Szacunkowe wydatki na gry i aplikacje mobilne w sklepach App Store i Google Play przekroczyły w 2020 roku aż 110 miliardów dolarów.
W obliczu zarzutów antymonopolowych i gniewu (niektórych) twórców aplikacji, firma Apple w listopadzie 2020 roku wręczyła kolejną gałązkę oliwną dla swojej społeczności programistów, wprowadzając program App Store Small Business Program. W efekcie gigant obniżył prowizję z 30 do 15 procent w sklepie App Store dla programistów zarabiających mniej niż 1 milion dolarów rocznie.
Od czasu uruchomienia sklepu App Store w 2008 roku Apple odnotowało 30-procentowy spadek ze sprzedaży aplikacji, zakupów treści cyfrowych w aplikacjach i subskrypcji dokonywanych za pośrednictwem aplikacji na iOS-a (ten ostatni spadł do 15 proc. już po pierwszym roku), co spowodowało, że wiele osób skupiło się na konkurencyjnych usługach.
Chociaż decyzja Apple’a o obniżeniu prowizji dla mniejszych programistów o połowę wydaje się dużym ustępstwem, dane sugerują, że programiści kwalifikujący się do programu stanowią tylko niewielki ułamek przychodów ze sklepu App Store.
Poniższy wykres wyjaśnia, dlaczego Apple tak bardzo walczy, aby chronić swój kawałek tortu ze sklepu z aplikacjami. Według szacunków firmy SensorTower, zajmującej się analizą aplikacji, przychody ze sklepu App Store wyniosły w zeszłym roku ponad 70 miliardów dolarów. Zakładając, że większość tej sumy kwalifikuje się do prowizji Apple’a, która tylko w zeszłym roku wyniosła około 20 miliardów dolarów przychodów, to jest to dla Apple’a niemałą zmianą.
Sprawdź także, jak wygladała ogólna liczba pobrań aplikacji mobilnych ze sklepów App Store i Google Play w 2019 i 2020 roku:
źródło: Statista | SensorTower