20 lat sprzedaży konsol Nintendo

Zobacz na jednej infografice, jak sprzedawały się konsole Nintendo – które urządzenia były sukcesem, a które porażką?

Infografika: 20 lat sprzedaży konsol firmy Nintendo

Niewiele konsol wnika do mainstreamu na tyle głęboko, aby była używana zarówno przez dzieci jak i rodziców. Jeszcze mniej łączy się jako kompletny pakiet, który łączy ideologie i pomysły techniczne poprzednich generacji, taki jak na przykład Nintendo Switch. Infografika przygotowana przez serwis Visual Capitalist przedstawia historię sukcesu sprzedaży Nintendo Switch wraz z ponad 20-letnią sprzedażą konsol firmy Nintendo.

Nintendo ma długą i bogatą historię w branży gier – ale od czasu wydania oryginalnego Game Boya w 1989 roku firma preferowała dwutorowe podejście do swoich konsol do gier: wydawano zarówno przenośną konsolę podręczną, jak i konsolę domową, którą podłącza się do telewizora. Game Boy i SNES (1990) były pierwszą iteracją tej strategii i osiągnęły łącznie ponad 160 milionów sprzedanych egzemplarzy, tworząc legendarne serie gier z czczonymi sequelami, takimi jak Super Mario World i The Legend of Zelda: A Link to the Past.

Warianty Game Boya, takie jak Game Boy Pocket (1996) i Game Boy Color (1998), wydłużyły żywotność handhelda na tyle, aby towarzyszyć innej konsoli domowej – Nintendo 64 pojawiło się w 1996 roku i sprzedało się w 32,93 mln jednostek.

Sukcesy takiej strategii dowiodły, że gracze będą wspierać dwie osobne konsole Nintendo na rynku, a Nintendo podtrzymuje tę strategię przez kolejne pokolenia.

Następna generacja, składająca się z Game Boy Advance (2001) i Nintendo GameCube (2001), odnotowała nieco niższe wyniki sprzedaży, ale konkurowała z debiutem gier Microsoft z oryginalnym Xboxem (2001) i niesamowicie popularną konsolą Playstation 2 firmy Sony (2000).

Podczas gdy GameCube sprzedano łącznie w 21,7 mln sztuk, a oryginalny Xbox około 24 mln sztuk, Playstation 2 zdominowało tę generację i nadal jest najlepiej sprzedającą się konsolą do gier wideo wszech czasów ze 157 mln sprzedanych sztuk.

Sukces sprzedaży Wii i Nintendo DS

Podczas gdy Sony i Microsoft wprowadziły renderowanie HD i wyższą wierność graficzną w swoich konsolach następnej generacji, Nintendo skupiło się na sposobie grania w gry, a nie na samej mocy. Doprowadziło to do wydania Nintendo DS (2004), która dodała drugi ekran dotykowy dla programistów do tworzenia gier, oraz Nintendo Wii (2006), która była pionierem kontroli ruchu i ułatwień dostępu dzięki prostszemu kontrolerowi Wii Remote. Zarówno Nintendo DS, jak i Nintendo Wii odniosły ogromny sukces, dominując swoje pokolenie z ponad 255 mln łącznie sprzedanych konsol.

W tym samym czasie Sony próbowało odtworzyć strategię Nintendo za pomocą własnych konsol przenośnych, PSP (2004) i PS Vita (2011) – i chociaż sprzedało odpowiednio 80 mln sztuk i ~10-15 mln sztuk, Sony ostatecznie porzuciło rynek konsol przenośnych.

Sprzedaż konsol Nintendo do 30 września 2020 roku:

konsolarok wydaniasprzedaż 
(do 30 wrz 2020)
NES198361,91 mln
Game Boy1989118,69 mln
SNES199049,1 mln
Nintendo 64199632,93 mln
Game Boy Advance200181,51 mln
Nintendo GameCube200121,74 mln
Nintendo DS2004154,02 mln
Nintendo Wii2006101,63 mln
Nintendo 3DS201175,94 mln
Wii U201213,56 mln
Nintendo Switch201768,3 mln
źródło: Nintendo

Spadek sprzedaży Nintendo 3DS i Wii U

Nintendo było zdecydowanie królem rynku konsol przenośnych. Choć obawiano się, że telefony komórkowe zabiją przenośne konsole, Nintendo 3DS sprzedawało się dobrze, gdy zostało wydane w 2011 r. (75,94 mln sztuk) i było zbawieniem Nintendo dla swojego pokolenia.

To, co nie przetrwało dobrze, to następca konsoli domowej Nintendo Wii, Wii U (2013). Sprzedano tylko 13,56 mln sztuk konsoli w całym okresie sprzedaży i szybko została przyćmiona przez Playstation 4 (113,5 mln sprzedanych sztuk) i Xbox One (~51 mln sprzedanych egzemplarzy). Słaba sprzedaż Wii U przyniosła jeden z najgorszych okresów w historii dla Nintendo, z dwoma nierentownymi latami dla firmy w 2012 i 2014 roku. Słaba wydajność Wii U postawiła Nintendo w trudnej sytuacji, dlatego następna wersja konsoli miała kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy.

Nintendo Switch pojawił się dobrym czasie (2017 rok)

Nowa hybrydowa konsola domowa i przenośna w jednym odniosła natychmiastowy sukces. Pod koniec roku podatkowego 2018 Switch wyprzedziło już Wii U z 17 mln sprzedanych urządzeń na całym świecie. Wiele możliwości Wii Remote jest nadal obecnych w Joy-Cons Switcha, z wbudowanymi akcelerometrami i żyroskopami do sterowania ruchem, a także możliwością obracania ich na boki w celu uzyskania bardziej klasycznej konfiguracji kontrolera. Ekran dotykowy Nintendo DS przeniknął do konsol Nintendo i nadal jest obecny na Switchu. Patrząc wstecz na kontroler tabletu Wii U, wydaje się, że jest to wczesny prototyp przenośności Switcha.

Połączenie gry fizycznej i cyfrowej

Wyprawa Nintendo do fizycznych zabawek, która rozpoczęła się od figurek Amiibo, również stopniowo się rozwija i łączy grę fizyczną z cyfrową dzięki Switchowi.

W 2018 roku firma wydała Nintendo Labo, niestandardowy zestaw do budowania z tektury, który integruje się ze Switchem i jego Joy-Cons, zapewniając różnorodne gry i doświadczenia. Wydanie Mario Kart Live: Home Circuit w 2020 roku poszło o krok dalej – gracze mogli zbudować tor Mario Kart w swoim domu, aby ścigać się fizycznymi gokartami kontrolowanymi przez Switcha.

Firma kontynuuje swoją działalność w innych dziedzinach, planując na 4 lutego 2021 roku otwarcie parku rozrywki Super Nintendo World w Universal Studios w Osace w Japonii. Park rozrywki będzie również łączyć świat cyfrowy i fizyczny, z wirtualnymi kolekcjami monet i innych nagród na telefonach komórkowych a także gry hazardowe dla odwiedzających.

Poszerzanie grona odbiorców Nintendo nie tylko o graczy

Sukces Nintendo Switch zaowocował większą liczbą eksperymentów i świeżych pomysłów firmy, a pandemia COVID-19 uczyniła go podstawowym produktem roku 2020. Wiele rodzin w domu z powodu blokad korzystało z wysuwanej konsoli aby grać w trybie przenośnym, zmieniając zasady gry.

Podczas gdy zespół programistów Nintendo może przygotować się na kolejną konsolę z nieco większą przestrzenią finansową dzięki znakomitej sprzedaży Switcha, firma ciężko pracowała, aby poszerzyć liczbę odbiorców. Fizyczne zabawki dla młodszej grupy pomagają złapać nowe pokolenie fanów Nintendo, podczas gdy starsze pokolenia fanów będą podekscytowane wizytą w Super Nintendo World i oddaniem się nostalgii, przedstawiając historię Nintendo swoim dzieciom.

Ponieważ doskonała biblioteka gier Nintendo Switch nadal się rozwija, zarówno nowi, jak i starzy fani będą z pewnością czekać, aby zobaczyć, jakie konsole, gry i inne produkty wyda w przyszłości legendarna firma zajmującej się grami.

źródło: Visual Capitalist