Słuchawki i wearables w 2020 roku na świecie

Canalys: Słuchawki bezprzewodowe (TWS) i urządzenia typu wearables stały się kluczowymi urządzeniami towarzyszącymi smartfonom w czwartym kwartale 2020 r.

Według najnowszych szacunków firmy Canalys, inteligentne osobiste urządzenia audio i naręczne to dwa segmenty konsumenckie IoT, które przetrwały próbę roku 2020, aby osiągnąć nowe rekordy. Inteligentne osobiste urządzenia audio wzrosły o 20% w 2020 roku, osiągając 432 miliony sprzedanych sztuk, podczas gdy naręczne urządzenia do noszenia wzrosły o 10%, osiągając 185 milionów sprzedanych sztuk. Oba segmenty nadal były strategicznymi zwycięzcami, gdy kraje wyłoniły się z rozszerzonej walki z COVID-19, w której ludzie stali się bardziej świadomi zdrowia i aktywności na świeżym powietrzu. Napędzane silnym popytem konsumenckim i zmianą strategii ekosystemów dostawców, bezprzewodowe słuchawki TWS (True Wireless Speakers) i zegarki na rękę, w tym zegarki podstawowe i inteligentne, wyróżniały się jako dominujące kategorie zajmujące ponad połowę dostaw ich poszczególnych segmentów.

W czasie pandemii sprzedawcy osobistego sprzętu audio, w tym lokalni producenci i światowi giganci, szybko zareagowali, aby zaspokoić rosnący popyt, obniżając średnie ceny sprzedaży. „Ze względu na niską barierę wejścia na rynek, szczególnie w przypadku urządzeń TWS, gdzie dojrzały łańcuch dostaw skutkował lepszymi urządzeniami w niższych cenach, ogromne dostawy zalały rynek w krótkim czasie” – powiedziała Cynthia Chen, analityk Canalys Research. „Dostawcy o ugruntowanej pozycji, od tradycyjnych odtwarzaczy audio po dostawców urządzeń inteligentnych, takich jak Apple, Samsung i Xiaomi, odnotowali silny wzrost w 2020 roku, ale muszą stawić czoła coraz większym wyzwaniom, starając się różnicować w coraz bardziej jednorodnej przestrzeni audio.”

Z drugiej strony, rynek wearables zaczął się znacznie zmieniać w kierunku zegarków pod koniec 2020 roku.

„Podstawowe opaski inteligentne spadły o 27% w czwartym kwartale 2020 roku, ponieważ rynek zdominowany przez Xiaomi nie działał. Jednak spadek ten został zrównoważony przez wzrost liczby zegarków podstawowych i inteligentnych, do punktu, w którym ogólny rynek pozostał na niezmienionym poziomie w czwartym kwartale” – powiedział kierownik ds. Badań w Canalys, Jason Low. „W przeciwieństwie do smartwatchów, podstawowa kategoria zegarków, czyli zegarki z prymitywnymi systemami operacyjnymi czasu rzeczywistego bez obsługi aplikacji innych firm, posłużyła sprzedawcom jako nowe narzędzie do odkrywania możliwości w kategorii zegarków naręcznych. Dostawcy tacy jak Xiaomi, Realme i Huami rozwijają się na całym świecie i oczekuje się, że będą szeroko wykorzystywać tę kategorię”.

Sprzedaż słuchawek TWS i naręcznych wearables w 2019 i 2020 roku

Inteligentne opaski są postrzegane jako kolejny nisko zawieszony owoc po inteligentnych osobistych urządzeniach audio przez dostawców, którzy chcą odgrywać rolę w konsumenckim ekosystemie IoT. „Wearables naręczne dają więcej miejsca na innowacje w porównaniu z bezprzewodowymi słuchawkami. Wyzwanie polega na stworzeniu atrakcyjnego urządzenia do noszenia z solidnym wsparciem funkcji i usług związanych ze zdrowiem i kondycją. Wymaga to od dostawców długoterminowej strategii dotyczącej analizy zdrowia i kondycji, która jest często zaniedbywana przez nowych graczy. Sprzedawcy powinni postrzegać to jako długoterminową podróż, podczas której mogą dążyć do rozwiązania rzeczywistych problemów użytkowników związanych ze zdrowiem, zwłaszcza gdy nowe czujniki umożliwiają śledzenie danych biometrycznych, takich jak ciśnienie krwi, a nawet poziom glukozy” – dodał Low.

Kwartalna sprzedaż Sprzedaż słuchawek TWS i smartwatchów w 2019 i 2020 roku

Biorąc pod uwagę ograniczenia łańcucha dostaw wynikające z niedoborów komponentów, Canalys skorygował swoje prognozy na 2021 rok i obecnie oczekuje, że rynek inteligentnych słuchawek wzrośnie o 15,6% do 500 milionów sztuk, a inteligentne urządzenia naręczne wzrosną o 10,2% do 204 milionów sztuk.

źródło: Canalys