Międzynarodowy Dzień Teatru: YouTube Dni Kultury – wyjątkowy weekend w sieci

Już dziś rozpoczyna się druga edycja festiwalu online – YouTube Dni Kultury, przygotowanego z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

YouTube Dni Kultury - 26-28 marca 2021 r. (Międzynarodowy Dzień Teatru)

Dzięki współpracy z ponad 30 teatrami, grupami teatralnymi i twórcami, internauci po raz kolejny przez trzy dni będą mogli oglądać premiery i archiwalne przedstawienia, operę, spektakle muzyczne, miniatury choreograficzne, a także materiały zza kulis i wyjątkowe wywiady. Wszystkie treści będą dostępne za darmo na oficjalnych kanałach teatrów i twórców na YouTube. Pełny program festiwalu dostępny jest na stronie www.youtubednikultury.pl. Festiwal online YouTube Dni Kultury potrwa od 26 do 28 marca. W ramach wydarzenia swoje treści udostępni ponad 30 teatrów, grup teatralnych i twórców, w tym. Ponadto, internauci znajdą specjalne materiały na kanałach YouTube Karola Paciorka, Pauliny Mikuły, a także Tomasza Raczka. 

W programie tegorocznego wydarzenia YouTube Dni Kultury widzowie będą mogli obejrzeć propozycje aż 29 teatrów i grup teatralnych z całej Polski. Na wirtualnej scenie zagości różnorodność tematyki, stylu i formy. Będzie zarówno poważnie jak i śmiesznie, nostalgicznie oraz nowatorsko. Spektakle przedstawią wiele niesamowitych historii, sylwetki wybitnych ludzi, zmuszą do refleksji, ale i pozwolą odetchnąć od codzienności. Emocje do domów wprowadzą zarówno znani aktorzy polskich scen, jak i amatorzy.

Jedną z propozycji jest przedstawienie „Tisza be-Aw” nagrodzonego niedawno Paszportem POLITYKI Teatru 21. Inspirowany tytułowym świętem performans przywołuje pamięć ofiar nazistowskiej akcji T4, będącej “eliminacją życia niewartego życia”. Osobiste doświadczenia aktorów, ponure dzieje XX wieku i święto Tisza be-Aw łączą się w jednym miejscu. W spektaklu „Dziewczynka z za/ przyszłość boli tylko raz”, prezentowanym przez Teatr Nowy w Poznaniu, grupa młodych bohaterów próbuje zaradzić zagrożeniom współczesności. Czy będą w stanie współpracować mimo dzielących ich różnic ponad podziałami, wynikającymi z kwestii rasy, wyznania, urodzenia, sytuacji ekonomicznej? 

Kolejną pozycją, która dotyka kilku najbardziej aktualnych problemów współczesności: wykluczenia, samotności, potrzeby akceptacji oraz wielkiego tematu nietolerancji i przemocy z niej wynikającej, jest sztuka „Bierki” powstała na podstawie powieści Marcina Szczygielskiego i zrealizowana przez Teatr im. Stefana Jaracza w Olsztynie.Opowieść snuje się wokół relacji  dwojga głównych bohaterów – nastolatka i czterdziestoletniej  kobiety – do głosu dochodzi każda ze stron, a wzruszenie i przejęcie dotyczy zarówno widzów nastoletnich jak i dorosłych. 

Spektaklem, który niewątpliwie uruchomi wyobraźnię dorosłego odbiorcy, jest Calineczka dla dorosłych. Dla zespołu Teatru Montownia przygody małej, bezbronnej dziewczynki stanowią inspirujący punkt wyjścia do opowiedzenia alternatywnej wersji historii Calineczki, czyli spektaklu o tym, co baśń Andersena skrzętnie w sobie ukrywa. 

Teatr PAPAHEMA postanowił wziąć na warsztat postać Marii Skłodowskiej-Curie, która podobnie jak inne ikony popkultury – Madonna, Marilyn Monroe, Superman – kształtuje zbiorową wyobraźnię. Spektakl „Skłodowska. Radium Girl” przewrotnie używa figury Marii, by poruszyć kwestie szeroko rozumianej wolności, respektowania praw kobiet, przekraczania własnych granic, naruszania prywatności osób publicznych, przerostu ego i ambicji, a także tendencji do zamykania ludzkiego życia w banalnych formułach. 

Wśród udostępnianych sztuk znajdzie się również propozycja Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie. W spektaklu „Wałęsa w Kolonos” na scenie spotyka się ok. 40 osób: Jerzy Stuhr, ekipa aktorska znana widzom Teatru Łaźnia Nowa z występu w „Konformiście 2029”, aktorzy-amatorzy w roli antycznego chóru, świadkowie historii, politycy. Twórcy snują wielonarracyjną opowieść na kanwie starożytnej tragedii „Edyp w Kolonos”. Interesuje ich archetyp przywódcy, figura lidera, którą odnajdują i w postaci mitologicznej, i w tej współczesnej, stojącej na rozstajach życia politycznego. Jerzego Stuhra zobaczymy także w polskiej klasyce – sztuce „Na czworakach”, której nagranie Teatr Polonia postanowił na dłużej udostępnić internautom. 

W programie festiwalu YouTube Dni Kultury nie zabraknie też materiałów, w których muzyka odegra jedną z głównych ról. Wszystkim melomanom z pewnością  spodoba się propozycja Opery Wrocławskiej, która udostępni widzom „Straszny dwór” Stanisława Moniuszki. Spektakl uchodzi za najbardziej patriotyczne polskie dzieło operowe, a pokazywana realizacja, pod dyrekcją Michała Klauzy, transmitowana była na żywo 11 listopada ur., w dniu 102. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. 

Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprezentuje nowy odcinek vloga operowego – „Operowym głosem”, z którego internauci dowiedzą się więcej o 10 najczęściej grywanych operach na świecie – najbardziej znanych ariach, najciekawszych historiach i najbardziej skrajnych emocjach. Muzyce najczęściej towarzyszy taniec, dlatego Teatr Wielki – Opera Narodowa pokaże również „Kreacje 13” – 7 wyjątkowych miniatur choreograficznych przygotowanych w całości przez tancerzy Polskiego Baletu Narodowego. 

Teatr Wielki w Łodzi zaprosi na kolejny odcinek „Mistrzowie i ich uczniowie”, którego gościem będzie Piotr Miciński, wybitny polski artysta oraz pedagog wokalny, współpracujący z Teatrem Wielkim w Łodzi prawie 20 lat. To doskonała okazja, aby posłuchać wspomnień, anegdot i licznych refleksji związanych zarówno z pracą artystyczną, jak i pedagogiczną. 

Na festiwalu będzie można także obejrzeć fantazję online o premierze, która się nie odbyła, czyli „Fantazja o Ludwiczku” z chórem końcowym do słów „Ody do radości” Friedricha von Schillera, przygotowaną przez Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Polskie szlagiery filmowe i kabaretowe przypomni Studio Buffo w drugiej części spektaklu muzycznego „Tyle miłości”, które dodatkowo połączy z rozmową ze Stefanią Grodzieńską. Widzowie będą mieli również okazję zobaczyć spektakl „ZŁOTA SKAŁA. Opowieść o Robercie Brylewskim” z repertuaru STUDIO teatrgaleria. Przedstawienie reżyseruje Grzegorz Laszuk – powieść o ojcu chrzestnym polskiego punk rocka staje się dla Laszuka okazją do postawienia elementarnych pytań o własne życiowe wybory. W spektaklu przypominane są najważniejsze piosenki Brylewskiego, a na scenie pojawiają się muzycy współczesnej warszawskiej alternatywy, dowodzeni przez Bartka Tycińskiego, współtwórcę słynnych Mitch & Mitch. Łódzka Grupa Teatralna Start, działająca przy łódzkiej Fundacji Via Culturae, udostępni multimedialny monodram muzyczny „Mój  jazz”. Jego treść osnuta jest na wspomnieniach Andrzeja Wojciechowskiego, który opowiada o początkach pierwszego w Polsce zespołu jazzowego Melomani.

W tym gronie nie mogło też zabraknąć Teatru Muzycznego Roma. Na 17 kwietnia zaplanowano premierę najnowszej produkcji – „Waitress”. Kto zagra główne role? Kogo zobaczymy i usłyszymy na deskach Teatru Muzycznego ROMA? Wszystko to w materiale Prosto zza kulis! Poznaj obsadę musicalu „Waitress”!

Dla miłośników komedii i form rozrywkowych Teatr Capitol przygotował spektakl „Wykrywacz kłamstw”, w którym okazuje się, że zarówno kłamstwo, jak i chęć odkrycia prawdy mogą być upojnym narkotykiem zmieniającym się w truciznę. Nie zabraknie też realizacji komedii Aleksandra Fredry „Śluby panieńskie”. Aktorzy Teatru Małego w Tychach w trakcie przedstawienia online „Magnetyzm w sieci” odkryją na nowo piękno fredrowskiego języka i misternie utkaną intrygę. Mumio w spektaklu „Welcome Home Boys”, w niezwykły sposób połączą teatr i kino. Tytułowi boys ruszą w niezwykłą podróż, która obfitować będzie w rozliczne przygody, spotkania i nieoczekiwane zwroty akcji. 

Klub Komediowy przedstawi trzeci odcinek serii „Fabularny przewodnik po…”, nawiązującej do absurdalnego, kawiarnianego kabaretu literackiego przepełnionego skeczem, monologiem scenicznym i piosenką. Z kolei Grupa AD HOCzapewni „Wieczór Komedii Improwizowanej ONLINE”, składający się z kilkunastu skeczy i piosenek tworzonych na żywo, bez scenariusza, w oparciu o sugestie publiczności i nieograniczoną wyobraźnię improwizatorów. Aby zobaczyć teatr od kulis – jego zakamarki, gdzie zwykle widownia nie ma wstępu, ale też cały trudny i fascynujący proces powstawania spektaklu warto obejrzeć materiał przygotowany przez artystów Teatru Syrena – pełnometrażową komedię kryminalną „Hallo Syrena, czyli premiera się odbędzie”

Warto też zwrócić uwagę na propozycję Teatru im. Stefana Żeromskiego w Kielcach – opowieść o tym, jak współczesna forma kapitalizmu zawłaszcza naszą rzeczywistość. „≈[prawie równo]” jest zabawnym i jednocześnie nieco brutalnym spektaklem. Twórcy zapewniają publiczności maksimum rozrywki i wykorzystują elementy popkultury, jakich nie było jeszcze w polskim teatrze.

Ponadto Teatr Powszechny im. J. Kochanowskiego w Radomiu zaprezentuje w nowym świetle – nie lekkim i komediowym, ale poważnym – sceny z dramatu „Don Juan” przygotowane przez reżysera Jose Iglesiasa. Teatr Dziewiątka pokaże spektakl „Wyspa Chudych”, opowiadający historię polskich dzieci, które w czasie II wojny światowej znalazły się w obozie na ulicy Przemysłowej w Łodzi. Teatr Ucieczkowy w przedstawieniu „Napromieniowany Raj” zabierze widzów w miejsca nieoczywiste i niezwykłe, tak, aby skrupulatnie, a zarazem z artystyczną wolnością opowiedzieć historię wydobywania uranu w tajnych kopalniach na terenie Kowar. Kolejna propozycja to „NITKA”, projekt Grupy Teatralnej PINGWINY (działającej w Centrum Kultury i Sztuki im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Sierpcu), która pokaże dorastanie z punktu widzenia młodzieży, ich oczami – moment bycia już nie dziećmi, a jeszcze nie dorosłymi. 

W nostalgiczną podróż zabierze nas Teatr na Ostrowie we Wrocławiu, który zaprezentuje przedstawienie Tytus, Romek i A’Tomek – Misja Uczłowieczanie”. To adaptacja kultowej serii komiksów Papcia Chmiela – Henryka Jerzego Chmielewskiego. Spektakl opowiada o narodzinach Tytusa – małpy zrodzonej z plamy tuszu w pracowni artysty.

I na koniec, Teatr Współczesny zaprasza na “Szelmostwa Lisa Witalisa” – eksperyment teatralny w trybie zdalnym, który powstał na początku pandemii. W projekt zaangażowany był niemal cały zespół aktorski teatru. 

Teatr, scena, warsztat – rozmowy na YouTube

Internauci będą mogli również obejrzeć kilka dodatkowych materiałów przygotowanych specjalnie z okazji festiwalu YouTube Dni Kultury. Wśród nich znajdziemy wywiady Tomasza Raczka na jego kanale na YouTube z artystami i ludźmi teatru: 

  • Wojciechem Malajkatem, aktorem teatralnym i filmowym, rektorem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza, którego widzowie mogą obejrzeć w spektaklu „Pan Jowialski”, zrealizowanym przez Teatr Polonia

Gdy dowiedziałem się, że kolejny festiwal YouTube Dni Kultury wypada w czasie, kiedy obchodzimy Międzynarodowy Dzień Teatru, wiedziałem, że muszę znaleźć się w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, mojej alma mater. To tutaj podpatrywałem aktorów, jak oni się tworzą, z ludzi utalentowanych, stają się profesjonalnymi aktorami i aktorkami. Sposób kształcenia młodych adeptów aktorstwa w wyższych uczelniach stał się w ostatnich dniach gorącym i bolesnym tematem. W rozmowie z Wojciechem Malajkatem, rektorem warszawskiej Akademii Filmowej, zapytałem go wprost i bez znieczulenia: jak to się dzisiaj robi w kierowanej przez niego uczelni? – mówi Tomasz Raczek.

  • Justyną Sobczyk, reżyserką, pedagożką, założycielką Teatru 21, i wraz z nim zdobywczynią tegorocznego Paszportu POLITYKI w kategorii Teatr;

Teatr, w którym wszyscy aktorzy mają dodatkowy 21 chromosom, czyniący z nich osoby z Downem, musi mieć nazwę – TEATR 21. Jego założycielka i reżyserka, Justyna Sobczyk, niedawno odebrała razem z nim Paszport POLITYKI. W wywiadzie, który z nią przeprowadziłem, podpowiedziała mi jak ze słabości uczynić siłę, a ja dzielę się tą wiedzą z widzami YouTuba – dodaje Raczek.

  • twórcami spektaklu „Bierki”: Zbigniewem Brzozą, reżyserem i dyrektorem Teatru im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Olgą Borys, aktorką i odtwórczynią głównej roli w przedstawieniu oraz Marcinem Szczygielskim, pisarzem, dziennikarzem i grafikiem oraz autorem powieści „Bierki”.

W czasie gdy kina, teatry i sale koncertowe zostały ponownie zamknięte, widzowie będą mogli obejrzeć w internecie wiele spektakli teatralnych. Wśród nich “BIERKI” – sztukę, która powstała na podstawie bestsellerowej książki Marcina Szczygielskiego opowiadającej o nierówności w polskich szkołach i o zaklętym kręgu przestraszonych obecnością osób LGBT wśród uczniów i… nauczycieli. Zwołałem naradę twórców niezwykłej inscenizacji w olsztyńskim teatrze: autora, reżysera i grającej główną rolę aktorki, a widzowie YouTuba będą jej świadkami. Korzystajcie! Oglądajcie spektakle na YouTube! Kochajcie teatr! – Tomasz Raczek

Z kolei z Tomaszem Raczkiem – krytykiem filmowym, teatrologiem, youtuberem, a ostatnio Mistrzem Mowy Polskiej, porozmawiał Karol Paciorek na swoim kanale Imponderabilia.  W rozmowie Tomasz Raczek przypomina między innymi najciekawsze historie związane ze spektaklami teatralnymi i pokazami filmowymi.

Paulina Mikuła, autorka kanału Mówiąc Inaczej, w swoim najnowszym filmie podzieliła się sposobami na to, jak mieć piękną dykcję. Co więcej, do nagrania zaprosiła gości, znanych aktorów – Zosię Zborowską-Wronę oraz Rafała Rutkowskiego, którzy opowiedzieli o swojej drodze do pięknego i wyraźnego wysławiania się. Nagranie materiału odbyło się na scenie Och Teatru, w dniu, w którym gdyby nie restrykcje i ponowne zamknięcie instytucji kultury z powodu pandemii, aktorzy zagraliby dla publiczności spektakl “Mayday”. 

Pełny program wydarzenia YouTube Dni Kultury oraz informacje o wszystkich spektaklach i materiałach znaleźć można na stronie www.youtubednikultury.pl.

Większość materiałów będzie dostępna przez 48 godzin od premiery. Spektakle instytucji, które otrzymały dofinansowanie w ramach programu grantowego widzowie będą mogli oglądać przez 7 dni od premiery. 

Patronami honorowymi wydarzenia są: Narodowe Centrum Kultury, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego i Cyfrowa Polska, a także portal e-teatr.

źródło: YouTube Polska