Badanie preferencji i zwyczajów użytkowników internetu w Polsce: 90% badanych jest otwartych na zmianę dostawcy, a najbardziej zaufanymi firmami dostarczającymi internet są operatorzy komórkowi.
- 86% osób, które są w stanie określić preferowaną prędkość internetu twierdzi, że wystarczająca szybkość łącza dla gospodarstwa domowego to do 600 Mb/s
- 71% respondentów bierze poważnie pod uwagę zmianę oferty, gdyby otrzymało pakiet „wszystko w jednym”
- 66% badanych korzysta z internetu na 4 i więcej urządzeniach
- Optymalny zakres cenowy za usługę internetu domowego to od 30 do 50 zł miesięcznie
Play oprócz usług mobilnych czy telewizyjnych od ponad roku udostępnia i intensywnie rozwija także ofertę internetu stacjonarnego. Wprowadzając to rozwiązanie operator miał na celu przede wszystkim umożliwienie swoim klientom korzystania ze stabilnego łącza w domowych warunkach, w najniższej cenie na rynku.
Gwarancją najlepszej jakości usług jest odpowiadanie na aktualne potrzeby użytkowników. W tym celu Play zlecił niezależnej firmie przeprowadzenie badania na temat najważniejszych czynników decydujących o wyborze internetu domowego przez Polaków.
Połączenie
Aż 97% użytkowników łączy się z internetem domowym bezprzewodowo za pośrednictwem Wi-Fi. To pokazuje, jak ważnym elementem usługi jest odpowiedni i niezawodny router, służący do połączenia wszystkich urządzeń z siecią. Co więcej, bardzo ważne jest, aby zapewniał on dostęp dla wielu urządzeń jednocześnie, ponieważ aż 66% badanych korzysta z internetu na 4 i więcej urządzeniach. Ten odsetek będzie się tylko i wyłącznie zwiększał, między innymi za sprawą popularyzacji urządzeń typu smart home.
Stabilność
Dla 98% respondentów ważne jest stabilne połączenie, które zapewnia internet stacjonarny. Okres pandemii pokazał, jak istotny jest dostęp do szybkiej i niezawodnej sieci, co potwierdził także opublikowany na początku września bieżącego roku Raport PLAY: „Jak pandemia COVID-19 wpłynęła na zachowania konsumentów oraz rozwój sieci”. Wynika z niego, że od marca 2020 r. zmieniły się potrzeby klientów i sposób, w jaki korzystają z usług telekomunikacyjnych.
Operatorzy z dnia na dzień musieli nie tylko przystosować się do realiów zdalnej pracy we własnych firmach, ale też umożliwić ją milionom Polaków, rodzin i przedsiębiorców. W większości gospodarstw domowych w Polsce internet jest wykorzystywany do rozrywki, nauki, pracy oraz mediów społecznościowych. 29% osób korzysta z internetu wyłącznie w celach rozrywkowych, natomiast aż 71% do pracy oraz nauki.
Cena
Play sprawdził także, jakie czynniki w największym stopniu wpływają na wybór lub zmianę dostawcy usługi internetu stacjonarnego. 90% badanych do zmiany dostawcy może nakłonić szybkość internetu, stabilne połączenie i nieograniczony limit danych. Nieodmiennie ważnym czynnikiem pozostaje cena, optymalnym zakresem cenowym wskazywanym przez respondentów jest kwota w przedziale 30-50 zł miesięcznie.
Prędkość
Badanie pokazało, że nie wszyscy użytkownicy internetu stacjonarnego wiedzą, jaką prędkość łącza mają w swojej usłudze, ale spośród tych, którzy są w stanie ją określić, aż 86% twierdzi, że wystarczająca szybkość dla gospodarstwa domowego to do 600 Mb/s. W ostatnim, pandemicznym roku 34% biorących udział w badaniu zdecydowało się na podwyższenie prędkości internetu w swoim domu.
Konwergencja
Bardzo ważnym czynnikiem jest możliwość połączenia usługi internetu z innymi ofertami, takimi jak telewizja czy telefon. Dla 71% badanych atrakcyjną ofertą, która skłoniłaby ich do zmiany, byłby pakiet „wszystko w jednym” od jednego dostawcy, który umożliwiłby comiesięczne oszczędności oraz wygodne płatności na jednej fakturze.
Jaki internet stacjonarny wybrać?
Wyszukaj najlepszą ofertę internetu
lub telewizji z internetem w swoim miejscu zamieszkania
O badaniu
Badanie miało zasięg ogólnopolski, przeprowadzono je na próbie 816 respondentów – reprezentatywnej grupie osób podejmujących decyzję przy wyborze mediów w gospodarstwie domowym oraz korzystających z internetu na co dzień. Aspekty, które poddane były próbie to między innymi cena, szybkość połączenia, preferowani dostawcy czy możliwość skorzystania z ofert łączonych. Badanie przeprowadzone zostało wśród odpowiednio zdefiniowanej grupy docelowej w formie kwestionariusza oraz zebrane przy użyciu metody CAWI przy pomocy panelu badawczego ARC. W kwestionariuszu zostały również użyte metody pozwalające zbadać stopień akceptacji ceny produktu przez konsumentów – Price Sensitivity Meter i Direct Price Acceptance.