Google i YouTube z nowymi opcjami bezpieczeństwa dla dzieci i nastolatków

Google zapowiada aktualizacja domyślnych ustawień prywatności dla młodzieży, w tym nowe zasady usuwania obrazów dla nieletnich oraz większa kontrolę nad ich śladem cyfrowym w swoich usługach i produktach.

Prywatność nieletnich w usługach Google

Dzięki Family Link Google umożliwia rodzicom konfigurowanie nadzorowanych kont dla swoich dzieci, ustalanie limitów czasu korzystania z urządzenia i wiele innych. Program Asy Internetu pomaga dzieciom nauczyć się, jak świadomie i bezpiecznie odkrywać świat internetu, a dedykowane aplikacje YouTube Kids, Kids Space i zatwierdzone przez nauczycieli aplikacje w Google Play oferują atrakcje dostosowane do potrzeb młodszych odbiorców.

Technologia pomogła dzieciom i nastolatkom w czasie pandemii i wprowadzonych lockdownów pozostać w szkole oraz utrzymywać kontakty z rodziną i przyjaciółmi. Ponieważ dzieci i nastolatki spędzają coraz więcej czasu w internecie, rodzice, nauczyciele, eksperci ds. bezpieczeństwa i prywatności dzieci oraz decydenci słusznie zastanawiają się, jak zapewnić im bezpieczeństwo.

Niektóre kraje wprowadzają regulacje w tym zakresie, a ponieważ przestrzegamy tych przepisów, szukamy sposobów na zapewnienie spójnych doświadczeń produktowych i sposobów kontroli użytkowników – dzieci i nastolatków na całym świecie. Dziś ogłaszamy nowe zasady i aktualizacje. 

Większa kontrola nad cyfrowym śladem nieletnich

Osobom korzystającym z wyszukiwarki Google udostępniono już szereg opcji usuwania informacji, jednak dzieci są szczególnie narażone, jeśli chodzi o kontrolę swojego wizerunku w internecie. W najbliższych tygodniach Google wprowadzi nowe zasady, dzięki którym każda osoba poniżej 18. roku życia, jej rodzic lub opiekun będzie mogła poprosić o usunięcie swoich zdjęć z wyników wyszukiwania grafiki Google. Oczywiście usunięcie obrazu z wyszukiwarki nie powoduje usunięcia zdjęcia z sieci, ale ta zmiana zapewni młodym ludziom większą kontrolę nad ich wizerunkiem w internecie. 

Google Family Link

Dostosowywanie produktów do potrzeb dzieci i nastolatków 

Niektóre z najpopularniejszych produktów Google’a pomagają dzieciom i nastolatkom odkrywać ich zainteresowania, poznawać świat i nawiązywać kontakty z przyjaciółmi. W nadchodzących tygodniach i miesiącach zostaną wprowadzane kolejne zmiany na kontach Google dla osób poniżej 18 roku życia: 

  • YouTube: zmienione zostanie domyślne ustawienie przesyłania na najbardziej prywatną opcję dostępną dla nastolatków w wieku 13-17 lat. Ponadto Google będzie bardziej eksponować funkcję cyfrowej równowagi, a także zapewni ochronę i edukację w zakresie treści komercyjnych.
  • Wyszukiwarka: Google ma szereg systemów, narzędzi i zasad, które mają pomóc użytkownikom w odkrywaniu różnorodnych treści w sieci, nie zaskakując ich materiałami dla dorosłych, których nie wyszukiwali. Jednym z oferowanych zabezpieczeń jest funkcja SafeSearch, która po włączeniu pomaga odfiltrować z wyników wyszukiwania treści przeznaczone dla pełnoletnich. Funkcja ta jest już domyślnie włączona dla wszystkich zalogowanych użytkowników poniżej 13. roku życia, którzy mają konta zarządzane przez Family Link. W nadchodzących miesiącach włączone zostanie SafeSearch dla zalogowanych użytkowników poniżej 18. roku życia. To ustawienie zostanie domyślne dla nastolatków zakładających nowe konta.
  • Asystent: w nadchodzących miesiącach wprowadzone zostaną nowe domyślne zabezpieczenia, na przykład technologia SafeSearch w przeglądarce internetowej na inteligentnych wyświetlaczach. 
  • Historia lokalizacji: to ustawienie konta Google, które czyni nasze produkty bardziej użytecznymi. Już teraz jest ona domyślnie wyłączona dla wszystkich kont, a dzieci, których konta są nadzorowane nie mają możliwości jej włączenia. Idąc o krok dalej, wkrótce tymi ustawieniami zostaną objęci wszyscy użytkownicy poniżej 18. roku życia na całym świecie, co oznacza, że Historia lokalizacji pozostanie wyłączona (bez możliwości jej włączenia). 
  • Google Play: w oparciu o takie działania, jak ocenianie treści i Aplikacje zatwierdzone przez nauczycieli, które zapewniają wysokiej jakości treści dla dzieci, Google uruchamia nową sekcję bezpieczeństwa, która poinformuje rodziców, które aplikacje są zgodne z zasadami dotyczącymi aplikacji dla rodzin. Aplikacje będą musiały bardziej szczegółowo informować, w jaki sposób wykorzystują gromadzone przez siebie dane, co ułatwi rodzicom podjęcie decyzji, czy dana aplikacja jest odpowiednia dla ich dziecka, zanim ją pobiorą. 
  • Google Workspace for Education: żeby zwiększyć bezpieczeństwo przeglądania stron internetowych, w szkołach podstawowych i średnich domyślnie włączona będzie technologia SafeSearch, a przełączanie się na Tryb gościa i Tryb incognito podczas przeglądania stron internetowych będzie domyślnie wyłączone. 

Nowe zmiany reklamowe 

Google będziemy rozszerzać zabezpieczenia, aby zapobiec wyświetlaniu nastolatkom kategorii reklam o charakterze kontrowersyjnym i zablokuje kierowanie reklam na podstawie wieku, płci lub zainteresowań osób poniżej 18 roku życia. W ciągu najbliższych miesięcy zacznie wprowadzać te aktualizacje we wszystkich swoich usługach na całym świecie.

Nowe narzędzia cyfrowej równowagi 

Family Link rodzice mogą ustawić limity czasu ekranowego i przypomnienia dla nadzorowanych urządzeń swoich dzieci. Na inteligentnych urządzeniach z Asystentem gigant daje rodzicom kontrolę dzięki narzędziom Digital Wellbeing dostępnym w aplikacji Google Home. W nadchodzących miesiącach wprowadzone zostaną nowe filtry Digital Wellbeing, które pozwolą blokować wiadomości, podcasty i dostęp do stron internetowych na urządzeniach inteligentnych z Asystentem. 

Na YouTubie włączone zostaną przypomnienia o przerwach i porach snu oraz wyłączone zostanie autoodtwarzanie dla użytkowników poniżej 18 roku życia. Do YouTube Kids trafi opcja automatycznego odtwarzania i domyślnie zostanie wyłączona, aby umożliwić rodzicom dokonanie właściwego wyboru dla ich rodziny. 

źródło: Google Blog Polska