Obecnie mamy tak ogromny wybór streamingowych serwisów z filmami i serialami, że trudno się zdecydować na tylko jedną subskrypcję.
Ludowa mądrość mówi, że konkurencja jest zazwyczaj dobra dla klientów, ponieważ powstrzymuje firmy przed podnoszeniem cen i zachęca je do ulepszania swoich produktów. Jednak może istnieć przesyt konkurencyjności, zwłaszcza gdy w grę wchodzą materiały na wyłączność. Jak to wygląda na rynku usług streamingowych, który rozrasta się od potężnych gigantów (takich jak Netflix, Prime Video czy HBO) po niszowe serwisy VOD oferujące nigdzie indziej dostępne filmy i seriale?
Wyobraź sobie targ spożywczy, który oferuje niesamowity bon za 20 zł, w ramach którego masz dostęp do wszystkiego, od pizzy po makaron, hamburgery, steki, sushi i wiele opcji deserowych. Nie ma konkurencji między poszczególnymi kabinami, ale masz pełny brzuch i jesteś szczęśliwy. Teraz wyobraź sobie, że każda budka kosztuje 12,99 zł za nieograniczony dostęp do własnych ofert, ale nic więcej. „Pizza to wszystko, co możesz zjeść” za 12,99 zł brzmi dobrze, ale co jeśli chcesz zacząć od małej porcji makaronu? Potem musiałbyś wydać kolejne 12,99 zł i prawdopodobnie kolejne 5 zł na jakieś lody. Konkurencja podniosła cenę twojej kolacji.
To samo dzieje się obecnie na rynku strumieniowego przesyłania wideo (serwisów VOD), gdzie Netflix był kiedyś najlepszym rozwiązaniem, jakie kiedykolwiek dostaliśmy w formie bufetu typu „jesz wszystko, co możesz”. W ciągu ostatnich dwóch lat krajobraz na rynku przesyłania strumieniowego stał się coraz bardziej fragmentaryczny, a prawie każdy konglomerat medialny oferuje teraz własną usługę streamingową z wyłącznym dostępem do (przynajmniej części) odpowiedniej biblioteki treści.
Discovery stało się najnowszym gigantem medialnym, który uruchomił w własną usługę VOD – Discovery Plus. Znajduje się w nim obszerny katalog reality show i filmów dokumentalnych firmy. W Polsce można korzystać z treści serwisu od początku grudnia za pośrednictwem platformy Player.
Podczas gdy przemysł muzyczny w dużej mierze odszedł od wydawania muzyki wyłącznie na jednej platformie streamingowej, wydaje się, że branża telewizyjno-filmowa zmierza w przeciwnym kierunku. Ponieważ Disney, AT&T i Comcast konkurują teraz z Netflixem (i ViacomCBS wkrótce), krajobraz strumieniowego przesyłania wideo jest bardziej rozdrobniony niż kiedykolwiek, a konsumenci stają przed trudnym wyborem: które usługi subskrybować?
Historia powstawania popularnych serwisów VOD (2007-2020):
Netflix | połowa 2007 r. |
Prime Video | 4 września 2008 r. |
hulu | 17 listopada 2010 r. |
ESPN+ | 12 kwietnia 2018 r. |
Apple TV+ | 1 listopada 2019 r. |
Disney+ | 11 listopada 2019 r. |
HBO Max | 27 maja 2020 r. |
Peacock | 15 lipca 2020 r. |
Discovery+ | grudzień 2020 r. |
źródło: Statista