Chrome będzie usuwał pliki cookies dopiero w 2023 r.

Przeglądarka internetowa Google Chrome całkowicie pozbędzie się plików cookies innych firm nieco później niż pierwotnie zakładano – nastąpi to dopiero w 2023 roku.

Chrome bez cookiesów w 2023 roku

Firma Google zaktualizowała harmonogram realizacji planu usunięcia obsługi wszystkich plików cookie firm trzecich ze swojej oficjalnej przeglądarki Chrome. Ten denerwujący monit o gromadzeniu danych przez strony trzecie z prośbą o „zaakceptowanie” lub „odrzucenie” plików cookies w większości odwiedzanych obecnie witryn internetowych wkrótce będzie już przeszłością.

Ta ogromna zmiana to tylko jedna z ostatnich inicjatyw Google, która ma na celu powiązanie nazwy marki z odrobiną świadomości prywatności – chociaż wszyscy wiedzą, w jaki sposób Google zarabia duże pieniądze: AdSense i usługi reklamowe. A to idzie w parze z faktem, że im więcej Google wykorzystuje śledzenia i gromadzenia danych docelowych odbiorców, tym więcej pieniędzy można zarobić.

To trochę sytuacja typu catch-22, ale dzięki inicjatywie Privacy Sandbox ogłoszonej w 2019 roku Google najwyraźniej próbuje pracować nad nieco mniej inwazyjną równowagą prywatności.

Dzisiaj Google ogłosiło, że do końca 2023 roku możemy oczekiwać, że pliki cookie stron trzecich zostaną całkowicie usunięte z Chrome’a. Mówiąc dokładniej, zostaną one wycofane w ciągu dokładnie trzech miesięcy, „zaczynając w połowie 2023 i kończąc pod koniec 2023 roku”. Pierwotny plan zakładał ich usunięcie na początku 2022 roku.

Powodem takiego przesunięcia jest prawdopodobnie to, że Google chce mieć gotowe pewne „kluczowe technologie” do końca przyszłego roku. Wśród tych kluczowych technologii znajduje się FLoC (chrome://settings/privacySandbox – algorytm, który umożliwia wybór reklam bez udostępniania zachowań użytkowników podczas przeglądania), a także inne interfejsy API oparte na prywatności.

Firma Google udostępniła następujący dwuetapowy plan stopniowego wycofywania plików cookie innych firm w Chromie:

  • Etap 1 (od końca 2022 roku): po zakończeniu testów i uruchomieniu interfejsów API w Chromie ogłoszone zostanie rozpoczęcie etapu 1. Podczas 1. etapu wydawcy i branża reklamowa będą mieli czas na migrację swoich usług. Spodziewamy się, że ten etap potrwa dziewięć miesięcy i będziemy uważnie monitorować przyjęcie i opinie przed przejściem do etapu 2.
  • Etap 2 (od połowy 2023 roku): Chrome wycofa obsługę plików cookie innych firm w ciągu trzech miesięcy – do końca 2023 r.

Minął już ponad rok, odkąd Google zaczął szukać sposobów na ograniczenie danych umożliwiających identyfikację osób, a jednocześnie nadal dostarczać reklamy odpowiednim grupom osób „wystarczająco dużych, aby zachować anonimowość” za pomocą Google Sandbox. Nie możemy się oszukiwać, że wyszukiwanie Google’a kiedykolwiek będzie na tym samym poziomie, co prywatność w ekosystemie Apple’a, jeśli chodzi o przeglądanie i prywatność, ale zdecydowanie zrobiono już kilka kroków we właściwym kierunku.

źródło: iPhoneHacks