Xbox wspiera Miesiąc Świadomości Zdrowia Psychicznego

Wraz z trwającym Miesiącem Świadomości Zdrowia Psychicznego Xbox wspiera działania na rzecz zwiększania świadomości w tym zakresie i potrzeby wzajemnej pomocy.

Xbox

Obecnie, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, wiele osób zmaga się z wyzwaniami, wpływającymi na ich kondycję mentalną. Jednocześnie, fizyczna izolacja, spowodowana pandemią, podniosła znaczenie relacji online z bliskimi. Coraz więcej badań wykazuje¹, iż gaming niesie realne korzyści dla samopoczucia. Pozytywny wpływ gier obserwuje się w łagodzeniu objawów zespołu stresu pourazowego, budowaniu więzi społecznych, czy rozwijaniu empatii oraz redukcji lęku. W ramach Xbox Research Accessibility Community Feedback Program zrealizowano badanie, dotyczące wpływu gier na kondycję psycho-fizyczną. Jego grupę badawczą stanowiły osoby dotknięte różnego rodzaju problemami psychicznymi. 

Jak pokazują wyniki 84 proc. respondentów stwierdziło, że gry miały bardzo pozytywny wpływ na ich zdrowie psychiczne w trakcie pandemii. Równie liczny odsetek wskazał, iż granie znacznie redukowało ich poczucie zagrożenia (82,9 proc.), stresu emocjonalnego (63,5 proc.), bólu fizycznego (38,6 proc.). Aż 54 proc. wskazało, że podczas rozgrywki mają większe poczucie kontroli niż w prawdziwym życiu. Głównym wnioskiem z analizy jest fakt, iż jej uczestnicy wykorzystują gry, by poprawiać jakość swojego życia w różnych jego aspektach.

Co szczególnie istotne w kontekście panującej pandemii: 71,7 proc. respondentów zgodziło się, że gry pomogły im poczuć się mniej odizolowanymi, zwłaszcza w trudnych chwilach. Ten sam odsetek badanych stwierdził, że rozrywka elektroniczna w trakcie lockdownu była ważną częścią ich codziennych aktywności.

Biorąc pod uwagę fakt, że od stycznia do marca br. rozegranych zostało przeszło 11 miliardów sesji multiplayer, a użytkownicy rozesłali 3 mld zaproszeń do wspólnej potyczki, można uznać, że wpływ gier wideo na zdrowie psychiczne ma charakter globalny.

Jednocześnie Xbox dokłada starań, by zapewnić swoim użytkownikom jak najbardziej angażujące doświadczania z gier, umożliwiające odkrywanie nowych światów i fascynujących postaci. Dobrymi przykładami są dwie produkcje: Hellblade: Senua’s Sacrifice i Psychonauts 2. Pierwsza z nich to dzieło zespołu Ninja Theory, druga Double Fine Productions (oba wchodzą w skład Xbox Game Studios). Każda z gier eksploruje tematykę zdrowia psychicznego poprzez swój gameplay.

Xbox wspiera miesiąc zdrowia psychicznego

Hellblade: Senua’s Sacrifice zyskało uznanie krytyków w 2017 roku, głównie za sprawą sposobu przedstawienia schorzeń mentalnych, a zwłaszcza psychozy. To mroczny tytuł fantasy, przedstawiający podróż celtyckiej wojowniczki, Senui, do czeluści piekła. Jednocześnie prezentuje on studium psychozy, na którą cierpi bohaterka. 

Jak mówi Dominic Matthews, szef studia Ninja Theory:
Bardzo ważnym jest dla nas, by zgłębianie tematu chorób psychicznych było poparte wiedzą. Nasz zespół programistów ściśle współpracował z naukowcami i osobami dotkniętymi tego rodzaju przypadłościami, tworząc wyjątkowe partnerstwo. W gronie tym znaleźli się nasi projektanci, artyści, zespół audio oraz neurolodzy i neurobiolodzy, a także osoby, borykające się ze wizjami, wewnętrznymi głosami oraz specyficznymi przekonaniami. Jesteśmy niesamowicie dumni z przyjęcia, jakie spotkało Hellblade. Słysząc fanów, opowiadających o tym jaki wpływ wywarła na nich nasza produkcja – zarówno pod kątem wiedzy o problemach psychicznych, jak i zapewniając im platformę do rozmowy o własnych doświadczeniach – było to dla nas bardzo cenne. Odkrywanie prawdziwego potencjału gier, mającego na celu wsparcie zdrowia psychicznego graczy, stało się częścią misji studia Ninja Theory, przejawiającej się w The Insight Project². Naszą ambicją jest opracowanie potężnego narzędzia, pomagającego zrozumieć i dbać o kondycję psychiczną.

Z kolei Psychonauts 2 opowiada historię bohatera imieniem Razputin “Raz” Aquato, akrobaty i medium, a także nowego członka międzynarodowej organizacji szpiegowskiej znanej jako Psychonauci. Wykorzystując swoje umiejętności parapsychologiczne, Raz jest w stanie wskoczyć (dosłownie) w umysły ludzi, gdzie doświadcza ich perspektywy i walczy z ich wewnętrznymi demonami. Choć główny bohater eksploruje umysły ludzi, doświadczających uzależnień i depresji, gra jest zabawna, kolorowa, a jednocześnie porusza głębsze tematy.

Ponadto, studio Double Fine konsultowało powstawanie gry z zewnętrznymi ekspertami i naukowcami, by zapewnić produkcji wiarygodność.

Pierwszą część Psychonauts oraz Hellblade: Senua’s Sacrifice są dostępne już teraz w usłudze Xbox Game Pass. W jej bibliotece aktualnie znaleźć można również inne tytuły zgłębiające tematykę kondycji psychicznej. Wśród nich warto zwrócić uwagę na Sea of Solitude. Ta przygodówka zabiera użytkowników w rejs „po samotności i lękach” głównej bohaterki, imieniem Kay. Fabuła opiera się na wypłynięciu w przepiękny i ewoluujący świat, w którym nic nie jest takie, jakim się wydaje. Przedstawiona rzeczywistość oddaje stany emocjonalne dziewczynki. W trakcie rozgrywki napotykamy fantastyczne stworzenia i potwory, ich historie i związane z nimi wyzwania do rozwiązania. Bohaterka przemierza zalane miasto łódką, pieszo lub nawet wpław. Pod powierzchnią wody znajdują się skrywane sekrety, będące metaforą odczuć Kay. W tej nietypowej walce ciemności i światła, dobra i zła, gracze odkrywają, co naprawdę znaczy być człowiekiem. Sea of Solitude jest dostępne dzięki EA Play w wariantach Game Pass Ultimate i Game Pass na PC.

Inną intrygującą produkcją z biblioteki XGP jest Celeste. Celem gry jest doprowadzenie głównej bohaterki, Madeline, na szczyt tytułowej góry, pomagając jej przy tym przezwyciężyć wewnętrzne demony. Na uwagę zasługuje, dający do myślenia, wątek zdrowia psychicznego oraz poziom trudności gry. 

Zaangażowanie Xbox wykracza jednak daleko poza sferę gier. Na terenie USA marka współpracuje z organizacją Crisis Text Line³, oferując swoim użytkownikom kontakt ze specjalistami od zdrowia psychicznego. Każdego miesiąca zespół Xbox kieruje użytkowników konsol oraz swoich pracowników do tej organizacji non-profit, zapewniającej bezpłatne wsparcie tekstowe 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. W efekcie łączy potrzebujących z siecią obejmującą 27 000 przeszkolonych wolontariuszy. Nowojorska organizacja pomaga także tworzyć indywidualnie dostosowane plany bezpieczeństwa i scenariusze deeskalacyjne w sytuacjach kryzysowych i stresogennych, dostępne poprzez platformę SMS. 

¹ Study: Video games can help Veterans recover from mental health challenges (va.gov), dostęp 11.05.21 r.
² Wspólny projekt studia Ninja Theory i Uniwersytetu Cambridge, łączący technologię, projektowanie gier i neurobiologię kliniczną. Jego celem jest opracowanie strategii łagodzącej cierpienie psychiczne.
³  Crisis Text Line – Globalna organizacja non-profit oferująca bezpłatne usługi SMS-owe, dotyczące zdrowia psychicznego poprzez poufną interwencję kryzysową.

źródło: Xbox Polska