Tylko 4 proc. zatrudnionych w IT chce pracować w biurze

Możliwość efektywnej pracy zdalnej wymuszonej pandemią koronawirusa sprawiła, że pracownicy IT nie chcą wracać do biura.

Mimo otwierania gospodarek pracownicy na całym świecie nie wracają tłumnie do biur. Dotyczy to też programistów, którzy od początku pandemii pracują z domu. Jak przez ten czas zmieniły się realia pracy zdalnej w Polsce, Danii i Indiach? Zbadała to firma 7N, współpracująca z niemal 1500 doświadczonych konsultantów IT, wspierających zaawansowane projekty informatyczne. Wyniki mogą zaskakiwać i burzyć stereotypowe wyobrażenie o podejściu do pracy w innych kulturach.

Brak klarownego oddzielenia pracy od czasu wolnego (45 proc. wskazań), samotność (39 proc.) i przedłużone godziny pracy (38 proc.) otwierają listę niedogodności odczuwanych przez specjalistów z sektora IT, którzy wzięli udział w ankiecie firmy 7N na temat pracy zdalnej.

Respondenci, którzy wzięli udział w badaniu, pochodzą z Danii, Polski i Indii, czyli krajów, gdzie 7N ma najwięcej konsultantów IT. O ile w wymienianiu minusów przymusowej pracy zdalnej byli oni jednomyślni, inne badane kwestie ujawniły ciekawe różnice między krajami.

Jak pracowano przed lockdownem?

Dość odmienne reakcje osób z branży nowych technologii na wprowadzoną w pełnym zakresie pracę zdalną wydają się być powiązane z dominującym stylem pracy przed pandemią. W Polsce w tym trybie pracowało 29 proc. badanych konsultantów IT. To wciąż mniejszość, jednak znacznie więcej niż w Danii (3 proc.) czy Indiach (5 proc.).
27 proc. respondentów z Polski pracowało w formie hybrydowej (łącząc pracę z biura i z domu), a 43 proc. w tej samej lokalizacji co pozostali członkowie zespołu.

W Danii odsetek osób pracujących w biurze wynosił 56 proc. a w Indiach – 68 proc. Z kolei praca hybrydowa była przed lockdownem najbardziej popularna wśród Duńczyków – wybierało ją 41 proc. konsultantów IT.

Jak programiści pracowali przed lockdownem? (źródło 7N)


Od dawna większość osób z sektora IT w Polsce przynajmniej częściowo pracowała zdalnie. Pandemiczny tryb pracy i kontakt z zespołem za pomocą komunikatorów nie był dla tej grupy tak dużym zaskoczeniem. Oczywiście praca w IT to nie tylko samotne pisanie kodu na komputerze, ale też cały szereg działań związanych z koordynacją projektów. Jest więc spora różnica, między stanem, gdy pracę zdalną wybierają osoby, którym ona pasuje, a sytuacją, kiedy na home office trafia cała firma. Całkowite przeniesienie do sieci odczuły nawet osoby, które przed pandemią pracowały głównie z domu – ocenia Jakub Strzemżalski, Vice President, IRD w 7N.

Przybywa zdalnych kontaktów

Połowa respondentów przyznała, że w ubiegłym roku wzrosła liczba spotkań i rozmów głosowych odbywanych online, a tylko 3 proc. uważa, że uczestniczy w nich rzadziej niż kiedyś. Eksperci z sektora IT odnotowali też wzrost liczby wysyłanych e-maili: 23 proc. ankietowanych przyznało, że wysyła ich więcej. Co ciekawe, wśród pracujących w Polsce było relatywnie najwięcej osób, które nie odczuły wzrostu intensywności komunikacji e-mailowej i rozmów przez komunikatory. W Danii i Indiach odsetek konsultantów deklarujących, że znacznie częściej korzysta z narzędzi do zdalnej komunikacji, był średnio o 10 punktów procentowych wyższy niż w Polsce.

Zmiany w komunikacji po przejściu na prace zdalną (źródło 7N)

Pracę zdalną najbardziej lubią Polacy

Konsultanci IT chwalą sobie pracę zdalną. Większość z nich byłaby skłonna polecić tę formę współpracy swojemu znajomemu (średni wynik to 7,84 w skali od 0 do 10). Co ciekawe, najbardziej pracę zdalną chwalą sobie Polacy. Średnia uzyskana na podstawie odpowiedzi konsultantów z naszego kraju to 8,12. To więcej niż wynik wskazany w Indiach (8,06) czy Danii (7,82).

Jedną z wielu przyczyn rozbieżności stanowisk wobec systemu pracy zdalnej może być różna zdolność do adaptacji mieszkań na tymczasowe biura. Często bywa, że pracujemy przy kuchennym stole lub w innej przestrzeni dzielonej z domownikami – zauważa Olga Żółkiewicz, Employer Branding Manager w 7N – Różnice postaw w poszczególnych krajach zdają się być powiązane z dominującym w ich kulturach podejściem do pracy w grupie. Duńczycy lubią spotkania twarzą w twarz, więc wymiana maili i telekonferencje mogą być dla nich nieco frustrujące. Za to w Indiach preferowane są pisemne instrukcje, dlatego większa liczba tekstowych komunikatów jest tam odbierana pozytywnie, podobnie jak brak dojazdów do pracy, które potrafiły trwać znacznie dłużej niż ma to miejsce w europejskich miastach. Polacy chętnie wybierali pracę zdalną i hybrydową już wcześniej i dlatego zapewne byli do niej najlepiej przygotowani – wyjaśnia ekspertka 7N.

Czy poleciłbyś pracę zdalna koledze? (źródło 7N)


Niespełna 4 proc. respondentów chciałoby w przyszłości pracować wyłącznie w biurze, a 16 proc. –  w pełni zdalnie. Zdecydowana większość badanych wybrała jeden z wariantów pracy hybrydowej. Wśród polskich programistów i innych osób z branży IT najwięcej (niemal ⅓) optuje za tym, by przez ok. 90 proc. czasu pracować zdalnie.

Pobierz pełny raport How do IT experts feel about working remotely?, przygotowany przez 7N, uwzględniający aspekty kulturowe z Danii, Indii i Polski (grudzień 2020/styczeń 2021):

Pobierz raport (pdf, 2,6 MB)

Metodologia: Badanie przeprowadzono metodą ankietową. Wzięły w nim udział 402 osoby zajmujące różne stanowiska w branży nowych technologii. 

źródło: 7N