10 lat Snapchata na infografice

Snapchat ma już 10 lat i pomimo burzliwej drogi do sukcesu, wzlotów i upadków, wciąż ma szansę na zawojowanie w cyfrowym krajobrazie.

10 lat Snapchata na infografice

Z biegiem lat w akademikach na Uniwersytecie Stanforda pojawiło się wiele pomysłów, ale nie wszystkie ewoluowały w miliardowe firmy. Snapchat jednak miał tę szanse. Akcje firmy wzrosły niedawno podczas pandemii COVID-19, jasnego punktu w ciągu dekady wzlotów i upadków serwisu. Powyższa grafika przedstawia 10-letnią historię Snapchata, w tym wzrost liczby użytkowników i finansów. Niesamowita jazda Snapchata od start-upu do ogromnego sukcesu jest dobrze udokumentowana, więc skupimy się na kluczowych elementach historii — projektowaniu produktu, rywalizacji z Facebookiem — i przyjrzymy się, jak firma radzi sobie dzisiaj, gdy szum wokół aplikacji nieco zmalał.

Ale najpierw krótka historia…

Snapchat pierwotnie rozpoczął działanie jako projekt o nazwie Picaboo w 2011 roku. Współzałożyciele Evan Spiegel, Bobby Murphy i Reggie Brown, którzy uczęszczali do Stanforda, zaczęli tworzyć aplikację, która mogła wysyłać zdjęcia znikające po pewnym czasie.

Picaboo został przemianowany na Snapchat w 2012 roku i pod koniec tego roku stało się jasne, że startup zmierza w kierunku czegoś wielkiego. Finansowanie serii A w wysokości 13,5 mln USD na początku 2013 roku pomogło napędzać gwałtowny wzrost firmy.

Pozytywny moment: projekt produktu

Jednym z największych atutów Snapchata na przestrzeni lat było innowacyjne projektowanie produktów. Wiele funkcji, które teraz widzimy w każdej aplikacji społecznościowej, pochodzi ze Snapchata. Oto krótki przegląd kluczowej funkcji Snapchata i rozwoju produktu w ciągu ostatniej dekady.

Produkty Snapchata - oś czasu
Produkty Snapchata na osi czasu

Spośród wszystkich wymienionych wyżej cech koncepcja Stories jest prawdopodobnie najważniejszym wkładem w krajobraz cyfrowy. Znikające krótkie filmy rozpoczęły swój żywot jako narzędzie do przesyłania wiadomości, ale ostatecznie zmieniły sposób, w jaki ludzie dzielą się swoim życiem w Internecie. Co więcej, perspektywiczne przejęcie Looksery w 2015 roku pomogło milionom ludzi wprowadzić do rzeczywistości rozszerzonej (AR). AR nadal jest głównym motorem wzrostu Snapchata, ponieważ reklamodawcy korzystają z funkcji soczewek.

Trzeba przyznać Markowi Zuckerbergowi, że wcześnie zdał sobie sprawę z potencjału Snapchata. Kiedy firma miała zaledwie rok, dyrektor generalny Facebooka zaoferował założycielom Snapchata 60 milionów dolarów na zakup firmy. Kiedy odrzucili ofertę, Facebook niemal natychmiast uruchomił aplikację o nazwie Poke, która była niezwykle podobna do oferty Snapchata. Nie przejmuj się, jeśli nie wiesz, czym jest Poke, ponieważ aplikacja spotkała się z chłodnym przyjęciem i została cicho zamknięta w 2014 roku.

Mam nadzieję, że spodoba ci się Poke.
– MARK ZUCKERBERG W E-MAILU DO EVANA SPIEGELA

Dla Snapchata apka Poke była szczęściem w nieszczęściu, ponieważ zwróciła jeszcze większą uwagę na ich rozwijającą się aplikację. Mark Zuckerberg nie skończył jednak próbować ukraść sukcesu firmy. Po zaoferowaniu 3 miliardów dolarów w gotówce na zakup Snapchata (oferta została ponownie odrzucona), Facebook skopiował szereg funkcji ze Snapchata i zintegrował je z Instagramem.

Historie były ogromnym hitem na Instagramie, a Snapchat, który nie mógł jeszcze dorównać skali Instagrama, odniósł wielki sukces. Po aktualizacji Instagrama wzrost zaczął zauważalnie zwalniać.

Snapchat dzisiaj

Snapchat osiągnął dno w 2018 roku po tym, jak akcje spadły poniżej poziomu 5 USD, a wzrost liczby użytkowników utknął w martwym punkcie. Niska sprzedaż produktów Snapchat Spectacles spotkała się z negatywną prasą i zaszkodziła „fajnemu czynnikowi” marki.

Dziś sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej. Aplikacja nadal ma duży udział w rynku wśród młodszej grupy demograficznej i blisko 300 milionów aktywnych użytkowników dziennie. Snapchat był jedną z wielu firm cyfrowych, które skorzystały na pandemii COVID-19 (lub przynajmniej na wzroście konsumpcji treści cyfrowych), a cena akcji poszybowała w górę do nowych maksimów. Innym obiecującym wskaźnikiem jest rosnący średni przychód firmy na użytkownika (ARPU).

Przychody Arpu na użytkownika snapchat

Oczywiście, jak pokazało ostatnie 10 lat, sukces nie jest gwarantowany. TikTok jest nadal znaczącym konkurentem z dużym rozmachem, a gusta mogą szybko się zmieniać w cyfrowym świecie. To powiedziawszy, istnieje pozytywna droga dla Snap Inc.

ARPU Snapchat

źródło: Visual Capiitalist