Według twórców nowatorskiej architektury akumulatora litowo-węglowego, umożliwia on naładowanie elektrycznego motoroweru w 1,5 minuty!
Niemiecka firma Mahle połączyła siły z producentem akumulatorów Allotrope Energy, aby zaproponować nowe rozwiązanie do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych. Stworzony we współpracy nowatorski akumulator litowo-węglowy zapożycza elementy ze świata superkondensatorów, aby zapewnić czasy ładowania porównywalne z procesem tankowania pojazdów z napędem spalinowym, a jednocześnie oferuje kilka innych korzyści dla środowiska.
Niepokój o zasięg jest często wymieniany jako główna bariera w przyjęciu pojazdów elektrycznych, ale jeśli akumulator można naładować w tym samym czasie, jaki jest potrzebny do uzupełnienia paliwa w konwencjonalnym pojeździe z silnikiem spalinowym, wiele z tych obaw zniknie — mówi dr Mike Bassett – szef działu badań Mahle Powertrain.
Mahle, który na początku tego roku zaprezentował tani silnik do pojazdów elektrycznych bez wykorzystania magnesów, połączył siły z Allotrope Energy, aby zmienić sposób myślenia zawiązany z ładowaniem motorowerów elektrycznych, wskazując na coraz częstsze wykorzystywanie wariantów napędzanych benzyną w miastach w odpowiedzi na popyt gospodarczy. Pomysł polegał na opracowaniu taniego akumulatora litowo-węglowego o małej pojemności, który mógłby utrzymać te pojazdy elektryczne w ruchu, przy minimalnym czasie przestoju wymaganym do naładowania.
Ich rozwiązanie składa się z anody o wysokiej wydajności spotykanej w tradycyjnych akumulatorach litowo-jonowych, która łączy się z typem katody obserwowanym w superkondensatorze, oddzielonym organicznym elektrolitem. Twierdzi się, że zapewnia to ogromną gęstość mocy i możliwości ładowania oferowane przez superkondensatory, w połączeniu z doskonałą gęstością energii akumulatorów litowych, dzięki czemu powstałe ogniwo litowo-węglowe oferuje szybkie ładowanie do 20 kW.
Zgodnie z analizą przeprowadzoną w symulowanym serwisie na dystansie 25 km (15 mil), użycie konwencjonalnego akumulatora 500 Wh wymagałoby postoju motoroweru w połowie drogi i spędzenia 30 minut na ładowaniu. Dla porównania, zespół twierdzi, że jego nowatorski zestaw akumulatorów może naładować te pojazdy w 90 sekund dzięki ultraszybkiemu ładowaniu.
Ponadto bateria litowo-węglowa zespołu nie wykorzystuje metali ziem rzadkich i nadaje się w całości do recyklingu, a także twierdzi się, że nie jest podatna na niekontrolowane zjawiska termiczne, które mogą powodować przegrzanie i zniszczenie baterii.
Wraz z rozwojem gospodarki nastąpił gwałtowny wzrost wykorzystania motorowerów benzynowych do dostaw miejskich, takich jak posiłki na wynos, co przyczyniło się do problemów z jakością powietrza w naszych miastach – mówi Bassett. Dekarbonizacja tych dostaw okazała się jak dotąd trudna bez utrzymywania zapasów drogich wymiennych akumulatorów lub przejścia na większy, cięższy pojazd elektryczny o zwiększonym zużyciu energii.
Bassett zaprezentował przełomowy akumulator na wystawie Cenex Low Carbon Vehicle w Wielkiej Brytanii w tym tygodniu.
Źródło: Mahle