Jaka przyszłość czeka wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość?

Sprawdź wnioski z najnowszego raportu Facebooka „AR/VR: Nowe wymiary kontaktu”, aby dowiedzieć się jaką mają przyszłość nowe technologie komunikacyjne.

AR/VR: Nowe wymiary kontaktu (raport Facebooka)

Technologie VR i AR już dziś znajdują zastosowanie w edukacji, opiece zdrowotnej i handlu, a także stwarzają nowe możliwości usprawniające komunikację oraz zmniejszają ograniczenia geograficzne i finansowe. To dopiero początek – jak wynika z raportu Facebooka rozwój i upowszechnienie tych technologii wkrótce znacznie przyspieszy.

Wirtualna przyszłość świata

Wyniki ostatnich badań Facebooka wyraźnie wskazują na rosnącą popularność technologii VR i AR na całym świecie. Wirtualna i rozszerzona rzeczywistość rewolucjonizuje komunikację i kontakty międzyludzkie – wystarczy jedno urządzenie, aby spotkać się ze swoimi bliskimi bez względu na to, gdzie w tym momencie się znajdują. Jak wynika z raportu, aż 74% ankietowanych postrzega wirtualną rzeczywistość jako sposób na połączenie światów online i offline.

Wzrosła również częstotliwość wyszukań treści związanych z rozszerzoną i wirtualną rzeczywistością – na przestrzeni 2019 i 2020 roku odnotowano wzrost o 44%. Za zainteresowaniem idą konkretne inwestycje – według prognoz firmy badawczej IDC, globalne wydatki na technologie VR i AR wzrosną do 2024 roku aż sześciokrotnie. 

VR i AR w służbie ludzkości

Obszar zastosowania technologii VR i AR sukcesywnie się powiększa. Dzięki wdrażaniu rozwiązań wykorzystujących nowe technologie, odległość lub uwarunkowania społeczno-ekonomiczne coraz mniej wpływają na to, kto ma dostęp do usług, zawodu lub pełnowartościowej edukacji. Imisi 3D, nigeryjskie laboratorium technologiczne, rozpoczęło pracę nad udostępnianiem urządzeń VR lokalnym szkołom. W wirtualnej rzeczywistości uczniowe mogą m.in. przeprowadzać eksperymenty i obserwować Układ Słoneczny bez konieczności opuszczania klasy. 

W obszarze medycyny technologie AR i VR przydają się w zapobieganiu komplikacjom i ratowaniu życia, umożliwiając lekarzom przećwiczenie procedur przed wejściem na salę operacyjną. W 2017 roku Johnson & Johnson Institute’s Education Technology & Innovation uruchomił program szkoleniowy dla studentów medycyny, którzy mogą przeprowadzać próbne operacje za pomocą gogli VR. Okazuje się, że ćwiczenia w rzeczywistości wirtualnej przynoszą lepsze efekty – przyszli lekarze szybciej przyswajają wiedzę i monitorują swoje postępy dzięki zaawansowanym programom, na których pracują. 

Przechodzimy do nowej przestrzeni cyfrowej
Przechodzimy do nowej przestrzeni cyfrowej

Nowe technologie w biznesie

Technologie VR i AR są coraz chętniej wykorzystywane także przez firmy – z raportu wynika, że aż 75% badanych przedsiębiorców rozważa wdrożenie rozwiązań AR lub VR do 2023 roku, a 78% ankietowanych osób twierdzi, że rzeczywistość rozszerzona jest atrakcyjnym sposobem interakcji z markami. Rozszerzona i wirtualna rzeczywistość budują pomost między zakupami offline i online – klienci mogą przymierzyć, dotknąć, czy zwizualizować produkt w otoczeniu własnego domu. Z kolei dzięki VR marki mogą opowiadać o sobie w nieszablonowy, zajmujący sposób i wchodzić w bezpośrednią relację z konsumentami.

Chłopak w goglach VR

Kreatywne przekształcanie rzeczywistości

O zainteresowaniu technologią AR i jej niezwykłych kreatywnych możliwościach świadczy ogromna popularność największej na świecie mobilnej platformy rozszerzonej rzeczywistości  – Spark AR. Za jej pośrednictwem ponad 600 tysięcy twórców ze 190 krajów stworzyło ponad 2 miliony efektów AR na Facebooku i Instagramie – większość z nich to kobiety. Co więcej, już dziś ponad 600 milionów osób miesięcznie korzysta z rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach i urządzeniach Facebooka. Tym samym technologia AR uwalnia kolejne pokłady kreatywności ludzi na całym świecie w zupełnie nowym obszarze. 

Kluczowe dane na temat rozwoju AR/VR:

  • Do 2024 roku globalne wydatki na AR i VR wzrosną 6-krotnie. 
  • 75% badanych przedsiębiorców rozważa wdrożenie rozwiązań AR lub VR do 2023 roku. 
  • 78% ankietowanych osób twierdzi, że rzeczywistość rozszerzona jest przyjemnym sposobem interakcji z markami.
  • Na przestrzeni 2019 i 2020 roku:
    • Częstotliwość wyszukiwania na Facebooku treści związanych z AR i VR wzrosła o 44% 
    • Liczba członków grup na Facebooku związanych z AR i VR wzrosła o 74%
    • Liczba osób wysyłających wiadomości w Marketplace Facebooka na temat ofert związanych z AR i VR wzrosła w ciągu roku o 75%.
  • Obecnie ponad 600 milionów osób miesięcznie korzysta z rozszerzonej rzeczywistości w aplikacjach i urządzeniach Facebooka.
  • Ponad 600 000 twórców ze 190 krajów opublikowało ponad 2 miliony efektów AR na Facebooku i Instagramie dzięki platformie Spark AR.


Pełną treść raportu oraz więcej informacji na temat możliwych zastosowań technologii VR i AR znajdziesz w raporcie „AR/VR: Nowe wymiary kontaktu” (przycisk poniżej). Wirtualna rzeczywistość była również tematem odcinka podcastu Rozmowy Facebooka, w którym Maciej Gozdowski, kierujący platformą Player.pl, i Piotr Baczyński, CEO firmy Immersion, dyskutowali na temat przyszłości rozrywki w świetle dynamicznego rozwoju technologii.

źródło: Facebook Polska