Naukowcy odkrywają tajemnice najstarszego „komputera” świata

Naukowcy wykorzystali modelowanie komputerowe do odtworzenia złożonego systemu przekładni Mechanizmu z Antykithiry, określanego mianem najstarszego „komputera” na świecie.

Odtworzony przez naukowców Mechanizm z Antykithiry w modelowaniu 3D

Urządzenie liczące 2000 lat, często określane jako najstarszy „komputer” świata, zostało odtworzone przez naukowców próbujących zrozumieć to, jak on działał. Mechanizm z Antykithiry (Antikythera Mechanism) zaskoczył ekspertów, odkąd został znaleziony na wraku statku z czasów rzymskich w Grecji w 1901 roku. Uważa się, że urządzenie starożytnej ze Grecji było używane do przewidywania zaćmień i innych wydarzeń astronomicznych. Ale tylko jedna trzecia urządzenia przetrwała do dzisiejszych czasów, pozostawiając naukowców z zagdaką na temat tego do czego służyło, jak działało i jak wyglądało?

Tył mechanizmu został odtworzony już we wcześniejszych badaniach, ale natura złożonego układu zębatego z przodu pozostała tajemnicą. Naukowcy z University College London (UCL) uważają, że w końcu rozwiązali zagadkę, korzystając z komputerowego modelowania 3D. Odtworzyli cały przedni panel i mają teraz nadzieję zbudować pełnowymiarową replikę urządzenia z Antikythery przy użyciu nowoczesnych materiałów.

Ocalała tylko jedna trzecia urządzenia, składającego się z ponad 80 fragmentów. W piątek artykuł opublikowany w Scientific Reports ujawnił nowy panel systemu przekładni, który pokazywał jego drobne szczegóły i złożone części.

Słońce, Księżyc i planety ukazują się w imponującym stylu greckiego blasku – powiedział główny autor artykułu, profesor Tony Freeth. To pierwszy model, który jest zgodny ze wszystkimi fizycznymi dowodami i pasuje do opisów w inskrypcjach naukowych wyrytych na samym mechanizmie – dodał.

Uważa się, że mechanizm Antykithiry jest najstarszym komputerem na świecie

Mechanizm został opisany jako kalkulator astronomiczny, a także pierwszy na świecie komputer analogowy. Wykonany jest z brązu i zawiera dziesiątki kół zębatych. Tylny panel zawiera opis wyświetlacza kosmosu, który pokazuje ruch pięciu planet, które były znane ówczesnym ludziom w czasach budowy urządzenia.

Mechanizm Antykithiry - opis elementów na urządzeniu
Napisy na mechanizmie z Antykithiry. (a) PRZEDNIA POKRYWA: Cykle planet 9,12, obramowane formą z Fragmentu 3. PŁYTA PRZEDNIA: Parapegma 1,2,25, powyżej i poniżej wyświetlacza kosmosu, indeksowana do tarczy zodiaku. TYLNA TABLICA: Nazwy miesięcy w kalendarzu Metonic 4,8. Charakterystyka Eclipse, okrągły kalendarz Metonic i tarcze przewidywania Saros Eclipse 7,8 – indeksowane do tego ostatniego. Glify Eclipse indeksowane do Saros Dial 8. TYLNA PŁYTA: Instrukcja obsługi, w tym opis Kosmosu 9,13 , Struktura kalendarza 8 i Cykle Księżyc-Słońce 1,2. (b) Napis na przedniej okładce (FCI): kompozytowy RTG z fragmentów G, 26 i 29 oraz innych małych fragmentów 9,12. FCI opisuje cykle synodyczne planet i jest podzielone na regiony dla każdej planety w CCO. Liczby ΨΞΒ (462) w sekcji Wenus i ΨMΒ (442) w sekcji Saturn są podświetlone 12. (c) Napis na tylnej okładce (BCI) 13: kompozytowe RTG z fragmentów A i B. Instrukcja użytkownika: w górnej części znajduje się opis przedniego wyświetlacza Cosmos 9 z planetami w CCO; na czerwono są nazwy planet oraz słowo KOΣMOY – „Kosmos”.

Ale tylko 82 fragmenty – stanowiące około jednej trzeciej urządzenia – przetrwały, co oznaczało, że naukowcy musieli poskładać cały obraz za pomocą danych rentgenowskich i starożytnej greckiej metody matematycznej.

źródło: BBC | Scientific Reports