Google zdradza, jak wygląda edukacja z YouTubem?

Jak uczymy się z YouTubem? (Polska 2021)

Ludzie na całym świecie korzystają z YouTube, aby uczyć się nowych rzeczy i rozwijać swoje pasje. Według badania Kantar, przeprowadzonego na zlecenie YouTube, aż 72% nastolatków korzysta z platformy, aby pomóc sobie w nauce. 90% osób dorosłych przyznaje, że filmy na YouTube pomagają im w zdobywaniu nowych umiejętności związanych z ich hobby lub zainteresowaniami. Prawie co trzeci użytkownik YouTube w wieku 14-65 lat uczy się nowych, praktycznych rzeczy częściej niż przed pandemią.

Dzień Edukacji Narodowej, zwany Dniem Nauczyciela to zawsze świetna okazja aby podziękować wszystkim nauczycielom, którzy przekazują wiedzę i umiejętności swoim uczniom, często wyzwalając ich ciekawość.

14 października to też dobry czas, aby zatrzymać się na chwilę i docenić także osoby, które z pasją tworzą treści na YouTubie, dzięki którym zadania z matematyki stają się łatwiejsze, wymowa słówek po angielsku w końcu nie jest już tak trudna, a ciasto wychodzi idealnie, choć wcześniej zawsze opadało. Uczymy się przez całe życie, od różnych osób. Inspirują nas rodzice, nauczyciele, przyjaciele, artyści i różnorodni twórcy.

Google postanowiło sprawdzić jak YouTube pomaga Wam w nauce i rozwijaniu pasji. Czego się dowiedzieliśmy? 72% nastolatków korzysta z platformy, aby pomóc sobie w nauce*. Ponad 73% z nich używa YouTube w tym celu częściej niż przed pandemią. Większość (67%) wyszukuje je samodzielnie.

Według najnowszego badania przygotowanego przez Kantar na zlecenie YouTubeprawie troje na czworo nastolatków w wieku 14-17 lat korzysta z YouTube do nauki w szkole (72%). Ponad 70% z tej grupy uważa, że używa YouTube w tym celu częściej lub zdecydowanie częściej niż przed pandemią. Co ciekawe, platforma okazuje się być w tej kwestii także pomocna dla dorosłych – rodziców i opiekunów. 44% z tej grupy korzysta z YouTube do pomocy w szkolnych projektach i odrabianiu lekcji. Także wśród nich więcej niż co drugi deklaruje częstsze oglądanie takich materiałów niż przed lockdownem.

Nastolatki wykorzystują filmy na YouTube do nauki w różny sposób. Większość (67%) wyszukuje je samodzielnie. Ale ponad połowa  (55%) deklaruje również, że filmy wysyłają im sami nauczyciele (np. przy okazji prac domowych i projektów), a także rodzina i znajomi (47%). Blisko co trzeci nastolatek korzystający z YouTube do nauki, miał kontakt z tą platformą podczas lekcji online (na żywo).

Największą popularnością cieszą się praktyczne treści – wskazówki jak rozwiązać zadania domowe, jak przygotować się do klasówki czy sprawdzianu (68%). Tutoriale i szkolenia (np.
z obsługi programów komputerowych) oraz kanały popularyzujące naukę są wskazywane jako następne w kolejności (odpowiednio 48% i 46%). I tu wykorzystanie wideo online nie różni się znacząco między nastolatkami a rodzicami dzieciaków w wieku wczesnoszkolnym

Co jednak ciekawe, ponad połowa uczniów deklaruje, że to właśnie nauczyciele podsyłają im filmy edukacyjne na YouTube – czy może być lepsza rekomendacja?

Wydaje się, że najwięcej kłopotu sprawiała uczniom matematyka, dlatego najczęściej szukali porady na ten temat na YouTube. Królowa nauk była niekwestionowaną liderką w kategorii oglądanych przedmiotów (61%). W czołówce znalazły się też: chemia (43%), języki obce (41%), historia (41%) oraz fizyka (40%).

Zdecydowana większość użytkowników korzystających z YouTube podczas nauki zdalnej – zarówno nastolatków (14-17 lat) jak i dorosłych (rodzice dzieci w wieku 7-13 lat) – ocenia bardzo pozytywnie przydatność materiałów, które oglądają – odpowiednio 86% i 90%. Materiały są zrozumiałym i szybko dostępnym źródłem informacji.

Plan lekcji z YouTubem 

Materiały wideo to doskonały sposób na powtórkę materiału z lekcji, zrozumienie trudniejszych zagadnień, czy po prostu poszerzenie swojej wiedzy o tym, co nas interesuje.

W zależności od planu lekcji i potrzeb, na YouTube można znaleźć różnorodne materiały. 

Infografika: Jak uczymy się z YouTubem? (Polska 2021)

Porady na wszystko 

Użytkownicy na całym świecie oglądają filmy poradnikowe, na przykład wskazówki z zakresu domowych napraw, ogrodnictwa czy gotowania. Z praktycznych porad wideo stosunkowo często korzystają dorośli. Oglądanie tego typu materiałów deklaruje 90% badanych w wieku 18-49 lat. Odsetek ten jest jeszcze większy wśród osób w wieku 50-65 lat i wynosi 92%.  

Niezwykle popularna jest tematyka gotowania. W czasie pandemii szczególną popularnością na całym świecie cieszyły się filmy o pieczeniu chleba lub przyrządzaniu kawy po koreańsku, czyli Dalgona coffee. 46% badanych wskazało, że ostatnio oglądany film typu DIY (“zrób to sam”) dotyczył właśnie tematyki kulinarnej. Kanał Roberta Makłowicza króluje w zestawieniu i był najczęściej wymieniany wśród respondentów. Na liście znajdziemy także Tuba Smaku – Pascal Brodnicki, Kocham gotować.  

W nauce jakich przedmiotów najbardziej pomaga YouTube?
W nauce jakich przedmiotów najbardziej pomaga YouTube?

Warto zaznaczyć, że w każdej grupie wiekowej wyodrębnić można tematy, które są najpopularniejsze lub specyficzne. Młodsi użytkownicy serwisu YouTube (14-24 lat) chętnie uczą się sztuki makijażu i dbania o urodę (33%). Co ciekawe, osoby w wieku 18-24 lat, częściej niż inne grupy, poszukują informacji, jak mogą chronić środowisko i jak żyć ekologicznie na co dzień (13%). Wśród starszych użytkowników popularnością cieszą się materiały związane z uprawą roślin i dbaniem o ogród. 


Prawdziwi pasjonaci na YouTube 

Wśród najpopularniejszych kanałów popularnonaukowych znajdują się między innymi PolimatyNauka. To lubięUwaga! Naukowy BełkotSciFun czy Emce◻. Swoją pasją dzielą się z Wami także Radosław Gajda i Natalia Szcześniak na kanale Architecture is a good idea czy Kasia Gandor. Piotr Kosek przeniesie Was w kosmos (Astrofaza), a dwóch lekarzy – Marcin Czekała i Mikołaj Kolasiński – w Najprościej mówiąc w praktyczny, wesoły sposób opowiadają o zjawiskach zachodzących w ludzkim organizmie. Na YouTube znajdziecie też pasjonatów podróży, jak Globstory, czy filmów – Tomasz Raczek. Lista jest długa i pewnie każdy z Was ma swoich ulubionych twórców. 

Co zmieniła pandemia? 

Prawie co trzeci (28%) regularny użytkownik YouTube w wieku 14-65 lat uczy się nowych, praktycznych rzeczy częściej niż przed pandemią. I podobny odsetek osób korzysta w tym celu z materiałów, które są na YouTube. 

W porównaniu do czasów sprzed pandemii widać wyraźny wzrost zainteresowania bieżącymi wydarzeniami w grupie nastolatków (14-17 lat). Co trzeci z nich ogląda tego typu materiały na YouTube – co jest najwyższym wynikiem na tle wszystkich grup wiekowych. Pandemia COVID-19, Strajk Kobiet czy pogłębiający się kryzys klimatyczny – wszystkie te sprawy mocno dotykają młodych i mogło to spowodować ich większą aktywność, w tym oglądanie transmisji na żywo, czy materiałów dostarczanych przez serwisy informacyjne. 

Infografika: Co zmieniła pandemia w edukacji? (YouTube Polska 2021)

YouTube przydaje się również w chwilach odpoczynku i złapania oddechu. Relaks znajduje się na czele listy powodów, dla których osoby między 18 a 49 rokiem życia znacznie częściej korzystają z platformy. Ta aktywność online zwiększyła się w czasie pandemii, w porównaniu do 2019 roku to wzrost o 5 pp%. 

A czego Wy się nauczyliście ostatnio na YouTube? Jakie są Wasze pasje?

* Badanie zrealizowane przez firmę Kantar na zlecenie Google i przeprowadzone metodą CAWI na reprezentatywnej próbie osób w wieku 14-65 lat korzystających z YouTube przynajmniej raz w tygodniu. Badanie przeprowadzono w maju 2021 r. Badanie “Jak uczymy się z YouTube jest częściowo kontynuacją projektu z 2019 r. Dzięki temu możliwe jest porównanie, jak korzystanie się z YouTube (nie tylko tej stricte szkolnej, ale też do rozwoju pasji, zainteresowań i uczenia się praktycznych, przydatnych rzeczy) zmieniło się z powodu pandemii.

źródło i autorka tekstu: Elżbieta Różalska, Communications Manager, Google Polska