,
  • certyfikaty, które pozwalają:
    • uwierzytelnić się w usługach online, na przykład zalogować na portalu ePUAP, 
    • podpisać elektronicznie dokumenty podpisem osobistym, 
    • potwierdzić swoją obecność.

źródło: Ministerstwo Cyfryzacji